Om jag importerar en begagnad(2500 mil) husbil från Tyskland vad händer då med nya skatten?
Anders
Inte helt enkelt det här och jag har fått en del följdfrågor om bonus-malus och den nya föreslagna skatten här i tråden, i en annan tråd och på mail. Praktiska frågor om vad som
egentligen händer i reella exempel.
Har dubbelkollat och skall här försöka på ett så enkelt sätt som möjligt förklara vad jag fått fram.
Bonus-Malus, infört den 1 juli 2018
För att kunna göra skatteuttag på personbil klass II har av Transportstyrelsen beräknat fram ett värde enligt modell ”Skälig grund”. CO2-utsläppet enligt denna beräkning har hamnat i storleksordningen 210–220 g/ km. Detta har i sin tur inneburit ett skatteuttag i storleksordningen 14 000 kronor de första tre åren. Efter det minskas skatten till cirka 6 500 kronor.
Fråga; Gäller det även importbilar som är registrerade efter den 1/7 2018 i t.ex.Tyskland? Blir det då den extra skatten i 3 år från första registreringsdatum i Sverige, eller tillgodoräknas tiden som bilen varit registrerad i Tyskland?
Svar; Som grund gäller datum för första registrering. Om första registrering skett i annat land så är det detta datum som gäller för vilket skattesystem bilen skall inordnas i. Dvs det spelar ingen roll vilket land som bilen påbörjade sitt liv. Kommer den till Sverige så är det
första datumet och tre år efter det som den skall betala Malus.
Det som också spelar roll är vilket avgasreglemente som bilen är godkänd i. De bilar där skatten höjs ytterligare en gång, är den nya kategorin Euro 6d-Temp. I tidigare kategorier (Euro 6b osv) finns inget sätt att bestämma utsläpp och förbrukning. Dvs på dessa kommer skatt att beräknas enligt ”skälig grund”.
WLTP-beräkning, förslag att införas 1 september 2019
Om inget görs kommer skattesatsen därmed att hamna på 30 000 kronor per år de första tre åren för att sedan minska till cirka 10 000 kronor per år.
Fråga; När man enligt EU-direktiv går över till WLTP-testning som beräkningsmodell, hur kommer det sig då att man bara gör det i 3 år? När man efter tre år sänker skatten till 10.000 kr/år vilken modell beräknar man i sådant fall efter?
Svar; WLTP är en mätmetod för att få fram utsläpp och bränsleförbrukning. Denna mätmetod är krav från 1/9 2019 på alla nya fordon. Denna kommer inte ändras efter tre år. Det som händer är att detta värde kommer användas för skatteuttag i Sverige. Under de tre första åren skall alla nya Personbilar klass 1 och 2 (1=vanliga personbilar, 2=husbilar)samt lätta lastbilar betala
Malus-skatt för att skapa Bonus till Miljö bilar.
När bilen är tre år gammal (från första registreringsdatum) så skall dessa bilar inte längre betala Malus del. Därav minskas skatten efter tre år.
Fråga; Det betyder alltså att direktimporterade begagnade bilar med första registrering före den 1/9 2019 slipper helt undan beräkningsformeln WLTP. Men vad händer med en importerad bil med första registrering i t.ex.Tyskland, efter den 1/9 2019? Blir den importerade bilen belagd med 3 års extra skatteuttag för WLTP i Sverige, eller får den tillgodoräkna sig tiden som den varit registrerad i Tyskland?
Svar; Datum för första registrering gäller. Dvs har den varit 1 år i Tyskland så är det två år Malus-betalningar innan skatten minskas.
Skatteberäkning efter de tre åren.
Skillnaderna mellan olika fordon kommer dock att öka mot hur det har varit tidigare.
Fråga; Olika fordon är i det här fallet, olika fordon i gruppen PBII, t.ex. en stor Morelo och en liten "plåtis" är olika fordon i gruppen och beräknas olika?
Svar; Varje fordon som är under avgasreglemente lätt (i princip alla) skall det tas fram ett individuellt värde. Detta värde baseras på vikt front area, motor, växellåda. D.v.s. värdet skall motsvara ”verkligt” utsläpp.
Nu får vi hålla tummarna och hoppas att ansvariga politiker nås av våra protester och tänker om, så vi kan kasta förslaget i papperskorgen där det hör hemma!
TommyD