• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Priser o villkor vinterförvaring husbil?

F

F.d. 25038

Guest
Satt på kammaren igår o funderade på vad det kostade å ha bilen inomhus,
om man kunde komma å gå som man ville"meka o justera" eller att bilen skulle
in ett visst datum o ut ett annat,för det kostar väl olika beroede på tillgång
och efterfråga.

Häls Mikael o Carina

ps kul att veta hur många som har bilen ute eller under tak när bilen
ej brukas alltså utan v däck

läs nu inte bara utan svara också!
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Vi har hyrt in oss i en stor torr maskinhall under 2 år. Kostnad 3.200!! okt-april. Efter förra årets dåliga vinter bestämde vi oss för att ha den ute på gården i vinter. Det har vi inte ångrat för vi använder den hela tiden om det inte är vinterväg. Nu har vi bestämt att slita ut sommardäcken sedan blir det dubbfritt året om. Vi har en liten fläkt på i bilen samt vintertäcket på hytten när det är minus.

Det är underbart att kunna använda husbilen hela året!

Hälsningar från Onsala

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Förr om åren har vi haft bilen inomhus i en Maskinhall utan värme. (1000:-/vinter)
Nu i år så står den utanför hemmavid. Beror lite på att vi bytte bil den sista nov.
Blir det inte mer vinter fortsättningsvis än det hittils har varit så får bilen stå ute.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Hej
Efter mycket letande och annoserat i tidningar så fick vi en plats i en nybyggt lada mellan Ör och Moheda i Småland. Där kan vi komma och gå som vi vill för vi fick en egen nyckel,Men när vi ska ta ut den så måste vi komma överens med en annan som har en husvangn som står bakom min husbil.Det är ingen värme eller el men vad gör det den står torrt och fint. Kosta 1000 kr för vintern okt-april
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Hej. Vi har vår bil hos en bekant på landet i en maskinhall utan värme men torrt. El finns och vi kan ta ut den när vi vill. Kostnaden är 750 kr för vintersäsongen. Det tar en halvtimma att åka dit hemifrån så det är OK.

//Margus
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Har vår bil vinteruppställd i ett stort förråd - visserligen utan värme men torrt. Ska jag ta ut bilen går detta att ordna - efter överenskommelse med ägaren. Vet jag med säkerhet att jag ska ta ut den under vinterperioden (och ställa in den igen) är det bäst om jag meddelar detta redan när jag ställer in den. Då får jag en passande plats. Jag betalar 900 :- per säsong, inklusive moms och skrivet kvitto. Det senare är en sak som jag är mycket noga med att få eftersom det då är mycket lättare att tala med försäkringsbolaget om hela byggnaden exempelvis skulle brinna ner.

Hymer
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Hej,

Förra säsongen hade vi vår förra husbil tillsammans med 30 tal andra husbilar och husvagnar i ett stort växthus. Nej den blev inte större!!

Vi betalade 1300 kr och hade om vi önskat kunna ta ut husbilen efter behag.

Ett problem som vi upplevde var att det blev väldigt mycket vätska i de 3 torrbollar som vi placerade i bilen.

Nu har vi byggt en carport mot en gavel på vårt hus och där står vår nya bil den här vintern. Det fungerar jättebra... kan ladda batterier då och då, behöver inte plocka ur gasolflaskor, ingen fukt så här långt i torrbollarna.

Hälsningar/Sven-Åke
 
F

F.d. 52950

Guest
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Vi har leid garage med god lufting, tørr og med tilgang til strøm. Kort vei fra hjemmet og bilen kan tas ut om man vil en tur. Priset er 500 kr. mnd. Altså 6000 pr år, plus et par hundre kr. for el.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Parkerar ute bredvid garaget, kopplar in 220v och sänker temperaturen till + 5 grader så strömkostnaden blir kanske en tusenlapp.

Ställer av bilen 5 mån nov-mars.
 
Senast ändrad:

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

vi betalar 600 kronor för vintern med tilgång till el för underhållsladdning (vilket kollas och görs var 4:e vecka). Står i ett f d militärförråd som övergått i privat ägo. Torrt men ingen värme. Borde gå att kolla i era trakter vem som köpt nedlagda mob-förråd i spåren av det bantade försvaret. Mängder av byggnader har ju övergått i privat ägo och det handlar om STORA byggnader. Sista mars rullar Hymern ut i frihet igen och rustas. Men funderingar finns förstås på vinterförvaring ute, hemmavid, i fortsättningen för att öka nyttjandegraden av vår rullande investering. Det känns onekligen lite galet att låsa in bilen och sukta. Särskilt som temperatur och väglag inte inneburit några som helst hinder för campingliv så här långt. Kanske bygga ett väderskydd som pallar för stormar på Gotland. Tält eller liknande vågar vi nog inte satsa på.
Robert o Birgit, Gotland
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Vi har fördelen att ha ett f.d. traktorgarage på tomten, så vår lilla husbil står i alla fall torrt. Mössen springer runt den men med tillräckligt mycket råttgift har vi klarat oss hittills. Vi har kupefläkt med termostat vilket innebär c:a +6 i husbilem. Hittills i vinter har vi förbrukat c:a 240 kWh till denna uppvärmning plus laddning av batterierna.

Vi har kupefläkten ansluten inuti bilen, vilket innebär att batteriladdaren också går kontinuerligt. Är detta att rkommendera? Vi har fordonabatteri plus två GEL-batterier i bodlen. Nån som vet?

Det viktigaste för oss är att bilen på detta sätt alltid är redo för nya utflykter, ibland bara till arbetsplatsen, ibland helgresor till konserter, fester mm. En guldkant på tillvaron som vi är tacksamma att vi kan utbyttja året om!
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Hej!
Vår bil står utomhus i ett tält, ett wirehus.
Står på egen tomt.
Ingen värme i bilen.
Har fungerat bra sedan 2005.

Hälsningar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

I dagens moderna bilar och laddare skall det med laddaren på inte spela nån roll
sen om det är ekonomiskt försvarbart är en helt annan sak.

Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Vi bor i Göteborgs centrum och hyr en låst utomhusplats vid Preem på Hisingen med tillgång till 220 volt. Kostnaden är ca 1.600 plus ström. Det kan kännas otryggt att inte veta hur det är med bilens status. Man har önskat sig en grej som kunde sätta på strömmen med ett telefonsamtal och få rapport om hur det är med bilen. Helst skulle man vilja:
1) Övervaka batterispänningen med larmsändning om den blir för låg
2) En krets som sätter på och av batteriladdare och frostvakt
3) En annan krets som sätter på och av dieselvärmaren för motorn
4) Möjlighet att ange hur länge man vill att respektive krets skall vara tillslagen
5) Möjlighet att kolla temperaturen dels i dubbelgolvet och dels i kupén med larmsändning om inställda gränsvärden överskrids
6) En eller två larmsändare som skickar SMS om stöldlarm eller liknande utlöses.

Fast det är väl omöjligt till rimliga kostnader?

Ja, det trodde vi ända till vi hittade modulen GSM 12A från norska Sikom. En sådan kostar dygt 5.000,- och säljs av www.intectra.se i Åsele. Med en kontantkort för GSM i modulen kan man kontrollera och styra allt det som beskrevs ovan. Ganska fantastiskt! Visserligen tar det många år innan man tjänat in strömkostnaden, men det känns tryggt att kunna få en statusrapport när som helst och komma till garanterat fulladdad och varm husbil när man skall ut på en helgtripp.

PeterA
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Hej Peter, tror att Du har tipsat mig om detta tidigare men jag har ändå en fråga till dig.
Står bilen under tak eller är det --öppen himmel--
Frågas- Kom
:singing-icon:
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Står i en maskinhall utan värme några km från hemmet tillsamans med 7st andra husbilar och kan ta ut bilen när jag vill.
Det finns tillgång till 230v men vi underhållsladdar bara någon gg och har inte värme på.
Betalar för detta 1000:- / år

//Janne
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

Hej vi har våran husbil på en loge , den står torrt och vi betalar 1000 kr för hela tiden . Den står i Hedemora så det är några mil mendet gör inte så mycket , jag brukar hälsa på mina syskon samtideigt som vi hämtar eller lämnar den , jag är uppvuxen i Hedemora. Han som har hand om den är ochså husbilsägare vi har tipsat om klubben . :snow-icon:Mvh
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: Priser o villkor vinterförvaring husbil?

"Kurt o Monica, här kallar PeterA"

Det är http://vast-8.se/ som hyr ut platser. Tyvärr har dom inga under tak.

Det finns en bra ute vid Låssby också, men dom är lite dyrare och har inte heller tak.

Over and out
icon7.gif


PeterA
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen