• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pris på service!!!!!!!!!!

F

F.d. 1883

Guest
Ringde just och beställde service på min Fiat, det är andra fabriksservicen som skall utföras enligt boken!
När denna service utförs så är det även dax för att byta kylarvatten samt bromsolja.
Vi pratade även om att överfylla växellådan och därför byts all olja, sedan är det ju div. filter samt lite småsaker, pris SEX TUSEN spänn!!!!!
Min förra service gick på drygt tretusen vill jag minnas, här finns ju mycket folk som kör husbil..........är detta ett normal pris eller är jag bara lätt chockad!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Sanslöst!!
Måste ju gå att få billigare, kolla med flera verkstäder.
Kanske någon som bor i närheten som vet någon verkstad

Gurra
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
811
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Verkar vara ungefär samma priser i landet hos auktoriserade Fiatverkstäder.
Jag betalade ca. 5500:- förra året för en 'stor service' där bla. bromsvätskan byttes förutom andra oljor, filter mm. Jobbet tog ca. 2,5 timma.
I år var det den 'lilla servicen' som gick på ca. 2500:-. Ca. en timma tog jobbet.
Förra året servade jag bilen i Kungsbacka, i år i Kungälv.
Men... hutlösa priser är det!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Den stora servicen för 5500:-.
Kommer du ihåg hur fördelningen var mellan material, arbete o moms ?
Lite paradoxalt att Fiats verkstäder tjänar multum på våra "sidoimporterade" bilar, som egentligen ogillas av Olle Olssonbolagen i Uppsala.

DS
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Jag hade tidigare en husbil baserad på Ford och det var ungefär samma priser där också, jag tror inte det är så stor skillnad mellan fabrikaten. Fiaten jag har nu har jag inte hunnit serva ännu.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Jag betalade 1820:- för hela servicen på min Ford -05:a. Hyfsat tycker jag nog.
;)
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Intressant Maja!

Var servade du för det priset. Enligt Ford ska första service kosta 3000:-. Jag valde att serva på en Bosch-verkstad för 2600:- och då ingår Falcks europaassistans i ett år.
:) :)
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Jag servade på mindre verkstad i Kil. Service enligt dataprogram från Ford och som var mer omfattande än det serviceschema som finns i bilens servicebok. Fick givetvis stämpel som är lika giltig som Fords egen, enligt verkstadsägaren.
;)
 
M

mikkis

Guest
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

jag betalar 4000:- för den stora servicen här i Göteborg på Landvetter bil. Och det är en Aktoriserad FIAT Verkstad!
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
811
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Den stora servicen för 5500:-.
Kommer du ihåg hur fördelningen var mellan material, arbete o moms ?
Lite paradoxalt att Fiats verkstäder tjänar multum på våra "sidoimporterade" bilar, som egentligen ogillas av Olle Olssonbolagen i Uppsala.

DS
Så här var fördelningen enligt kvitto på 'stor service'
-Arbetskostnad 2287,50
-Material 1992,40
-Summa 4279,90
-Moms 25% 1069,97
-Totalt 5350,00
Det blev ju inte 5500:- som jag skrev innan... minnet kan ju svikta, men i det häradet i alla fall.

'Lilla servicen fördelades enligt nedan:
-Arbetskostnad 720,00
-Material 960,50
-Förbruknings mat. 43,20
-Summa 1723,70
-Moms 25% 430,93
-Totalt 2155,00

Det blev ju lite mindre där också... men inte är det billigt!
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Nej det är inte billigt att serva en bil idag. Det som är mest märkligt är att de flesta anställda tjänar 25-30.000 i månaden och arbetsgivaren måste därför även ta betalt för varorna och tjänsterna för att dels kunna betala löner, skatter, moms, driftskostnader mm och kanske även få något själv i slutändan. Det som alltid har förvånat mej genom mina 42 år med bilar är varför en bra fordonsteknikers kunskaper och arbete inte är värt något för gemene man? Man betalar gladeligen 1500-2000 i timmen för att någon lagar en dator. Det ÄR krångligt, svårt, obekvämt, skitigt, gnälligt, hela tiden lära sig nya saker genom arbetslivet mm för att laga bilar idag, varför är det sådan brist på fordonstekniker men överskott på IT folk idag månntro? Alla vill ha allt som man kan få i en bil idag när man köper den, de flesta vet inte ens hur det fungerar men det är bra imp.faktor på det. när det sen pajar så kan det ju inte vara så svårt att laga och bör inte kosta mer än en korv med mosbricka till reparatören. Om någon här visste hur mycket kostnader det är med att driva en bilverkstad idag samt att vara egen företagare så skulle ni nog tänka lite annorlunda.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Nja, Kölis. Får jag lov att protestera lite.
Genom åren har jag köpt in en hel del IT-tjänster - både avseende burkreparatörer, och gubbar som programmerar.
Jag har aldrig betalat de nivåer som du anger - jag vill nog påstå att det ligger på ungefär samma nivåer som bilgubbarna.
Kolla på exemplet om lilla servicen som hamnar på 720:-/tim, vilket inte är en ovanlig nivå även inom IT-branschen av idag.

Jomenvisst, det fanns en tid då IT led av resursbrister och timpriserna trissades upp, men idag gäller betydligt större konkurrens mellan tjänsteleverantörerna.

Det som jag och flera reagerar mot gällande servicepriserna är att man - åtminstone känner sig lite blåst.
Man får aldrig reda på vad bilen egentligen kommer att kosta genom åren, och nog anser jag att flera av servicepunkterna finns för att legalisera det höga priset.
För de kunder som själva kan kolla lampor, kylarvätska, torkarblad, provkörning o annat trams borde det finns en variant där endast de livsviktiga momenten ingår - tex oljebyte, dieselfilter, etc.
Luftfilter kan man oftast byta själv tex.

Sen kan jag ju undra om det går så förbaskat dåligt för märkesverkstäderna.
Tex på FIAT i Kungsbacka har det alltid varit ca fyra veckors väntetid, på service.
Och då kan man väl förmoda att ruljansen är strålande...
Håller dock med om att det är ett skitgöra att rota i oljiga bilar.
Mvh
Dag
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Det här kan man ju diskutera hur länge som helst i princip och det ska vi inte göra. Men om du kollar på vad IT reparatören har för lokalhyror till att börja med, oftadels 0:-, vad kostar verktygsutrustningen? Hur många olika system finns det att lära sig? Hur många olika bilar och märken, typer mm finns det. Vad kostar kurser årligen för att hålla en fordonsteknijer up-to-date med årets modell, vad kostar diagnosverktygen? Det är summor som de flesta inte har nån aning om, jag vet det däremot. Att känna sig lurad när man går från en bilverkstad är nåt fel i så fall, man ska kunna få en klar redogörelse från mekanikern/teknikern vad han har gjort, inte någor svävande svar från kundmottagaren, även exakt specat vad som har gjorts både tidsmässigt och materialmässigt även om det är ett garanti arbete. Jag är medveten om att det ibland brister hos de stora verkstäderna vad gäller kundkontakten tyvärr. Många större märkesverkstäder idag har en personlig mekaniker, dvs mekanikern tar emot kunden, ställer en feldiagnos, räknar ut ett pris på det hela om inte tidsskrivaren gör det. Mekanikern lämnar ut bilen till kunden och redovisar vad han/hon har gjort och har även sparat de utbytta delarna. sedan betalar kunden när/om den är nöjd i kassan. Det kallas för personlig service och det vill alla ha! Allt det här tar sin tid, det går en administratör på två tekniker, alla vill ha minst 25000:- i månaden vilket med alla avgifter, skatter, semesterersättning, moms mm blir 50000:- i månaden för företaget att plocka av kunden. Går det sedan en halv administratör på teknikern så blir det 75000:-. Sen tillkommer lokalhyror, försäkringar, telefoner, datasystem som alltid krånglar, sophämtning, miljöavgifter, kommunenernas avgifter för inspektioner, snöröjning mm, mm. Någon får betala det hela i slutet och det är du som kund. Du ville ju ha en sån komplicerad bil som du inte klarade av att serva eller laga själv... Nu syftar jag inte på dej Dag utan det är så verkligheten ser ut i verkstadsbranchen idag.. Nog från mej vad gäller det här kapitlet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

När jag hämtade min husbil från kamremsbytet nu för någon vecka sedan så var jag lite tidig och fick vänta en kvart kanske.
Då kommer en kille in och ställer sig vid disken och säger:

Hej, jag är spekulant på en begagnad BMW och undrar om ni skulle kunna göra ett komp-prov och en avgastest i kylarvattnet (klockan är 16.50 och stängning 17.00)?

Jadu, du får nog komma tillbaka imorgon eller beställa en tid. Klockan är mycket nu och vi stänger snart.

:confused: Va! Det går ju så fort, kanske 5 minuter bara.:confused:

En nog så vanlig uppfattning tror jag att många tycker det är så lätt och snabbt gjort.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Är det en nyare BMW från sådär -98 och uppåt samt sexcylindrig så tar det minst 1,5 timmar att göra det jobbet om man har gjort det tidigare på en BMW. Den har tex en tändspole på varje cylinder som måste tas bort innan man kommer åt stiftet och innan dess en täckplast över hela motorn. Ska man sedan vara riktigt seriös så ska kylsystemet luftas efter att man har kört motorn utan kylarlocket, då tar det nog 2 timmar totalt... Jag har varit verkstadschef på en BMW verkstad..
 
F

F.d. 50016

Guest
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Oljebyte, filterbyte, bromsbeläggsbyte, fixar jag alltid själv, och sedan noterar jag det i serviceboken. Nu säger väl vän av ordning, att när du skall byta bilen så ligger detta dej i fatet prismässigt. Jag har haft 5 husbilar + 6 personbilar som jag skött på detta sätt och aldrig träffat någon bilhandlare som ifrågasatt detta. Och om jag skulle få sämmre pris vid inbytet så kan jag ta liten en del av det jag sparat på sevice. Har haft bil sen 1964 och aldrig bytt någon bromsolja i något av fordonen, likväl har jag aldrig varit utan fungerande broms. Har däremot lämmnat in våran lilla clio på märkesverkstad för att byta kamrem, och som tack för hjälpen fick jag sedan reparera plastkåpan över ventilerna, som var sönderbruten vid borttagningen. Ingen verkstad för mej, jag får eksem av dom. PS. Jag är inte bilrep. till profetionen utan en självlärd knegare. Jonas796
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Det heter inte bromsolja utan bromsvätska och byts inte egentligen för att kokpunkten sänks utan för att den tar åt sig fukten .
Och vad som händer är att materialet i bromsok samt hjulcylindrar som är tillverkade av icke rostfritt material rostar . Så till följd får man sönderrostade bromsdetaljer som är dyra och byta .
Så troligen tycker ägaren efter dej att han inte sparar pengar på att man har köpt bil som ej har blivit servat efter fabriksnormen .
Sen ska man inte behöva laga bilen efter verkstads besök då är det nåt fel .
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

hej! jag satt och ringde runt hela fm i går för att få en service på min bil,och jag skall lämna den i dag ons för att hämta den på tors,en service som kommer att kosta mej 1945:-och det kan jag tycka är väldigt billigt,han sa jag kollar hela bilen med vatten avskilljare om den behöver tömmas eller bytas,dessutom fixar han handbromsen ställer in den så jag slipper att dra spaken ännda upp till taket....jag fråga om han drev med mej men det gjorde han inte jag gör så på alla det ingår liksom i priset när jag servar en bil,det måste fungera men inte kosta skjortan menade han....dessutom har han en egen bil så han visste vad som behövde göras,och detta är en märkeverkstad så jag får stämpel i boken och allt, samt att han beställde ett oljefiter extra så jag kan byta själv nästa gång.så totalt så blr det runt 2100:-för hela klabbet.och det kan jag tycka är väldigt billigt och jätte snällt av verkstan att se över bilen för en så billig peng.1945 för service sen tillkommer det extra oljefiltret så jag klagar inte ett dugg,sen slipper jag göra allt detta själv vilket jag har gjort tidigare men nu så har jag inte tid till det mina barn är sjuka så vad har jag att välja på,det kom upp skiftnyckeln samt ett meddelande i instrumentpanelen som det stog ddy 0 viket jag inte har en blekaste om vad det betyder,jag har ingen handbok på svenska bara italienska,då det är en elnagh big marlin
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Dessa fristående verkstäder som går under namnet Mekka eller nått liknande, får dom utföra service på en bil och sedan stämpla i serviceboken?
Har för mig att jag sett något om detta och att det användes original delar till allt!

Någon som vet.........
 
Toppen