• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Priset för fukttest

K

Kyros-2

Guest
Vi lät i går utföra den första årliga och obligatoriska fukttesten på vår nu 1-åriga husbil (s.k. "plåtis"). Priset hade helt plötsligt höjts från 500 kr till 1500 kr. Någon mer än vi som ställer sig något undrande till detta? Hur lång tid kan en fukttest på en liten husbil ta? Vad gömmer sig bakom detta höga pris ... och som krävs årligen?
 
H

hianders

Guest
Sv: Priset för fukttest

!?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Priset för fukttest

Vi lät i går utföra den första årliga och obligatoriska fukttesten på vår nu 1-åriga husbil (s.k. "plåtis"). Priset hade helt plötsligt höjts från 500 kr till 1500 kr. Någon mer än vi som ställer sig något undrande till detta? Hur lång tid kan en fukttest på en liten husbil ta? Vad gömmer sig bakom detta höga pris ... och som krävs årligen?

Hej,

Jag har tyvärr inget svar på din prisfråga, men har en annan "okunskapsfråga" i gengäld... om du inte misstycker.


Var framgår att det är obligatoriskt med årlig fukttest på en "plåtis" och att detta är ett krav?

Jag har själv en ett år gammal plåtis och har läst såväl chassitillverkarens beskrivningsbok/garantivillkor som bodelstillverkarens beskrivningsbok och inte funnit sådan kravställning. Något jag missat?

Att jag som köpare vill förvissa mig om att bilen är fri från fuktskador och att jag då vill se fukttestdokument förstår jag och att jag som framtida säljare vill kunna visa sådana dokument förstår jag också, men var kommer "obligatoriskt" och "krav" ifrån. Något jag missat?


Med vänlig hälsning

mårten
 
J

Jarn

Guest
Sv: Priset för fukttest

Om det följer med någon form av fuktgaranti på bilen, som är från några år upp till 12 år, så står det i villkoren om det är förknippat med krav på återkommande tester.
Vanligast är nog 5 - 6 års garanti.
Står i regel också om de är kosnadsfria eller skall betalas av ägaren till bilen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Priset för fukttest

Jag fick förklarat att återförsäljaren som gör fukttestet får betala en stor del av summan till fabrikanten som förmodligen använder dessa pengar för att betala för bilar med skador pga fukt.
Så det är egentligen fel att kalla det garanti. Det är snarare en försäkring med dyr premie.
Något för ARN kanske???
:(
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.371
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Priset för fukttest

På vår husbil har vi en garanti mot fuktskador som är 10 år på bodelen.
Visserligen inte husbil med original plåtkaross.
För att den garantin skall gälla måste vi fukttesta bilen årligen inom 12 mån, +/- 1mån.
Priset var om jag mins rätt 600 kr 2012.
För samma test 2013, 1500 kr.
På frågan varför priset var höjt, var svaret att man hade utökat testen på fler punkter och mer pappersredovisning till fabriken.
Krister. :confused:
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Priset för fukttest

Vi lät i går utföra den första årliga och obligatoriska fukttesten på vår nu 1-åriga husbil (s.k. "plåtis"). Priset hade helt plötsligt höjts från 500 kr till 1500 kr. Någon mer än vi som ställer sig något undrande till detta? Hur lång tid kan en fukttest på en liten husbil ta? Vad gömmer sig bakom detta höga pris ... och som krävs årligen?

Om fukttesten är ett krav för att garanti ska gälla och den bara får göras där du har köpt bilen så ska den vara kostnadsfri.

MVH

Stig
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Priset för fukttest

Överenskommelse och Protokoll fört efter förhandlingar mellan Konsumentverket och Husvagnsbranschens Riksförbund angående överenskommelsen 2011/4 om allmänna leveransvillkor och garanti för husvagnar och husbilar


http://www.konsumentverket.se/Globa...BÖ_2011_04_Husvagnsbranschens_Riksförbund.pdf

2. Täthetskontroll
Garantin för att husvagnens/husbilens kaross är tät gäller
endast under förutsättning att husvagnen/husbilen genomgått
den årliga täthetskontrollen.
Täthetskontrollen ska utföras av någon som kan utföra den på
ett fackmässigt sätt i enlighet med föreskrifterna i
serviceboken. Föreskrivs det att täthetskontrollen ska utföras
av säljaren eller någon av säljaren utpekad verkstad ska
täthetskontrollen utföras utan kostnad för köparen.
 

stinavolvo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024
Sv: Priset för fukttest

Priset för en fukttest på en Dethleffs är 2500kr för max 1 timmes jobb.Sedan är ju frågan den vad som sker om det visar sig fukt runt en taklucka efter 5-6år när alla garantier är borta,blir det försäkringen eller Dethleffs som står för det.:wideeyed:
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Priset för fukttest

Efter att ha lusläst garantivillkor kopplade till vår "plåtis" (-12) och ej funnit några krav på fukttester....ringde jag återförsäljaren för ytterligare kontroll och fick då bekräftat att det avseende just min modell (Karmann Davis 620) inte finns sådant behov eller krav. Däremot finns sådana garantikrav på andra märken som samme återförsäljare saluför, tex Eura Mobil.

Det har väl med konstruktionslösningar att göra...antar jag.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Priset för fukttest

Priset för en fukttest på en Dethleffs är 2500kr för max 1 timmes jobb.Sedan är ju frågan den vad som sker om det visar sig fukt runt en taklucka efter 5-6år när alla garantier är borta,blir det försäkringen eller Dethleffs som står för det.:wideeyed:

Direktimporterad 4500kr, för 2 år sedan, vad är det idag? 90 EUR i Tyskland.
Lennart
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Priset för fukttest

Fuktgarantin på vår fem år gamla husbil gick ut i år och frågan blev vad kostar testen nästa år när garantin är ute. svar: Husvagns-Svenson i Lidköping (Det fins två) tar inte betalt för fukttesten av sina kunder. Schyst!
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Priset för fukttest

På vår husbil har vi en garanti mot fuktskador som är 10 år på bodelen.
Visserligen inte husbil med original plåtkaross.
För att den garantin skall gälla måste vi fukttesta bilen årligen inom 12 mån, +/- 1mån.
Priset var om jag mins rätt 600 kr 2012.
För samma test 2013, 1500 kr.
På frågan varför priset var höjt, var svaret att man hade utökat testen på fler punkter och mer pappersredovisning till fabriken.
Krister. :confused:

Jäkla dyrt papper dom använder i så fall :)
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Priset för fukttest

Vår förra husbil Knaus inhandlades på Husbilslandet och där är fukttesten gratis. Vid köp av nuvarande Carthago hos HusvagnSvensson i Lidköping, så fick jag besked att testen är gratis. Det känns bra, när kravet finns för att garatin ska gälla.
Bengt :yes:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Priset för fukttest

Gratis fukttest får kanske ställas i relation till bilens pris i Sverige jämfört med vad motsvarande bil kostar i Tyskland.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Priset för fukttest

Gratis fukttest får kanske ställas i relation till bilens pris i Sverige jämfört med vad motsvarande bil kostar i Tyskland.

Av inslagen att dömma så verkar inte alla svenska försäljare bjuda på fukttest, så det var inte priset som var den avgörande skillnaden
Nog borde vi ställa kravet på fri fukttest när vi nu håller igång hubilshandlarna i Sverige!?
Bengt
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Priset för fukttest

Första året gratis hos den jag köpte nya husbilen av, anser annars 500-700:- acceptabelt för den lilla tid dom anslår .. (betalade 500:- på min gamla bil). Så kolla upp priserna som verkar variera stort mellan firmorna .. /Rolf
 
Toppen