”Elbilar i någon form är förmodligen framtiden – det är de flesta av bilcheferna som deltog i KPMG:s årliga enkät om framtidens bilindustri överens om. Men många av dem tror att vätgasbilar på sikt kommer köra om batterielbilarna.
953 personer deltog totalt i studien, varav drygt hälften var chefer inom bilindustrin. Sju av cheferna kom från svenska företag.
Bilcheferna verkar älska bränslecellsbilar
• Sex av tio bilchefer är helt eller delvis övertygade om att elbilar aldrig kommer slå igenom på grund av problem med infrastrukturen – alltså för få laddplatser och för långa laddtider.
• Åtta av tio bilchefer är istället helt eller delvis övertygade om att bränslecellsbilar blir elbilarnas genombrott. Bara en procent av de som svarat håller inte alls med om det.
• Just nu är batterielbilar den hetaste trenden i bilvärlden. För bara två år sedan var batterielbilar på plats nio. I år hamnar uppkoppling och digitalisering på plats två och bränslecellsbilar på plats tre. ” Citat från mestmotor.se
Bränslecellen omvandlar vätgas till el
Vätgasen i bilarna omvandlas till el via en bränslecell och utsläppen består av enbart vatten. Flera tillverkare har visat vätgasbilar med Hyundai har kommit längst. Nexo är andra generationen av vätgasbil från Hyundai. Även Toyota och Honda har vätgasbilar i produktion.
Audi tecknade nyligen ett avtal med Hyundai om utveckling av vätgasbilar.
I Sverige har utbyggnaden av vätgasmackar gått långsamt och det finns i dag bara fyra, fem tankställen. Utbyggnaden går betydligt snabbare i Norge och Danmark.