• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel Power Station

Agnes2008

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Malmö
HBK-Nr
32583
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet av att använda en power station? I så fall hur många watt skall den kunna lämna för att kunna användas t.ex vid matlagning?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet av att använda en power station? I så fall hur många watt skall den kunna lämna för att kunna användas t.ex vid matlagning?
Jag har en induktionsplatta på max 800w...den är perfekt om man skall koka eller bara värma något.... Men duger inte till att steka på.... Då bör man nog ha minst 1200-1500w...
Använder jag bara den till matlagning så går det åt ca 10% av batteriets capacity.... Och som är på 350A lithium batteri..
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag tror jag förstår hur du tänker.
Jag monterade 100 A Lithium batteri och liten sinus Inverter för att ladda känslig elektronik - jag kan dock köra liten kaffebryggare men inte induktionsplatta etc. Det blev även byte av Dc-Dc laddare - totalt kostade det ca 12.000. Alternativet att gå vägen via Power station är enkelt och jag skulle starkt överväga det idag. Jag funderar på att komplettera med Power station. Jag har försökt läsa på - so far tror jag att Ecoflow vore ett bra val. De är nog klart snabbast att ladda både 230v och 12v. Sen bestämmer ditt effektuttag hur stor modell du måste titta på.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror jag förstår hur du tänker.
Jag monterade 100 A Lithium batteri och liten sinus Inverter för att ladda känslig elektronik - jag kan dock köra liten kaffebryggare men inte induktionsplatta etc. Det blev även byte av Dc-Dc laddare - totalt kostade det ca 12.000. Alternativet att gå vägen via Power station är enkelt och jag skulle starkt överväga det idag. Jag funderar på att komplettera med Power station. Jag har försökt läsa på - so far tror jag att Ecoflow vore ett bra val. De är nog klart snabbast att ladda både 230v och 12v. Sen bestämmer ditt effektuttag hur stor modell du måste titta på.

Jag förstår inte riktigt behovet när man har lithiumbatteri med bra kapacitet i husbilen, tillsammans med mycket effektiv gasspis?
Möjligen ett behov att laga mat utomhus, men då är ju ett bärbart gaskök både effektivare och billigare?

 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Oavsett strömkälla, stolpe, elverk eller inverter är det skönt att slippa tända gasspisen när det är 25-30 grader i bodelen.
Att tillföra bodelen ännu mer värme känns obehagligt för mig. (värmeskygg)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Oavsett strömkälla, stolpe, elverk eller inverter är det skönt att slippa tända gasspisen när det är 25-30 grader i bodelen.
Att tillföra bodelen ännu mer värme känns obehagligt för mig. (värmskygg)
I vårt fall har vi en mycket effektiv takfläkt nära spisen, så det är inget problem, men vid sådana temperaturer tenderar vi att äta kall mat
eller grilla, alternativt laga varm mat på vårt gasdrivna utekök.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet av att använda en power station? I så fall hur många watt skall den kunna lämna för att kunna användas t.ex vid matlagning?
Tanken är bra men tveksam i praktiken. Du måste ha ett enormt batteri för att driva plattan vid matlagning, även om det är en induktionsplatta. Sen skall ju batteriet laddas upp igen. Nej, vid matlagning bör du ha en annan energikälla.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Nåt sånt kanske?
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Nåt sånt kanske?
Jag har tittat på den. Den är billig. Det finns lyriska youtube sponsrade tests - hur många som helst, men i de få ”riktiga” tests då är allpowers inte så bra. Dålig effektivitet, laddar långsamt och Li Ion battericeller, men inte LiFePO4 som de bättre har - håller ca 6 ggr så länge.

 
Toppen