• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Priskrig på mobiltelefoni

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hej någon som uppfattat det samma.

Mobiloperatören 3 lanserade tidigare i veckan en tidsbegränsad kampanj på mobilabonnemang för 349 kronor i månaden som inkluderar allt — röstsamtal, sms och internet. Det är ungefär hälften av vad motsvarande abonnemang hittills kostat i Sverige.

Mvh.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Ja nu väntar vi på dom andra "aktörerna"!
Undras om Net1 kan hänga med här?
Mvh.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Troligen ser sig operatörerna hotade av gratissamtal och gratissms med Viber. För att konkurrera måste dom sänka priset ännu mer.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Wooops! Ringde 3 & då var det 10 GB som gällde på surfen,
& då läste jag det som fri surf, "skojare" nä då stryker man dom med hårs!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh.
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Det är vad alla företag lever av. Ge tillsynes jättefina erbjudande, utgår ifrån att kunden blir så ivrig på erbjudandet så kunden glömmer att läsa det finstilta eller inte ser en mening som kan göra erbjudandet dyrt istället.
Personligen försöker jag att hejda mig och tänka efter en gång till om jag verkligen behöver den här prylen eller vad det nu är.
Jag vill inte nedvärdera detta erbjudande jag bara skriver hur jag själv tänker och resonerar.
Per
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Wooops! Ringde 3 & då var det 10 GB som gällde på surfen,
& då läste jag det som fri surf, "skojare" nä då stryker man dom med hårs!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh.

Hjälpa sina kamrater med information-Tack husbilsklubben när den är som bäst!!!!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

10Gb brukar räcka gott och väl i en mobiltelefon även om man är en "storförbrukare" som jag (jag förutsätter då att man inte använder telefonen som mobil surfpunkt). Däremot oroar mig följande friskrivning mer: "All typ av surf i mobilen inom Sverige ingår utom trafiktypen ip-telefoni som ej tillåts i detta erbjudande."
VAD räknar DE som IP-telefoni? Viber? Skype? Eller ren SIP?
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Hej Ice-Man
Du skriver "All typ av surf i mobilen inom Sverige ingår utom trafiktypen ip-telefoni som ej tillåts i detta erbjudande."
Var läser du det?
Tacksam för alla tips.
Mvh.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Hej Ice-Man
Du skriver "All typ av surf i mobilen inom Sverige ingår utom trafiktypen ip-telefoni som ej tillåts i detta erbjudande."
Var läser du det?
Tacksam för alla tips.
Mvh.

Det står här: Mobilabonnemang, mobiler och mobilt bredband - Tele2
Sen behöver det ju nödvändigtvis inte vara ett problem - speciellt inte om man inte använder appar som bygger på rent SIP-protokoll.
Sträcker det däremot sig till att gälla all form av talkommunikation över IP, d.v.s. t.ex. Skype och Viber m.fl. då börjar jag dra öronen åt mig eftersom åtminstone jag inte vill köpa ett abonnemang som begränsar mitt användande i den omfattning att jag inte kan använda appar som andra kan.
Hur det ligger till hos Tre vet jag inte då jag inte kollat närmare på det...
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Jag pratade just med Tele2 i ett annat ärende och kunde ju såklart inte låta bli att ta upp detta. De verkar inte ha någon automatisk spärr för IP-telefoni utan detta granskas bara om man har "onormal användning". Några exakta siffror fick jag inte, men det börjar tydligen inte granskas föränn man nått de ingående 10Gb.

Vill man helt komma undan "granskning" så kan man (om man har kunskapen) sätta upp en VPN-tunnel i mobilen och köra via den - då ser de inte alls vad man har för trafik. När jag nämnde detta så skrattade han bara lite "fåraktigt" och sa - Ja, så kan man ju göra...

För mig ringer det varningsklockor när jag ser liknande friskrivningar. Det gör mig bara förbannad.
Trots detta kommer jag troligen att uppgradera frugans abb hos Tele2.
 
Senast redigerad av en moderator:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Tele2 har vissa protokollspärrar medan 3 inte skall ha det.
Hos 3 kan du välja vilken telefon du vill inte hos Tele2.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Såg erbjudandet. Samsung nexus kan det vara något någon som vet om det går att lyssna på fm radio med den?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Google Galaxy Nexus gjord av Samsung är en av Androids toppmodeller. Den har inte FM-radio men du kan lyssna på vilken radiokanal som helst via webben. FM-radio tar bara in ett fåtal lokala kanaler.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Såg erbjudandet. Samsung nexus kan det vara något någon som vet om det går att lyssna på fm radio med den?

Jag bruger app'en tunein pro, hele verdens radiokanaler, kan stærkt anbefales.

Finns til android, iphone og mange andre.

Nb: en times forbrug 13,8 mb

SC20120311-100647.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Tele2 har vissa protokollspärrar medan 3 inte skall ha det.
Hos 3 kan du välja vilken telefon du vill inte hos Tele2.

Enligt Tele2´s kundtjänst har de inga protokollspärrar, jag ska ringa till vår kontaktperson hos Tele2 imorgon och även be att få det verifierat hos teknikerna innan jag lägger en beställning.

Det verkar gå bra att välja vilken smartphone som helst hos Tele2, till och med iFåne (upp till 16Gb utan extra tillägg). Jag funderar skarpt på att ta en Samsung Galaxy S II LTE (4G) till frugan som även den ingår utan extra pristillägg. Sonen tjatar på att jag ska ta en iPhone 4S 16Gb som han ska ta, men jag klarar inte av att trycka på beställknappen då :)

Vet inte riktigt vart du fått det ifrån att man inte kan välja telefon fritt hos Tele2, finns ju hur många som helst att välja på!? Precis som hos Tre...
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Pröva att beställ nya flaggskeppet HTC One hos Tele2... hos 3 går det fint.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

Pröva att beställ nya flaggskeppet HTC One hos Tele2... hos 3 går det fint.

???! Jag lyckas inte hitta HTC One hos Tre (varken X, S eller V), inte heller Samsung Galaxy SII LTE som däremot som sagt finns hos Tele2.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Priskrig på mobiltelefoni

På tele2 är det bara att välja o vraka skall nu förlänga 3 abonemang. Tack för tipset i denna tråd.
 
Toppen