• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Priser färjan Varberg-Grenå???

F

F.d. 55338

Guest
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Ja du, Just 4 fun, det var tydligen en känslig fråga vi ställde. Dina svar på detta med färjepriser är nog bland det mest "korkade" inlägg vi har läst, exp.vis starta egen färjelinje m/m. Det här med girighet/dumhet, det får du välja vilken grupp DU vill tillhöra själv!!!! Nu lägger vi ner det här SANDLÅDE snacket!! Konstigt vad vissa personer kan snedvrida en ENKEL fråga. Lizzy o Ove. :twitcy::wub:.
 
F

F.d. 50077

Guest
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Hej på Er Lizzy o Ove
Längesen vi hörde av varandra,hur står det till i Sörmland.
Vi åker den 8.april till Eskilstuna,vidare sen till Trelleborg,avresa
därifrån den 16.4. till Sassnitz.Normalt kör vi Öresundsbron.
Fråga: Har ni bytt bil eller är mitt minne i avtagande???
Våran E:Mail reiner.kehrein@hotmail.com
Hälsningar
Lena o Reiner
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Ja du, Just 4 fun, det var tydligen en känslig fråga vi ställde. Dina svar på detta med färjepriser är nog bland det mest "korkade" inlägg vi har läst, exp.vis starta egen färjelinje m/m. Det här med girighet/dumhet, det får du välja vilken grupp DU vill tillhöra själv!!!! Nu lägger vi ner det här SANDLÅDE snacket!! Konstigt vad vissa personer kan snedvrida en ENKEL fråga. Lizzy o Ove. :twitcy::wub:.
Det var ingen konstig fråga ni ställde, däremot blev svaren väldigt konstiga när man påstår att man inte vet vad man ska betala när man ska resa. Den som går in och beställer en resa vet exakt vad det kommer kosta.
Om du nu tycker att mina svar är korkade så kan jag bara beklaga det, men när folk tycker att det är en monopolställning och att det är för j-vligt att ett företag kan ta ut olika priser beroende på när du beställer, ja jag vet inte vad det är som är det mest korkade. Att Stena vill fylla färjorna förstår ju vem som helst och märker de att några avgångar behöver en extra skjuts så kan de sänka priserna på dessa och tvärtom på andra. Helt naturligt.
Angående girighet/dumhet så tillhör jag gärna den gruppen som äger företaget som tjänar pengar. Dock kallar jag inte det girighet, jag kallar det sunt företagande.
Men men vi är ju olika gamla med olika utbildningar och olika erfarenheter och därför kan man ha olika åsikter.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Ett exempel:

Var - Gre
- Varberg-Grenå

LinjeDatumFärjaAvgångAnkomst ECONOMY FLEXI PREMIUM Got - Freon 4 maj Stena Danica 08:0011:15
1.115,00 kr​
1.495,00 kr​
2.020,00 kr​
Var - Greon 4 maj Stena Nautica 08:5513:10
745,00 kr​
995,00 kr​
Ej tillgänglig​
Got - Freon 4 maj Stena Line Express 12:4514:45
1.375,00 kr​
1.825,00 kr​
2.380,00 kr​
Got - Freon 4 maj Stena Danica 16:0019:15
1.690,00 kr​
1.945,00 kr​
2.395,00 kr​
Var - Greon 4 maj Stena Nautica 19:4500:05
595,00 kr​
895,00 kr​
Ej tillgänglig​
Got - Freon 4 maj Stena Danica 23:5503:10
895,00 kr​
1.345,00 kr


Lägsta pris: 595 kr

Högsta pris: 2395 kr



Generationsfråga? Ja dagens merkantila rovdrift på barn, ungdomar och ignoranter fanns inte när jag växte upp!

Det kan väl hända att diskriminerande försäljning inte är olagligt längre men det är inte en goodwillskapande affärsmetod och jag är inte den ende som reagerar negativt på sådant!

Jag tillhör den generation som förr åkte färja utan att förbeställa biljett! Klockan var visserligen uppfunnen men det var ju inte alltid man visste när man kom till färjan. Däremot visste vi vad biljetten kostade, alltid samma pris. Men det var innan Stena började med sina moderna affärsmetoder. Jag väljer numera naturligtvis andra alternativ i första hand.

Jappe




 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

@Jappe, det är ju inte ens samma linjer. Stena Danica och Stena Express går ju på Göteborg-Fredrishavn.
Sen att jämföra flexi med premium är ju som att jämföra 2:a-klass biljett på tåget med 1:a-klass. Inte riktigt samma sak...
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

OK! Slarvade visst litegrann här men det beror ju givetvis på att prislistorna är så finurligt skrivna så att att folk blir förvirrade och förargade! Jag ska nog sluta tjata i det här ämnet nu. Det går ju att "runda" Stena på olika sätt men nog var det trevligare förr med fast prissättning.

Rödbyhavn - Puttgarden passar så bra när man reser söderut men där ska ju byggas bro, har jag hört. Den som lever, får se!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1370

Guest
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Jappe,
Man har nu förordat en tunnel mellan Rödby-Puttgarden i s f en bro. Tunneln blir ca 19 km lång och får en dubbelspårig järnväg och en 4-fili motorväg. Tunneln blir fem gånger längre än den som förbinder Öresundsbron med Danmark. Byggstart prel. 2014 och färdigt 2020. Såvida man nu kan skrapa fram pengar....5,5 miljarder euro! Men så sparar man ju också hela 10-15 min restid mot idag med färjorna.

Vi hinner nog provåka både du och jag, fast frågan är till vilket biljettpris....??? :rolleyes:

//Nils
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Jag gillar att åka färja egentligen; behagliga avbrott i resandet med mat och dryck har jag alltid tyckt, så jag kommer nog att fortsätta med det ibland! Man får väl svälja förtreten och försöka hänga med i utvecklingen även om den är tuff!

Tunnel för mig år 2020 låter osannolikt men man vet ju aldrig! Nytt piller mot KOL på gång: Daxas! Hoppas på ett mirakel!

Jag har haft så mycket skoj på Stenafärjorna de senaste decennierna så jag tror jag ska sluta gnälla på Stena nu! Nu har jag slutat med att gnälla på Stena! (tror jag)

Jappe
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Jo det kanske är dax, den nya hemsidan är ju betydligt bättre att söka på än den gamla! dessutomdet är ju kul att variera resvägen ibland, så det kanske blir Varberg-Grenå eller Göteborg-Fredrikshamn någon gång igen? Expessfärjan är ju häftig! :)
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Tänk så olika man kan se på biljettpriser. I resebranchen säljer man ut sina biljetter i "sistaminuten" rea för att fylla sina "fartyg". Kan det bero på att det finns större konkurrens?
Leffe
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.538
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Efter att läst och även deltagit i denna och tidigare debatter om ”flytande priser på sjön”, så jag försökt att förstå orsaken till att jag och flera med mig reagerar så negativt. Jag inser, om än motvilligt, att just4fun i flera avseende har rätt som förklaring, men tveksamt som försvar. Även om det där med att själv starta en färjelinje är samma trams som när Televerket på sin tid tyckte att man själv kunde gräva ner sin kabel om man tyckte taxan var för hög.

Studerar man utvecklingsteorier så finns det några generella trender varav två är ökad flexibilitet och ändamålsenlighet för brukaren. Ett bra exempel är bilarna som från början bara fanns i ett utförande (Ford), medan man i dag i stora delar kan skräddarsy sin bil.

Flytande priser, som för övrigt inte enbart tillämpas på sjön vilket flera påpekat, är principiellt helt i enlighet med generella utvecklingstrender, och något vi får leva med. Däremot förefaller det mig (rätt eller fel) i detta fall finnas en avgörande skillnad, nämligen att de inte tycks gagna kunderna. Jag kan alltså inte hitta någon i exempelvis Stenas prissättning som appellerar till mig. Och om jag inte missat något så innehåller inte heller andra inläggen några ovationer, vilket jag tolkar som att Stena har skjutit sig i foten.

Eftersom osvuret är bäst så vill jag lägga in en Brasklapp. Vi uppskattar sällan/aldrig ”revolutionerande” förändringar som vi inte omedelbart förstår nyttan av. Och har vi en gång bestämt oss för att inte tycka om en sak så blir det svårt att ändra oss. Det är fullt möjligt att Stena skulle kunnat få uppskattning för sin prissättning om det lyckats förklara orsaken och fördelarna för oss kunder. Så jag skall be dem om det.
//Conny
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Marianne & Bosse;347790]När vi skall till kontinenten så tar vi det lungt och åker från Göteborg till Rydebäck, har en lugn och fin kväll, fortsätter sedan på morgonen kör över Öresundsbron, med "Brobizz" och sedan Rödby-Purtgarden. Väl i Tyskland så väljer man väg efter vart man skall som slutmål.

För personbil (är inte säker på vad som gäller med HB) fungerar det faktiskt likadant på linjen Rödby-Puttgarten. Beställer man inte i förväg vet man inte vad priset blir.
Jag använde brobizzen (som kallas Scandbizz när man ansluter till Scandlines) i augusti förra året och blev debiterad (2x832:) 1664:-.
Hade jag inte använt brobizzen hade det kostat DKK 590.- istället.
Vid kontakt med Scandlines (mycket vänliga) personal påpekade jag det orimliga i att det var mycket dyrare att använda bizzen än att betala kontant. Det visade sig att endagsbiljett med bizz var mycket dyrare men t.o.r. med övernattning var billigare med bizz. Dock reglerade Scandlines min debitering på ett positivt sätt.
De berättade också att priserna varierade från tur till tur och att det inte ens för dem var lätt att få fram korrekt pris.
Det är alltså inte bara Stena som tillämpar flytande priser, slutsatsen blir väl att man alltid ska kontakta rederiet för att kolla vad en viss tur kostar.
Men det visar att det inte bara är Stena som
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Om jag inte missminner mig så är Stena Lines stora delägare i både Scanlines och TT-Lines. De senare har dessutom ett uttalat samarbete sedan sommaren 2009. Finnlines är mig veterligen inte med i denna ägarkartell. Så om vi skall gynna den "fria" företagsamheten så skall vi åka med Finnlines. Det är tråkiga båtar och resan tar 2 timmar längre från Malmö än från Trelleborg till T-land. Men något får man offra också, samt trösta sig med att priset är lägre.
Leffe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Jag har försökt finna något som säger att Stena är delägare i TT-Line men inte kunnat hitta något, dock är Stena ägare till den Svenska delen av Scandlines, däremot inte till den utländska (Rödby-Puttgarden)!
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Ja du Just 4 fun: vem stog för konstiga svar,undrar om det inte var du??? Och du tycks ju inte ge dig!! Och nu är ? vad vet du om vår erfarenhet om företag?? Det du har rätt i är åldersskillnaden, och det är vi ju glada att det skiljer, med sådana tankar du har. Sen är det här med utbildningen oerfarenhet, så säger ju sägnen det att ju äldre man blir desto mer erfarenhet får man. Så vänta o se erfarenheten KANSKE kommer till dig så småningom??????? Man vet aldrig!! Lizzy o Ove. :wub::twitcy:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.538
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Som jag skrev 2011-04-04: ”Det är fullt möjligt att Stena skulle kunnat få uppskattning för sin prissättning om det lyckats förklara orsaken och fördelarna för oss kunder”. ”Så jag skall be dem om det.” Vilket jag gjort.

Fram till nu 2011-04-28 har jag och Jesper Waltersson, som är informationsansvarig, på Stena line utväxlat ett flertal mejl. Jesper har beredvilligt svarat på mina frågor om än inlindad i ett antal adjektiv som jag har skalat bort för att förstå hur prissättningen fungerar.
Beträffande fördelarna för oss kunder så skriver Jesper att ”systemet är utvecklat i samråd med våra kunder och enligt den återkoppling vi fått är det fullt accepterat av de allra flesta”.

Till slut har jag kokat ner svaren och ställt upp följande fyra påståenden:
  1. Stena har olika kategorierna med skiljda priser och villkor.
  2. Inför varje avgång har Stena ett antal platser i olika kategorier, som exempel ekonomi.
  3. Antalet platser baseras på tillgång och efterfrågar, tid på året, avgångstid och olika linjer.
  4. Kunden vet inte hur många platserna i exempelvis kategorin ekonomi är. Bara när de är slut.
Som svar på detta skriver Jesper:
Jag ser inte riktigt problemet, hela resebranschen har samma upplägg för sin prissättning. Gå in på en flybolagssajt, charterarrangör, tågoperatör mfl så skiljer sig priserna åt beroende på avgång, högsäsong/lågsäsong, det finns olika priskategorier, vilken dag du är inne och kollar pris etc etc.

För att försöka förklara min och andras reaktion så skriver jag (friserat):
  • Beroende på ett antal parametrar så har ni olika antal "billiga och dyra" platser för varje avgång (förenklat)
  • Kunden vet inte det ursprungliga antalet platser
  • Kunden vet inte hur många platser som är kvar i ett givet tillfälle
  • Kunderna får bara veta när antalet platser är slut!
På grund av ovanstående så känner kunderna sig utelämnade till ert godtycke och ett förslag är att ni redovisar antalet eftersom ni menar att systemet är transparant.
Ett system blir inte bättre av att flera använder det och sedan hänvisar till varandra!

Varvid det slutliga svaret från Jesper är (friserat):
Angående dina påstående så stämmer dessa.
Och ja vi är transparenta, men vi har en konkurrenssituation att tänka på också så det finns givetvis en gräns för hur öppna vi är med olika parametrar i systemet.

Den sista meningen gör mig ängslig då Jesper inledningsvis skrev att Öresundsbron var en stark konkurrent. Vet han om att man även skall införa samma prissättning och förbokning på broar med hänvisning till att alla andra gör så?:twitcy:
Jag vet inte om jag eller ni blir så mycket klokare av detta. Helt uppenbart vill Stena hålla oss kunder i ovisshet om vad priset blir nästa gång vi gör en sökning, så att vi tar det säkra före det osäkra. De borde kanske anmälas till lotteriinspektionen.
//Conny
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Jag anser att Stena använder sig av diskriminerande försäljning och borde anmälas till diskrimineringsombudsmannen. Det är en grav diskriminering eftersom det bara är en liten grupp som kommer i åtnjutande av "full rabatt"! Man kan ju undra vilken grupp det är som är så priviligierad! Kan det möjligen vara vissas kompisar t.ex.?

Jag anser att Stenas biljettsystem är så kränkande mot individen och även mot den allmänna rättsuppfattningen så att i varje fall jag betraktar en bojkott av Stena som självklar!

Förargad Jappe
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.633
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Hej Jappe och alla ni andra!

Det finns bara en anledning till Stenas nya prissystem.
Yieldoptimering är ordet.
Det innebär att man försöker intäktsoptimera varje enskild avgång så mycket det går med en mix av höga och mindre höga (vill inte skriva låga) priser.

Givetvis kommer man aldrig någonsin att informera kunderna om hur många platser det finns i varje prissegment. Detta antal förändras säkert flera gånger per dag beroende på bokningsingången.

Att sedan jämföra med en bro är ju riktigt löjligt även om Öresundsbron håller samma priser som färjorna för att inte konkurrera med dom. om inte detta är olaglig kartellbildning så vet inte jag vad det är i så fall. Undrar vad EU säger om detta.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.538
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Detta antal förändras säkert flera gånger per dag beroende på bokningsingången.
Hej!
För ordningens skull så skrev jag till Jesper att kunden inte vet om Stena ändrar det ursprungliga antalet platser eftersom man nämner att systemet är flexibelt. På det svarade han att det inte stämmer och "det är inte så att vi plötsligt av någon anledning skulle ta bort exempelvis de billigaste platserna i en priskategori, dessa försvinner bara om de säljs slut".


Nu spelar det ju egentligen ingen roll eftersom vi kunder kan misstänka och/eller uppleva det så då de ursprungliga antalen från vårt perspektiv lika gärna kan vara slumpmässigt framtagna.
Kan det vara så att Stena först tar fram antal platser baserat på statistik, och sedan gör förändringar för att förvirra konkurrenterna.:rolleyes:
//Conny
 
Toppen