• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portugal Brobizz Betalvägar

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
God morgon jag googlade runt i går kväll men blev inte klokare.
Kanske någon här har ett rakt och enkelt svar gör så här det fungerar.
Det gör inget om det inte är det billigaste alternativet bara det är någorlunda enkelt.
Jag har en Brobizz från danskarna som är knuten till husbilens regnr. Bilen väger under 3,5ton
Fungerar den på dom de vägar med elektronisk registrering dvs A25 tillexempel ?
Har väntat 1 vecka på svar från Danskarna å med deras nära på omöjliga support börjar jag ge upp.
Finns det någon vinjett man kan köpa som alternativ

Jag står en bit in i Portugal nu å inser att Sygics vägval när man inte kör betalväg är inte alltid det bästa om man vill komma fram
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Hej. Nej Brobizz funkar inte, enklast är att registrera sig på hemsidan med registeringsnummer och kreditkort, det gäller i 30 dagar och funkar då automatiskt på vägarna med elektroniska avläsning.
På vägar med betalstationer kan man enkelt betala med vanligt bankkort eller köpa ett förbetalt kort med fast summa som är registrerat med registeringsnummer, men då måstet man ha koll på saldot själv.

Hälsningar från oss som bott i Portugal ett par månader.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Det smidigaste sättet är följande, när du passerar den Portugisiska gränsen så kör in på deras registerings-station, skyltat med ” Foreigner ” där fotograferas bilen, samtidigt som de läser av ditt betalkort, det tar under 5 minuter,
Sen är det bara att köra vidare utan krångel.

Att registreringen bara skulle bara gälla i 30 dagar är jag tveksam till, det står så någonstans, men jag har kört i månader med en registrering.

Portugal är ett mycket fridfullt land som inte skinnar dig på pengar, fick parkeringsböter i Tavira en gång, boten var 5 euro, men det var för några år sen.

//T
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Det finns flera alternativ och alla vägar har inte registreringstationer. Lättast är dock att regga sig längst ner på denna sidan eller köpa värdebevis också på denna sidan De gäller ett år och man aktiverar det via SMS om/när man kommer upp på betalväg.
 
Senast ändrad:

Nilsspet

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
25927
Medlemskap
2024
Hej. Nej Brobizz funkar inte, enklast är att registrera sig på hemsidan med registeringsnummer och kreditkort, det gäller i 30 dagar och funkar då automatiskt på vägarna med elektroniska avläsning.
På vägar med betalstationer kan man enkelt betala med vanligt bankkort eller köpa ett förbetalt kort med fast summa som är registrerat med registeringsnummer, men då måstet man ha koll på saldot själv.

Hälsningar från oss som bott i Portugal ett par månader.
Hej vi tänker åka till Portugal i höst, kan du tipsa vart vi ska ta vägen tänker stanna över svenska vintern allt är av intresse
Vänligen
Peter Nilsson
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Hej vi tänker åka till Portugal i höst, kan du tipsa vart vi ska ta vägen tänker stanna över svenska vintern allt är av intresse
Vänligen
Peter Nilsson
Hej Peter. Vi har bara erfarenhet av Lissabon och Tavira området.
Och har inte varit inte någon erfarenhet av december, januari, juli och augusti i Portugal, men övriga månader pendlar det mellan 16-30c i Lissabon området med en hel del kalla vindar under vinterhalvåret.
Både byarna runt Tavira och Lissabon har ställplatser samt campingar men vissa av campingarna håller stängt runt Lissabon under vinterhalvåret, nästan samtliga ställplatser med 15 mils avstånd från Lissabon har varit gratis, men de beror ju om ni har tänkt att stå stilla eller åka runt och se er omkring.
Vi har stått på ställplatser och vingårdar när vi åkt runt.
Länk till vingårdar PORTUGAL EASYCAMP

/Jim
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Hej vi tänker åka till Portugal i höst, kan du tipsa vart vi ska ta vägen tänker stanna över svenska vintern allt är av intresse
Vänligen
Peter Nilsson
Vårt favorit ställe är i en stad som heter Peniche. Den ligger vid Silverkusten norr om Lissabon och söder om Porto. Ställplatsen ligger centralt i stan med närhet till underbara sandstränder. Några större matvarubutiker, Aldi och Lidl, finns inom gångavstånd vilket även centrum gör.
Personalen på ställplatsen pratar utmärkt engelska och är alltid hjälpsamma. Finns även en utmärkt husbilstvätt på området
Klimatet här på vinter är rätt så behagligt.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Vårt favorit ställe är i en stad som heter Peniche. Den ligger vid Silverkusten norr om Lissabon och söder om Porto. Ställplatsen ligger centralt i stan med närhet till underbara sandstränder. Några större matvarubutiker, Aldi och Lidl, finns inom gångavstånd vilket även centrum gör.
Personalen på ställplatsen pratar utmärkt engelska och är alltid hjälpsamma. Finns även en utmärkt husbilstvätt på området
Klimatet här på vinter är rätt så behagligt.
Vad får ni ge för en vecka med el och service? Eller per månad?
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
God morgon jag googlade runt i går kväll men blev inte klokare.
Kanske någon här har ett rakt och enkelt svar gör så här det fungerar.
Det gör inget om det inte är det billigaste alternativet bara det är någorlunda enkelt.
Jag har en Brobizz från danskarna som är knuten till husbilens regnr. Bilen väger under 3,5ton
Fungerar den på dom de vägar med elektronisk registrering dvs A25 tillexempel ?
Har väntat 1 vecka på svar från Danskarna å med deras nära på omöjliga support börjar jag ge upp.
Finns det någon vinjett man kan köpa som alternativ

Jag står en bit in i Portugal nu å inser att Sygics vägval när man inte kör betalväg är inte alltid det bästa om man vill komma fram
Under 11 vintrar i landet har vi inte åkt en meter på betalvägar! Vi söker oss både till kust och inland. Algarvekusten har mängder av Ställplatser och Fricampingar. Vi har aldrig stått på camping och söker oss gärna 5-10 mil in i landet. Små mysiga byar, billigare än kusten och sevärt.
Lycka till!
 

Nilsspet

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
25927
Medlemskap
2024
Vårt favorit ställe är i en stad som heter Peniche. Den ligger vid Silverkusten norr om Lissabon och söder om Porto. Ställplatsen ligger centralt i stan med närhet till underbara sandstränder. Några större matvarubutiker, Aldi och Lidl, finns inom gångavstånd vilket även centrum gör.
Personalen på ställplatsen pratar utmärkt engelska och är alltid hjälpsamma. Finns även en utmärkt husbilstvätt på området
Klimatet här på vinter är rätt så behagligt.
Hej igen, tack för ditt tips, liten fråga till...hue löser ni det eviga tjatet om gasol fyllning..
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Under 11 vintrar i landet har vi inte åkt en meter på betalvägar! Vi söker oss både till kust och inland. Algarvekusten har mängder av Ställplatser och Fricampingar. Vi har aldrig stått på camping och söker oss gärna 5-10 mil in i landet. Små mysiga byar, billigare än kusten och sevärt.
Lycka till!
Men snälla läs ditt inlägg en gång till å ta en funderare över hur du svarar och vad du har svarat på.
Du får gärna starta en egen tråd i forumet för egen beundran.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Men snälla läs ditt inlägg en gång till å ta en funderare över hur du svarar och vad du har svarat på.
Du får gärna starta en egen tråd i forumet för egen beundran.
Oj, oj, oj! Lite bra tips kanske gör att folk blir lika förtjusta i Portugal som vi blev 2010 och återkommer år efter år! Vadå ”egen beundran” - barnsligt!
 
Toppen