Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???
Stena Lines prissättning har inget att göra med marknadsekonomi, ej heller lönsamhet.
Det handlar snarare om girighet, ”att pressa ut lite extra i sista minuten”.
Ex: Jag skall köpa en vara hos ClasOlsson som enligt deras hemsida kostar 1000 kr, när jag kommer till kassan får jag betala 2000kr.? Jag frågar självklart varför: ” Jo det är sista exemplaret på hyllan och klockan är kvart i sex, vi skall snart stänga, därför har vi höjt priset!” Då handlar det om girighet och inte om marknadsekonomi!
Men Stena får nog erfara så småningom att det är ett fritt land och vi gör våra fria val!
Min bil, 3,5ton och 7,5 m lång, kör över Öresundsbron för 290kr, över StoreBaeltbron för 380kr. och till Hamburg är det ca. 15 mil längre än med R.-P. färjan, kostnad ca. 180kr i bränsle. S:a 850kr. + 2 timmar extra körning. Så länge vi reser med hund är det inget att tveka på. (BroBizz är gratis för HBKmedlemmar första året. Jag har haft mitt i många år, men reser 3-4gånger/år över broarna, därför räknar jag inte med den kostnaden)
Som sagt, alla gör vi våra val, men undervärdera inte mitt intellekt, försök inte inbilla mig att Stenas prissättning har med marknadsekonomi att göra. Det handlar endast om girighet!
Julian