• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Priser färjan Varberg-Grenå???

F

F.d. 55338

Guest
God kväll!
Är vi dumma i huvudet eller är det Stena Line som är dumma??!! Vi vill ha fram priser på färjan Varberg-Grenå i slutet av april,men vi får bara fram när båten avgår, inga priser alltså!!
Vad gör vi???

Ha en bra lördagkväll! /Ove och Lizzy:spinny:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Priser färjan Varberg-Grenå???

Starta en bokning så ser du priser. Ingen risk att du bokar om du stannar innan personuppgifter ska matas in.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nej då, det är inte du som är dum i huve't, utan den som har uppfunnit det här systemet med flytande priser! Det avhåller mej från att åka med Stena numera. Tänk om andra varor skulle den sortens prissättning, rena snurren tycker jag. Samma hos SJ väl? :(

Ö

örjan o irene

Guest

Om man åker i mitten av juli kostar den billigaste avgången ca 1400:- (enkel väg). Då är man framme i Grenå vid 23.00-tiden. Och det finns fina ställplatser i närheten och en bra camping ca 5 km utanför Grenå- Där kostar det 100 DKK att stå på Quick Stop, med tillgång till campingens hela utbud

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

God kväll!
Är vi dumma i huvudet eller är det Stena Line som är dumma??!! Vi vill ha fram priser på färjan Varberg-Grenå i slutet av april,men vi får bara fram när båten avgår, inga priser alltså!! Vad gör vi???Ha en bra lördagkväll! /Ove och Lizzy:spinny:
Hej!
Efter att grottat i problemställningen av eget intresse så har jag fått uppfattningen att Stena Line först anpassar anpassar priserna efter förväntad efterfrågan och sedan efter faktiskt efterfrågan.
Man uppger att det finns ett (hemligt) antal billiga platser till vissa turer och när de tar slut så blir det dyrare i takt med efterfrågan och ju närmare avgång man kommer. Eftersom man inte uppger antalet billiga platser så är det fullt möjligt för Stena Line att manipulera med antalet när de ser efterfrågan på platser.
Stena Line uppger att vissa lågpris bara kan förbokas och inte köpas vi avgång, men jag har även fått motsatta uppgifter.

Om det är rätt uppfattat att ett pris bara gäller vid ett och samma bokningstillfälle och man får inte veta vad priset är innan men gör en bokning och eventuellt avboka som Håkan föreslår.
Ämnet har varit uppe tidigare trådar som "Flytande priser på sjön" http://www.husbilsklubben.se/forums/t39035/ och senast i http://www.husbilsklubben.se/forums/t47579/ där jag efterlyst om tips för att komma runt Stena Lines uppenbara sniken- girighet som för övrigt lär tillämpas av något rederi som kör till Gottland.
//Conny

Senast ändrad:
F

F.d. 13449

Guest

Hmm, vad är det för konstigt med att det är flytande priser?
Tillgång o efterfrågan precis som allt annat i en marknadsekonomi. Är du tidig o bokar får du antagligen ett bättre pris än om du är ute i sista minuten.
Vill man inte ha detta så är det bara att ta öresundsbron och den vägen.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har kört via Varberg -Grenaa och Hälsingborg - Helsingör i decennier men nu är det slut med det! Det blir Öresundsbron i fortsättningen! Stenas flytande prissättning är i mitt tycke klart diskriminerande och därmed faktiskt olaglig om min tolkning är riktig! Har Stena mutat någon minister?

Jappe

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Stena Lines prissättning har inget att göra med marknadsekonomi, ej heller lönsamhet.
Det handlar snarare om girighet, ”att pressa ut lite extra i sista minuten”.

Ex: Jag skall köpa en vara hos ClasOlsson som enligt deras hemsida kostar 1000 kr, när jag kommer till kassan får jag betala 2000kr.? Jag frågar självklart varför: ” Jo det är sista exemplaret på hyllan och klockan är kvart i sex, vi skall snart stänga, därför har vi höjt priset!” Då handlar det om girighet och inte om marknadsekonomi!

Men Stena får nog erfara så småningom att det är ett fritt land och vi gör våra fria val!
Min bil, 3,5ton och 7,5 m lång, kör över Öresundsbron för 290kr, över StoreBaeltbron för 380kr. och till Hamburg är det ca. 15 mil längre än med R.-P. färjan, kostnad ca. 180kr i bränsle. S:a 850kr. + 2 timmar extra körning. Så länge vi reser med hund är det inget att tveka på. (BroBizz är gratis för HBKmedlemmar första året. Jag har haft mitt i många år, men reser 3-4gånger/år över broarna, därför räknar jag inte med den kostnaden)
Som sagt, alla gör vi våra val, men undervärdera inte mitt intellekt, försök inte inbilla mig att Stenas prissättning har med marknadsekonomi att göra. Det handlar endast om girighet!
Julian

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hmm, vad är det för konstigt med att det är flytande priser?
Tillgång o efterfrågan precis som allt annat i en marknadsekonomi. Är du tidig o bokar får du antagligen ett bättre pris än om du är ute i sista minuten.
Vill man inte ha detta så är det bara att ta öresundsbron och den vägen.

"Marknadsekonomi" fungerar inte när man i praktiken har monopol och jag har svårt att tro att du som göteborgare (anställd på Stena Line :rolleyes: ?) ser Öresundsbron som ett alternativ för att komma till Fredrikshamn.

Vilken väg skulle du föresten välja till Gottland dit man enligt uppgift har samma system?

Jag kom ihåg att man för många år sedan hade affärs-hemligt "flytande" prissättning (faktiskt vad de sa) på bussarna i Sundsvall. Då jag påtalade att det var omöjligt att veta vad resan kostade innan man steg på bussen blev svaret att jag kunde kliva av om jag tyckte det var för dyrt.
//Conny

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Klart att det skall finnas en rak och tydlig prissättning så att man kan planera sitt resande. Annars lär man väl tappa alla som reser spontant? Att komma till Varberg och inte veta priset förrän man skall betala, ställer i alla fall inte jag upp på! Tråkigt, för jag har alltid tyckt att en riktig semester egentligen börjar när man passerar under Älvsborgsbron på en färja på väg ut! (Jag vet att den inte ligger i Varberg) men som exempel!? Nu blir det alltid Öresundsbron i stället. Tråkigt Stena! :confused:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Självklar bojkott

Epitafium

Bye bye, Stena
vi är inte sena
att gå ifrån detta bolag
som skänker sådant obehag

Vad girigheten må skapa är vanskligt men kort
det dör som en virvel i Skagerack bort
På Stena har vi tappat tron
nu åker vi över bron

Bye bye, Stena Line
dags för en ”decline”
allt har sin tid
vila i frid!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 13449

Guest

Girighet, ja det är klart att man kan kalla det. Jag kallar det att vilja tjäna pengar. Antar att de flesta här jobbar hos privata arbetsgivare som har för avsikt att tjäna så mycket pengar som helst. Jag jobbar inte hos Stena, men jag ser inget fel i att tjäna pengar. Hade jag haft eget företag hade jag gjort exakt samma sak. Den som tror att företagen är nån slags social inrättning som tillhandahåller sina tjänster för att det är roligt, den har enligt min mening väldigt konstig syn på hur det fungerar. När jag jobbar med mina kunder och ser att de tjänar mycket pengar så är jag imponerad och gratulerar dem. För er information så är färjetrafiken förövrigt den delen inom Stena som går sämst. De tjänar i princip ingenting på själva resorna utan det är sakerna runtomkring som de tjänar lite pengar på.
Nu kommer jag antagligen bli attackerad med allt från att ja men vi vill inte betala mer än vi behöver. Nä, men det behöver ni inte heller, det är bara att stanna i Sverige eller ta avstickaren via Finland, eller ta Öresundsbron.
Om ni nu tycker att det är så höga priser så är det väl bara att köpa in en färja för några hundra miljoner och anställa några hundra personer och bygga upp allting runtomkring och börja dra in storkovan, men i mina ögon så tror jag det finns x antal andra rederier som säkert kollat på de olika linjerna som finns i Sverige och ser om det går att tjäna pengar nånstans. Jag kan förmedla en kontakt om det är nån som skulle vara sugen på att starta ett rederi. Men räkna med att ha en egen insats på minst 30 %.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Stena kan naturligtvis sätta marknadsmässiga priser! Det är inte det vi reagerar på utan deras diskriminerande försäljning!

Hoppsan, jag glömde visst att Stena har en monopolställning!

Hoppsan, EU har visst glömt det också eller så ser man mellan fingrarna!

Hoppsan, jag glömde visst att diskriminerande försäljning är olaglig, åtminstone var det så "på min tid"!

Jappe

F

F.d. 13449

Guest

Stena kan naturligtvis sätta marknadsmässiga priser! Det är inte det vi reagerar på utan deras diskriminerande försäljning!

Hoppsan, jag glömde visst att Stena har en monopolställning!

Hoppsan, EU har visst glömt det också eller så ser man mellan fingrarna!

Hoppsan, jag glömde visst att diskriminerande försäljning är olaglig, åtminstone var det så "på min tid"!

Jappe
Ursäkta mig, men det är ingen som hindrar dig att starta en konkurrerande verksamhet. Sen finns det andra vägar och då är det inte monopol utan oligopol.
Hade det känts bättre om de istället la upp sina dyraste priser från första början så hade du inte märkt av detta?
Jag förstår mig inte på människor som börjar dra upp en monopolställning när det är fri konkurrens. Monopol är systembolaget där ingen får gå in och starta konkurrerande verksamhet, men här är det ingen som kan säga nåt utan det är bara att gå o köpa sig en färja o börja konkurrera...
Diskriminerande försäljning, då borde ni ju bli lika sura på alla försäkringsbolag också som priset skiljer sig från dag till dag. Sj ska ni inte heller åka med. Ja, det finns säkert många ställen som priset skiljer sig beroende på när det gäller. Köper ni jordgubbar till midsommar?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

När vi planerar resor så vill vi ha full vetskap om verkliga kostnader, utan oförutsebara komplikationer med påföljande irriterande kontakter!

Om resans kostnader "fladdrar som i ett lotteri (= Stena Varberg-Grenå liksom Destination Gotland)", så väljer vi helst bort sådana alternativ - kända förutsättningar tycker vi får kosta!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tycker absolut inte att Stena skall bedriva välgörenhet, jag vill bara kunna titta på en prislista och veta vad jag skall betala en viss dag, även om jag inte har beeställt långt i förväg. Jag tycker om att resa utan att planera långt i förväg! :cool:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Monopolställning ger möjlighet till den sortens prissättning där kunden tvingas sitta och leta och leta på nätet efter bra priser. Förr visste vi alltid vad det kostade att åka med Stenas färjor, inga problem!

Jag förstår mig inte på den sortens människor som inte vill ha en fast prissättning med en en turlista och en prislista där man i lugn och ro kan planera sin resa utan att råka ut för egendomliga överraskningar!

Himla krångel att starta eget färjerederi bara för att man ska åka utomlands ibland!

Diskriminerande försäljning är att sälja exakt samma vara till olika kunder till olika priser! Är det inte olagligt längre så borde det bli det igen!

Stena bär sig ju illa åt i andra länder också! Vissa människor gör vad som helst för pengar!

Förargad Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 50042

Guest

När vi skall till kontinenten så tar vi det lungt och åker från Göteborg till Rydebäck, har en lugn och fin kväll, fortsätter sedan på morgonen kör över Öresundsbron, med "Brobizz" och sedan Rödby-Purtgarden. Väl i Tyskland så väljer man väg efter vart man skall som slutmål.

//Bosse

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Förstår inte att vissa är så upprörda över Stenas rörliga priser.

Nej det är inte olagligt att sälja samma vara till olika priser.

Titta på t.ex. resebranschen, där flygbolagen, hotellen och charterarrangörerna i massor av år haft "flytande priser", men kallar det för "yield management". Samma sak!

Avancerade dataprogram som går efter parametrar som historiska resultat, bokningsläget, datum osv och sätter nya priser hela tiden. Kallas marknadsekonomi.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Krämarmentaliteten firar "triumfer"! Goodwill är omodernt och hör inte hemma i marknadsekonomin längre! Huvudsaken är att de stora bolagen tjänar mycket pengar och att småbolagen antingen går under eller köps upp!

Girigheten och gemenheten
härskar på vår jord
råkapitalism och globalisering är idag vackra ord

Så förgår jordens skönhet och glans
i girigbukars merkantila globala dans

Jappe

Senast ändrad:
Toppen