• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Postväxel vid försäljning ??

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025
Sv: Postväxel vid försäljning ??

Tar man ut "pengar" i en växel så är ju uttaget gjort, alltså inte "låsta", utan just uttagna.

Detta har inget med "seriös bank" att göra, eller vad menar du???

Jag menar precis vad du menar även om vi kallar olika saker med olika namn. Om man tar ut en växel så är är pengarna "låsta", eller "uttagna". Det jag menar är att om jag tar ut en bankväxel på mitt konto så är dom borta, sen om det står som låsta eller uttagna på mitt kontoutdrag spelar ingen roll. Borta är dom iaf :)

F

F.d. 53012

Guest

Jag menar precis vad du menar även om vi kallar olika saker med olika namn. Om man tar ut en växel så är är pengarna "låsta", eller "uttagna". Det jag menar är att om jag tar ut en bankväxel på mitt konto så är dom borta, sen om det står som låsta eller uttagna på mitt kontoutdrag spelar ingen roll. Borta är dom iaf :)

Rätt är följande du tar ut pengar från ditt konto och betalar in på bankens konto som det dras direkt från vid inlösen med andra ord säker betalning och den är ställd (namngiven) på den säljare som man uppgivet. Kunden mottagaren kan givetvis motringa till banken under öppettiden eller bankens telefonbank och få detta bekräftat om den mot förmodan skulle vara stulen kan även överlåtas mellan andra köpare men det är en annan historia. Jobbat på bank sedan 1980 så det bör ej frågasättas av gissningar.

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Ja, det var ju ungefär det jag skrev? Om man tittar på sitt konto så står det ibland reserverat eller låst? Orkar inte gå in nu och titta men det är väl något motsvarande? Kontentan är att om man tagit ut pengar så är dom "låsta" eller vad du vill kalla det. Lika så med bank/postväxlar eller?

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021

Det finns två parter i en affär en säljare och en köpare.
I Ovanstående inlägg så förordas i många fall att pengarna skall finnas på säljaren konto innan bilen levereras, hur vet köparen att det finns en bil att hämta när han väl fört över pengarna och det råkar vara en oseriös säljare.
Det måste vara viktigt att affären känns säker och bekväm för båda parter, och då borde ett gemensamt besök på banken, alternativt en postväxel vara de bästa alternativen.

Bosse

Toppen