• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PREEM om alger i tanken!

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Ta ett prov i tanken. Är det påväxt, så är det bara att tömma tanken. Spola den med varm vatten torka den sen är det bara slå i det jäkla giftet också skaka tanken så är det klart. Ett j-a jobb. Gjort det på objekt som stått senn 90 talet.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det där var ett problem under en tid men är det inte längre.

Undrar om det ens finns någon här på forumet som drabbats?

Jo, på en traktor, i stort sett hela bränslesystemet fick bytas det var "slem" i alltihop. Efter att ha varit med om detta så riskerar jag inte att ställa husbilen för vintern utan biocid i tanken.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Jo, på en traktor, i stort sett hela bränslesystemet fick bytas det var "slem" i alltihop. Efter att ha varit med om detta så riskerar jag inte att ställa husbilen för vintern utan biocid i tanken.
Både traktor och grävmaskin har jag behövt åtgärda , men det som jag reagerar mest på är dom som aldrig har blivit drabbade dom skriker högst om myter och att det aldrig har hänt, vore trevligt om dom hade blivit drabbade men det hade dom aldrig erkänt:twitcy:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag vet många som drabbats av slem och igensatta filter på diverse maskiner och även en husbil, alla tankade vid sin farmartank hemma på gården! Så om man tankar sin HB på en Preem mack lär nog risken vara minimal!

Att tanka på mack är ingen garanti, traktorn jag nämnde tidigare var tankad på mack. Det var dessutom inte bara bränslefiltren som var igensatta utan hela bränslesystemet. Spridarrören fick bytas och både spridare och pump fick demonteras för rengöring innan det fungerade igen. Det var en ganska kostsam historia.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Att tanka på mack är ingen garanti, traktorn jag nämnde tidigare var tankad på mack. Det var dessutom inte bara bränslefiltren som var igensatta utan hela bränslesystemet. Spridarrören fick bytas och både spridare och pump fick demonteras för rengöring innan det fungerade igen. Det var en ganska kostsam historia.
Det är också lätt att skylla bara på den senaste tankningen när det kanske har varit en process som pågått under en lång tid!
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Den här länken ger nog uttömmande svar på de de frågor som diskuteras i tråden.
Dieselbränsle och kyla
Bra länk !!! Kanske tvivlarna nu kan öppna ögonen och sluta tro att alla som har problem tankar ur skitiga farmartankar. Det är ju rent kränkande. Själv blandar jag 7-8 % bensin i dieseln om den ska stå en tid. Finns INGET som växer i bensin.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Ja det är en bra länk, egentligen en av flera bra länkar som lagts in tidigare i tråden. Liknande länkar finns också i andra trådar om diesel.

Tycker att det är dags att stryka ordet alger i rubriken.

Ordet “alger” är missvisande i dessa sammanhang. Alger kräver ljus för att kunna växa till.

Det är inte alger som orsakar problemen med slembildningen. Slemmet utgörs av mikroorganismer/mikrober/bakterier. Bakterierna kan leva fritt i vatten, slå sig samman i flockar, eller bilda en biofilm som växer på ytor. Stoppar man ned en plåt i t ex havet, så lär man kunna påvisa en påväxt biofilm redan efter20-60 sek.

Till och med “algblomningen”, som sker i havet på sommaren orsakas av bakterier.

Kalla det slem, gegga eller sörja, men inte alger för det är de inte.

Bakterier har en häpnadsväckande förmåga att anpassa sig till de flesta tänkbara miljöer. Vågar till och med påstå att även petroleumprodukter kan brytas ned av bakterier.

Och jag är medveten om att ett namnbyte inte löser problemet i motorerna, men väl en tillsats av någon lämplig baktericid kanske. Det är bara det, att i det långa loppet måste man skifta mellan olika battericider, ty bakterierna anpassar sig även till dessa tillsatser.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Att blanda bensin i dieselbränslet i en common rail motor kan bli dyrt. (bränslepum/injektor haveri)
Det finns speciella diagnosverktyg som biltillverkare använder för att kunna avslå reklamationer på bränslesystem orsakad av låg inblandning av bensin i dieseln.

Här är ett översatt citat från:
Falsch getankt: Super/Benzin statt Diesel. Was jetzt hilft! - AUTO MOTOR ÖL

Det är därför fundamentalt fel att anta att även med dagens motorer kan lite bensin i diesel hjälpa till att förhindra "saltning" på vintern utan ytterligare skador . I grunden bör normal bensin inte läggas till något fordon, även om temperaturen är så låg att vinterdieseln också ”fläckar”. I detta fall bör fordonets bruksanvisning följas strikt.
 
Toppen