• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Postväxel vid försäljning ??

F

F.d. 25057

Guest
Pga sjukdom har jag annonserat ut min husbil till försäljning på Blocket och jag har en man fr. Borlänge som vill köpa den och han vill betala med en postväxel , är det en säkert betalningssätt ?? eller finns det "fallgropar" att se upp med
Guy

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Postväxel vid försäljning ??

Om jag kommer ihåg rätt. Så tar det ett tag innan banken kontrollerar om det finns täckning på den. Då är risken stor att det inte finns några pengar och du har blivit av med husbilen. Jag skulle säga åt köparen att vi gör upp affären på en bank. Vill han inte det då vet du att han är en lurendrejare.
Ha det

F

F.d. 29925

Guest

Pengar på kontot är den säkraste metoden. Som föregående, det finns risker med postväxel.

F

F.d. 55665

Guest

Post (eller snarare bankväxel I dagens läge) är i sig ett säkert sätt, det är i praktiken en check utställd av en bank och man tar ingen risk på om köparen har pengar eller inte. MEN, hur många vet idag hur en äkta postväxel ser ut? Så det är nog säkrast att göra upp på banken ändå.

När jag köpte en lägenhet för många år sedan vill jag plocka ut 100000 kontant och gå tvärs över gatan till säljarens bank där vi skulle träffas. Det vägrade banken och gav mig en bankväxel istället. Så här i efterhand kanske det var klokt men just då var jag irriterad :)

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

I Sverige har jag alltid köpt bilar med Post/Bankväxel tills för ca: 4 år sedan. Då har det gott bra att betala med bankkort hos bilfirmorna.

Det gjorde jag i mitt företag. Privat om jag säljer något så är det en banköverföring till mitt konto. När pengarna kommer då lämnas nycklarna.

Solrosen44

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Jag brukar också använda mig av post-/bankväxel vid större köp - nu senast när vi bytte bil - och det har aldrig varit ett problem.
Nu har vi köpt en husbil (hos ett företag) som vi ska hämta i mars och enligt säljaren vill de ha pengarna insatta på konto innan vi får bilen. Jag känner mig inte helt tillfreds med det här för jag vill ju göra en noggrann granskning av husbilen innan jag lämnar över pengarna! Just därför vill jag betala med bankväxel men företaget vägrar!

Hur kan man göra i en sån här situation?

//Ika

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Kontakta banken så de är beredda att du vill ha överfört beloppet till företaget vid överlåtelsetillfället. När du är nöjd vid besiktningen så ringer du banken och ber dem föra över pengarna så syns de direkt på företagets konto.
Så gjorde jag när vi köpte våra husbilar.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Bankväxel är så säkert det kan bli, använt mig av det ett flertal ggr.
Finns inte växlar utan täckning.
Dock kanske det finns förfalskningar, jag har dock aldrig sett en.

Kolla vem växeln är utställd på, är den utställd på dej så kan bara du lösa in den.
Är den utställd på köparen, så är det viktigt att denne signerar växeln, samt ställer ut den på dej.
Kontanter skulle jag inte lita på där finns det mycket lurt.
En banköverföring är ju enkelt, men se upp, hur den går till, lämna inte ifrån dej objektet förrän du ser beloppet på ditt konto.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Tråkigt att höra Guy att du/ni måste sälja.
Lycka till med affären.

Jag har flera gånger använt postväxel vid köp av bil.
Den kan ju aldrig vara värdelös men som andra sagt
så kan man nog förfalska dom. Men det är inte lätt.

När vi köpte HB:en i Maj 2014 så användes swish.
Fungerade jätte bra om båda har en mobiltelefon.
Pruta först skicka sedan direkt till säljaren.
Han kan sedan gå in på banken online o kolla så
att allt är rätt.
Fungerar dygnet runt och alla dagar.
Fungerar nog inte till ett företag om dom inte har
ett mobilnummer kopplat till rätt konto på sin bank.

Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Varför skall man betala en husbil med bankväxel. Skulle aldrig utsätta mig för risken även om den är liten enligt många. Pengarna på mitt konto då är bilen din.
Och man slipper fundera på om man gjort rätt eller fel. För det handlar om en hel del pengar
Ha det

F

F.d. 53358

Guest

Jag är väldigt gammalmodig. Jag betalade min husbil med kontanter, dessutom lyckades jag pruta 50 000:-. Jag tyckte jag lyckades riktigt bra.

:yes:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

När jag förra året sålde min Polar Camper kontant, visade det sig senare att 2st 1000-lappar var ogiltiga, mitt fel, jag godtog ju dem, så var även noga med kontanter ni tar emot.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Postväxel borde vara OK, men jag skulle ändå kolla kontoinsättningen innan nycklarna & reg.beviset lämnades över...
Själv har jag använt mig av postväxel några gånger vilket har fungerat ypperligt!

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Postväxel borde vara OK, men jag skulle ändå kolla kontoinsättningen innan nycklarna & reg.beviset lämnades över...
Själv har jag använt mig av postväxel några gånger vilket har fungerat ypperligt!

Visst borde det fungera. Ringer man sen upp posten/banken som utfärdat den och dom bekräftar det så är man nog hemma. När man tar ut en post/bankväxel så låser man ju det beloppet. Om det nu är en seriös bank..

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025
Sv: Re: Postväxel vid försäljning ??

Jag brukar också använda mig av post-/bankväxel vid större köp - nu senast när vi bytte bil - och det har aldrig varit ett problem.
Nu har vi köpt en husbil (hos ett företag) som vi ska hämta i mars och enligt säljaren vill de ha pengarna insatta på konto innan vi får bilen. Jag känner mig inte helt tillfreds med det här för jag vill ju göra en noggrann granskning av husbilen innan jag lämnar över pengarna! Just därför vill jag betala med bankväxel men företaget vägrar!

Hur kan man göra i en sån här situation?

//Ika

Det verkar ju lite konstigt. När jag köpte min ville dom ha direktinbetalning på kontot eller bankväxel. Dom ville inte ha betalt med kort för då får dom betala x % på inköpskostnaden till kortföretaget och det blir ju en del på en husbil. Bankväxel var dock helt ok..

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Visst borde det fungera. Ringer man sen upp posten/banken som utfärdat den och dom bekräftar det så är man nog hemma. När man tar ut en post/bankväxel så låser man ju det beloppet. Om det nu är en seriös bank..

Tar man ut "pengar" i en växel så är ju uttaget gjort, alltså inte "låsta", utan just uttagna.

Detta har inget med "seriös bank" att göra, eller vad menar du???

Toppen