• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Polisen tveksam till sövningsrån

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Polisen tveksam till sövningsrån

Vi utger oss inte för att vara några experter, eller veta bättre än sådana.

Det vi gör är att vi refererar till olika expertuttalanden, och som stöd använder vi oss bland annat av de dokument vars förstasidor du hittar i den bifogade filen.

Det ni så tvärsäkert uttalat er om är ett bostadsinbrott och hur ni så bestämt kan uttala er om det är en gåta. Den gamla rapport som ni länkar till handlar om gas i husbilar. Och att ni kan hålla med om att det krävs en tankbil med gas för att fylla en bostad är förvånande.
Åke

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

I det inledande anförandet står det att polisen är tveksam, det innebär att de inte utesluter att gas använts.
Det är nog också så det är dvs tveksamt men inte helt uteslutet .

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Denna diskussion förs även på utländska forum med samma resultat, en massa påstående om att personer i husbilar och lastbilar blivit bedövade med någon konstig gas.

Ännu har inget fall i samband med stöld ur husbilar kunnat påvisa att gas har använts.

Det är däremot inget negativt att ha ett gaslarm lågt monterat i husbilen i händelse att det uppstår en läcka i gasolsystemet.

Jag har läst om ett fall i Tyskland, för något år sedan, där en lastbilschaufför anmälde att han blivit gasad och bestulen på hela sin reskassa medan han sov i hytten. Han hade mått illa på morgonen och hade fortfarande ont i huvudet och kraftigt yr och torr i halsen när polisen anlände mitt på dagen. Polisen var skeptisk och gjorde därför en noggrann undersökning av fallet.

Resultat av undersökningen visade att chauffören hade festat från tidig kväll till sent på natten på nattklubben intill den stora lastbilsparkeringen. "Biträdena" på nattklubben berättade för polisen att chauffören varit väldigt generös med dricks och slutligen innan man bar honom tillbaka till lastbilen bjöd han alla på drinkar och öl.

Fallet avskrevs men chauffören anmäldes istället av åkeriet för att ha gjort av med reskassan.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

I fallet länkat i inlägg 10 finns det anledning att anta att det, om det har använts gas, rörde sig om pepparspray eller CS-gas (tårgas), precis som den interjuade polismannen trodde. Symtomen tyder på detta. Det kan ha gått till så att när tjuven märkte att han var upptäckt sprayade han lite med peppar- eller CS-spray för att täcka sitt återtåg

Dessa gaser är egentligen inte några gaser utan aerosoler där droppar av vätska och partiklar blandar sig med luften. De torde inte detekteras med de gasvarnare som finns i husbilar vilket dock drivgasen kan göra. De verkar irriterande i luftvägar och andra slemhinnor, men har ingen sövande effekt.

Johan K.

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag har testat gaslarmet genom att spruta in vanlig startgas (består i huvudsak av eter) genom ventilen i bodelsdörren, larmet reagerade direkt.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

I det här fallet finns det anledning att anta att det, om det har använts gas, rörde sig om pepparspray eller CS-gas (tårgas), precis som den interjuade polismannen trodde. Symtomen tyder på detta. Det kan ha gått till så att när tjuven märkte att han var upptäckt sprayade han lite med peppar- eller CS-spray för att täcka sitt återtåg

Dessa gaser är egentligen inte några gaser utan aerosoler där droppar av vätska och partiklar blandar sig med luften. De torde inte detekteras med de gasvarnare som finns i husbilar. De verkar irriterande i luftvägar och andra slemhinnor, men har ingen sövande effekt.

Johan K.

Sedan Freon od bannlystes som drivgas i aerosoler så används oftast Propan eller Butan vilka gaslarmen bör reagera på.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det är många år sedan jag arbetade som narkosläkare, men visst är det teoretiskt möjligt att söva boende i en husbil med gas. Det medel som de ryska specialstyrkorna använde vid tillslaget mot terroristerna på en teater 2004 fungerade bra. Lite för bra kanske eftersom många i teaterpubliken dog trots att styrkorna hade med sig motgift (vilket inte finns mot vanliga narkosgaser). Sannolikt använde man ett högpotent derivat av den syntetiska opiaten fentanyl. Jag har dock svårt att tro att tjyvar skulle slösa bort ett sådant preparat när det säkert går sälja på gatan till högt pris.

Känsligheten för narkosmedel varierar stort mellan individer och små barn skulle sannolikt avlida långt innan vuxna somnar. Som tjuv skulle man nog få vara nöjd om hälften av ens offer överlever.

aake

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Sedan Freon od bannlystes som drivgas i aerosoler så används oftast Propan eller Butan vilka gaslarmen bör reagera på.

Riktigt så, jag gjorde en korrigering av mitt inlägg innan jag läste ditt, så nu får det stå som det gör.

Johan K.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Gasolvarnare, som ska placeras nere vid golvet, har detektorer som reagerar för i första hand butan och propan.

"Narkosgasvarnare", som ska placeras högt upp, har en annan typ av detektorer som är känsliga för andra gaser.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Det ni så tvärsäkert uttalat er om är ett bostadsinbrott och hur ni så bestämt kan uttala er om det är en gåta.

Det vi kommenterat är vad som är skrivet i artikeln och hur journalistens formuleringar kan tolkas/misstolkas.

Dessutom känner väl alla till kvällspressjournalisternas gyllene regel: "Har du en bra story, så kolla den inte. Risk finns, att den spricker!"

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det vi kommenterat är vad som är skrivet i artikeln och hur journalistens formuleringar kan tolkas/misstolkas.

Dessutom känner väl alla till kvällspressjournalisternas gyllene regel: "Har du en bra story, så kolla den inte. Risk finns, att den spricker!"

Den artikel du/ni inleder tråden med är ju full av tyckanden, skriven av en journalist. Den innehåller korta meningar tagna ur ett större sammanhang. Vad gäller bostadsinbrottet så är det en sammanhållen berättelse som bekräftas av dom inblandade och som är kontrollerbar.
Åke

F

F.d. 29925

Guest

Har svårt att tro på gasning, men att inte hundar reagera vid främmande besök förvånar.
Parkerade själv i en "skog" för någon månad sedan, och det blev ett "herrans liv" på Schäfern under natten. Om det var djur eller folk som var orsaken till reaktionen har jag ingen aning om.
Men jag är nästan lika säker på att om vår Golden fick besök under natten skulle en svansviftning vara enda reaktionen.
Så nog är det skillnad på hundars beteenden.

Men själv har jag svårt att rent generellt misstro folk som påstår sig ha blivit bestulna under nattens sömn på ex. en parkeringsplats.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Det är många år sedan jag arbetade som narkosläkare, men visst är det teoretiskt möjligt att söva boende i en husbil med gas. Det medel som de ryska specialstyrkorna använde vid tillslaget mot terroristerna på en teater 2004 fungerade bra. Lite för bra kanske eftersom många i teaterpubliken dog trots att styrkorna hade med sig motgift (vilket inte finns mot vanliga narkosgaser). Sannolikt använde man ett högpotent derivat av den syntetiska opiaten fentanyl. Jag har dock svårt att tro att tjyvar skulle slösa bort ett sådant preparat när det säkert går sälja på gatan till högt pris.

Känsligheten för narkosmedel varierar stort mellan individer och små barn skulle sannolikt avlida långt innan vuxna somnar. Som tjuv skulle man nog få vara nöjd om hälften av ens offer överlever.

aake
Och var skulle gråtjuven kunna köpa/skaffa denna gas , inga kända stölder!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Och var skulle gråtjuven kunna köpa/skaffa denna gas , inga kända stölder!

Nej, inte lätt att stjäla sådant som inte alls finns i landet. Inga av dessa högpotenta fentanylderivat används medicinskt i Sverige, men jag kan tänka mig att de finns att köpa på den svarta marknaden i Ryssland.
De mest potenta varianterna är flera tiopotenser starkare än fentanyl och torde vara så pass svårhanterliga att även riktigt entusiastiska missbrukare drar sig för att prova. För ett antal år sedan förekom en viss svartimport, men preparaten fick snabbt dåligt rykte av vad jag läst.

aake

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Man behöver inte leta i utländska tidningar för att hitta fall där någon tror/gissar/antar/misstänker att gas har använts ("Burglars suspected of using sleeping gas"). Även i svensk tidningar förekommer sådana berättelser.

Att hitta en artikel där det framförs bevis för att offren "gasats" är betydligt svårare. Jag har i varje fall inte lyckats under de snart 10 år jag i olika former sysslat med frågan.

Däremot är det inte några problem att hitta uttalanden av/intervjuer med rättsläkare, narkosläkare och andra experter som framför sin syn på saken - och den är ganska entydig. (Även andra på detta forum har hänvisat till sådan sakkunskap.)

Kvarstår gör det faktum att när polisen för ett antal år sedan, under flera år, genomförde en riksomfattande aktion så sjönk antalet anmälningar om "gasning" drastiskt.

Vad var det då man gjorde? Jo, man införde ett formulär som skulle användas vid denna typ av brott, och för att polisen över huvud taget skulle ange "misstänkt gasning" så krävdes blodprovstagning av samtliga offer.

En trolig orsak till att folk (främst utländska turister) anger "gasning" är att brottet då räknas som rån (alt. grovt rån), och att man i vissa länder då kan få skadestånd från sin hemförsäkring. Om "gasning" ej använts, räknas brottet som bostadsinbrott, vilket ej berättigar till skadestånd.

Pålle

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Skönt att du äntligen skriver under ett inlägg Pålle! Du har under 10 år i olika former sysslat med frågan skriver du, sövningsrån förmodar jag? Du har förstås arbetat heltid med frågan, kanske doktorerat, vad vet jag men din övertygelse är ju starkare än polisens som bara är tveksamma. Varför skulle detta med gasning inte förekomma över hela världen? Reglerna för vad som är rån eller inbrott är nog olika i olika länder, världsdelar. Personer som har blivit utsatta för gasning beskriver symtomen likadant efteråt i olika länder. Varför har du inte tagit kontakt med tillverkare av narkosgasvarnare och talat om att vad dom säljer är helt onödigt och bara ett sätt att tjäna pengar på människors osäkerhet. Är man så säker behöver man ta sitt ansvar!
Åke

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen