• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel induktionshäll

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Portabel induktionshäll

Vår induktionshäll kommer från Lidl, går att ställa in stegvis från 200W till 2000W som jag just har använt ute till dagens Wienerschnitzlar. Skulle aldrig falla mig in på tanken att göra samma jobb i husbilen (panering i mjöl, äggvisp, ströbröd, hett olja osv...).

Plattan hettas upp snabbt och kyls av relativt snabbt.
Säkring i elskåpet är antingen 6A eller 8A men man behöver inte mer än 800W - 1200W (går att välja alla stegen) så det funkade hur bra som helst. Det var säkert 20°C och klar himmel ute Pelle (oavsett om det är godkänt för utomhusbruk eller ej).

Alla kärl måste vara anpassade för induktion annars funkar det inte. Vi bytte ut vissa och andra funkade från början. Jag tror att det hade varit lika bra med gasol men då måste man ha antingen gasolanslutning för utomhusbruk, alternativt extra gasol med sig.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Portabel induktionshäll

Induktionsplattan är ju köksgudens gåva till människan :)

Uttag = platta
inget uttag = gas

dessa 2 ting kompletterar mitt bilåkande mycket, är lika glad för båda.

Rulla nätt där ute // Per
 

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: Portabel induktionshäll

En jättestor fördel med induktionsplatta är att den svalnar så fort.
Tidigare hade vi en vanlig kokplatta som komplement till gasen, men blev rejält trötta på att vänta på att plattan svalnade så att vi kunde packa in den i garaget igen. Efter middagen vill vi hellre koppla av.
Vi använder inte induktionsplattan var dag, men ofta när vi står på el och vädret är fint eller, när vädret är sämre och vi inte vill steka t ex bacon eller fisk inne i bilen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Portabel induktionshäll

Komplettera med ett litet gaskök så är du helt oberoende av el, svalnar fort gör det också. Inget behov av speciella (och tunga) kokkärl heller!:)
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Portabel induktionshäll

Men då är jag ju helt beroende av gas. Om gasolen tar slut när jag står på elstolpe så kan jag ju köra med plattan :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Portabel induktionshäll

Men då är jag ju helt beroende av gas. Om gasolen tar slut när jag står på elstolpe så kan jag ju köra med plattan :)

Nu är det ju så listigt att det lilla gasköket har sin egen gaspatron, så man är oberoende av både gasol och el. :)
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Portabel induktionshäll

Nu är det ju så listigt att det lilla gasköket har sin egen gaspatron, så man är oberoende av både gasol och el. :)
Men man är ju fortfarande beroende av att det finns gas, oavsett om det är en inbyggd patron eller ordinarie gasoltub (vem ger upp först :D ).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Portabel induktionshäll

Fortsätt du med el, men skaffa lååång kabel..? :)
Jag tycker för min del att man med ett rörligt fritidsfordon gör sig beroende av elanslutning,
när det finns fullgoda alternativ, känns konstigt.
Det motverkar ju hela ide'n med rörlighet. Men vi har ju å andra sidan inte använt 230V el sedan 2008 eller så, trots att vi kör året runt.
Pannan på gas, kylskåpet på gas, spisen på gas, gastank och dubbla batterier, ledbelysning och eventuella andra mindre apparater på 12V, så är man helt oberoende under några dagar t.o.m. på vintern.:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Portabel induktionshäll

Jag provade en annan sort och det fungerade bra att köra via inverter och inte allt för stora batterier, fast det inte går enligt andra.

Jag har bestämt mig för att ha en induktionshäll på sommaren i min husbuss, då solcellerna ger ett överskott jämfört med på vintern.

Jag tycker den från IKEA som näms i början verkar intressant.
Den har 9 effektlägen (100-2000 Watt) om man kollar manualen.

http://www.ikea.com/se/sv/manuals/tillreda-portabel-induktionshall__AA-1855970-3.pdf

Om det är någon som har egen erfarenhet av den, så mottages informationen tacksamt.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Portabel induktionshäll

Jag har en liknande induktionsplatta som jag köpt i Tyskland och kör den via min AEG 1500W sinusinverter utan problem. Brukar då ställa den i läge 5 eller 6. Perfekt att kunna stå utanför o steka bacon o ägg m.m.
Är ju bara igång runt 5 min så det är inga problem med batterierna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Portabel induktionshäll

Vår Tyska granne använder den lilla gasolplattan men han har också byggt 3 sidor i aluminium (står runt om plattan) för att hindra blåst. Ser bra ut men blir ändå ytterligare en pryl att släpa på när vi ändå redan har gasol i köket inomhus. Vill jag steka fisk då är det bara elstolpe eller brikett-grill som gäller!
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Portabel induktionshäll

Vi har gasolgrill där man ju kan tillaga ganska mycket olika maträtter även om det inte finns tillgång till el-stolpe. Det går ju faktiskt att ställa en kastrull på grillen för att värma vatten, etc om man så önskar.

Äntligen är det snart dags att ta fram bilen från sin vinterdvala :)

Längtar....

//Jocke
 
Toppen