• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Premiärtur till Gotland

F

F.d. 29969

Guest
Som nybliven husbilsägare samt ny medlem i klubben så skulle jag vilja berätta om följande. Vi åkte vår premiärtur v31 till Gotland och kan efter en vecka konstatera att denna ö verkar vara husbilsfientlig. Antalet ställplatser på ön är ett fåtal, det framstår som att kommunen samarbetar med lokala campingvärdar och vill försöka tvinga in husbilar på camping istället. Vi har inget behov av att tillbringa nätter på camping till en kostnad av ca 300SEK/natt.
Sista dygnet ställde vi oss på hamnens parkering i Visby för att se invigningen på Medeltidsveckan. På morronen satt en lapp på vindrutan från Polisen (med referens till lokala ordningsstadgan) som sa att det inte var tillåtet att sova över i husbil på parkeringen med hot om 1000kr i böter.
Vi var medvetna om att det inte skulle vara så positivt eftersom jag läst om Gotland på detta forum så vi får väl skylla oss själva, det finns säkert bättre ställen att besöka men man lär sig den hårda vägen.
Har skrivit till Gotlands Kommun, få se vad dom svarar, har inga höga förväntningar efter att ha läst TN§137 på Gotlands kommuns sida där det står att det krävs bygglov för annat ändamål än parkering.
:rolleyes:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Premiärtur till Gotland

Då kör vi ett varv igen inte att förglömma soppåsen :rolleyes:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Premiärtur till Gotland

En liten undring!
Sov ni över i bilen när Polisen satte sin lapp på rutan? Om ni gjorde det, varför "lappade" de inte er direkt. Kan det vara så att de vet om att denna typ av ordningsstadga inte har prövats och att utgången är osäker om det håller vid en rättslig prövning när kommunen beslutar förbjuda att man sover i en parkerad (utan något placerat utanför bilen) bil?

undrar EssoJ
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Premiärtur till Gotland

Vanlig logik. Sover du inom tättbebygt område typ Visby så vet vi ju att det inte går enligt lokal stadga, sover du på en rastplats, skogsväg eller dyligt funkar det ju klockrent eller :confused: Tycker polisen var bussig som inte väckte er, var utför samma sak i Falkenberg polisen knackade på och förklarade läget men sa eftersom jag inte plockat ut bord,grill mm fick jag stå tills morgonen sedan sa dom ha en bra kväll och åkte. :D

Gurra den sävlige
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Premiärtur till Gotland

Om jag ställer mig på en parkering, inom markeringarna, utan någon tidsangivelse, kryper ner och slaggar, "mässing kommer och knackar på jag öppnar inte hur vet han att jag sover över. Sitter han kvar tills jag stiger upp? Detta går att fundera över "eller".:confused:
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Premiärtur till Gotland

Är det inte dags att få slut på dessa trakaserier? Har någon fått en bot och är villig att testa den i rätten? Jag kan lägga några hundralappar för att betala ev. böter och rättegångskostanader. Det måste bli slut på detta från komunernas sida. Och om vi nu har fel, ja då får vi väl ta skeden i vacker hand. Men till dess tycker jag att vi inte skall böja oss för "den stores" skrämtaktik.
Jag var på Gotland 2008 men efter det som hänt och vad jag läst i lokaltidningar, så blir det inga fler resor dit. Trotts att jag har ankytningar till ön.
Leffe
 
F

F.d. 29969

Guest
Sv: Premiärtur till Gotland

Jag räknade till 12 husbilar på morronen och alla hade fått en sådan lapp någon gång under natten. Möjligtvis är det en skrämseltaktik, annars hade dom ju bötfällt direkt, 12 bilar x 1000SEK blir ju pengar. Kanske dom är medvetna om att det inte skulle hålla vid en rättslig prövning.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Premiärtur till Gotland

Jag kan ha fel nu men jag har för mig att det är parkeringsförbud i hamnen i Visby nattetid mellan ett visst klockslag. Tror det kan ha varit mellan 22-06. Någon som bor på Gotland kanske vet hur det verkligen ligger till.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att kommunen inte anordnar en ställplats i hamnen i Visby. När vi var där fanns det massvis med lediga parkeringsplatser bakom hamnen även dagtid, borde kunna utnyttjas bättre. Faciliteter som dusch och toalett finns ju redan där till båtfolket.

/Per
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Premiärtur till Gotland

Varför parkeringen på hamnen. Bara stökigt och oljud från båtarna, gör det svårt att sova. Vi sov 3 nätter 1 km söder om ställplatsen ovanför hamnen. Tyst och lungt med en husbil som granne. Frukost ute i det gröna med utsikt mot Högklint åt ena sidan och Visby hamn åt den andra. Utanför Visby finns hur mycket platser som helst att stå på.
Bara fantasin sätter stopp.
Sopor var heller inget probem. Små soppåsar slängs i en av alla papperskorgar som finns.

Hälsningar från en nyligen hemkommen Gotlänning från Gotland.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Premiärtur till Gotland

Är det inte dags att få slut på dessa trakaserier? Har någon fått en bot och är villig att testa den i rätten? Jag kan lägga några hundralappar för att betala ev. böter och rättegångskostanader. Det måste bli slut på detta från komunernas sida. Och om vi nu har fel, ja då får vi väl ta skeden i vacker hand. Men till dess tycker jag att vi inte skall böja oss för "den stores" skrämtaktik.
Jag var på Gotland 2008 men efter det som hänt och vad jag läst i lokaltidningar, så blir det inga fler resor dit. Trotts att jag har ankytningar till ön.
Leffe

Kapital för dylik operation har vi i klubbkassan förmodar jag, advokat kostar ju en rejäl peng bara för styrelsen att godkänna det hela om någon frivillig anmäler sig vilket jag inte tror någon ställer på:D

Gurra
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Premiärtur till Gotland

Tänk så olika man kan uppleva saker.

Vi är just hemkomna från 8 mycket trevliga dagar på Gotland. Vi fricampade 7 nätter och en natt tog vi in på en camping som ligger 800 m från ringmuren.

Vi började med Ekstakusten och sedan ner till Hoburgen och följde sedan i stort östra kusten upp till Fårö. Vi kryssade visserligen lite kors och tvärs.

Det var inga som helst problem att hitta övernattingsplatser antingen ensliga eller i fiskeläger. Självklart försöker man stämma av med någon ansvarig på plats om det är ok men det var aldrig något problem.

Betr. sopor så finns det soptunnor på de flesta rastplatser och på dessa finns anslaget att dessa är avsedda för de sopor som produceras på platsen. Vi löste det så att vi använde "små fruktpåsar" där vi slängde skräpet. Det blev alltså aldrig några stora soppåsar. Stora emballagekartonger o dyl (som inte luktar) sparade vi till slut och slängde senare på avsedd plats.

Vid val av resrutt hade vi stor hjälp av de råd och tips som Califonia redovisat här på hemsidan.

Vi kommer att åka tillbaka till ön, dock inte under högsommar.



Bitte o Lars
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Premiärtur till Gotland

Gotland är den plats i Europa där det är lättast att hitta underbara platser att stå på. Inte minst längs den 61 mil långa kusten och de fina smultonställena inne på ön. Vägverkets rastplatser och privata ställplatser är jämnt fördelade över ön och har all den gratis-service man kan begära.

Vill man betala för sig finns det dyra campingplatser.

Ön är 17 mil lång och 5 mil bred. Vill man trycka in sig i Visby bland alla Stockholmare finns det gott om parkeringsplatser, visserligen med P-avgift. T ex ÖB och Söderport (särskilda husbils P-platser) i söder, Östercenter och badhuset, sjukhuset i norr.

Om man sedan frågar guten kan resan bli den bästa i ens liv. Det finns minst 260 lugna, fina och lämpliga platser för husbilar.

Är på ön 4-6 gånger om året.
 

Ulla&JP

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Falköping
HBK-Nr
295
Medlemskap
2024
Sv: Premiärtur till Gotland

Efter att legat på "rullen" på Gotland i fjorton dagar, med avstickare både kors och tvärs, måste vi säga att det inte är några problem att slippa de stora campingplatserna med sina ockerpriser. Vi har både fricampat och bott på små trevliga FC-campingar och ställplatser.
Där måste vi framhålla Sandkvie ställplats på södra delen av ön, bara ett par kilometer från Hamra, där Göran "snabbköpskassörskan" Ringbom har sin krog.
Allan och Christina Larsson gjorde verkligen allt för att vi som var där skulle få en trevlig och minnesvärd vistelse hos dem. Maken till gästvänlighet har man sällan sett här på våra nordiska breddgrader.
Som kuriosa kan vi nämna att Allan har haft en musikstudio på gården, denna numera är flyttad till Visby. På Sandkvie har "Di sma under jordi" och "Grymlings" (med bl.a. Mikael Rickfors) och många fler har spelat in sina skivor.
Vi brukar som regel bara stanna en natt på varje ställe men här blev vi stående i tre nätter! Priset på 100kr (130 med el) inkluderade både dusch och, inte minst, sopor som många tycks ha haft problem med.
Vi känner att vi måste starkt rekommendera denna ställplats. Med cykelavstånd till Hamra, Öja och Burgsvik, och bekvämt utflyktsavstånd till Hoburg, ligger denna ställplats idealiskt till för utflykter på Gotlands södra delar.
Dessutom träffade vi flera medlemmar i klubben här och hade trevlig gemenskap i partytältet! Ingen nämnd, ingen glömd!
Stllplats.
Ulla & J-P och Alma :dog:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Premiärtur till Gotland

Kom till Visby med färjan inatt. Stannade på Hällarna. Idag var vi på Medeltidsmarknade och parkerade på sjukhuset. Var är alla husbilar???
 

Kalle&Gunni

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lerum
HBK-Nr
2152
Medlemskap
2022
Sv: Premiärtur till Gotland

Håller med Ulla och J-P i inlägg #12. Ställplatsen på Sandkvie gård är verkligen värd att rekommendera. Trevligt värdpar som tar väl hand om sina gäster och ser till så att alla trivs. Vi har varit där två gånger och nästa gång vi är på södra Gotland kommer vi absolut att stanna till där.

/Gunni och Kalle
 
Toppen