• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Polisen tveksam till sövningsrån

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Polisen tveksam till sövningsrån

Om man frågar ett antal människor som inte vet eller tror att det inte är möjligt och p.gr. av det blir övertygad att man kommit fram till sanningen då är man nog för tidigt ute. Narkosvarnare har ju sålts i många år, det måste ha varit en briljant affärsidé med tanke på att risken inte finns.
Åke

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Finns det någon som haft ett gaslarm som har varnat? MEd tanke på hur många som sålts så borde ju någon råkat ut för det.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Att söva människor i ett trångt utrymme utan att det uppstår dödsfall är inte helt lätt. Doseringen torde vara kritisk. Jag lutar mera åt, en lång dags körning, en god riklig måltid och några glas vin. Då behövs ingen narkosgas. Sedan tycks det vara lätt att ta sig in i en Fiat via framdörrarna.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Finns det någon som haft ett gaslarm som har varnat? MEd tanke på hur många som sålts så borde ju någon råkat ut för det.

Vi har gaslarm men enda gången det larmat var när vi värmde glögg på spisen.
Det gillade inte alkoholångorna.
:)

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027

Vi har haft larm i 5 sæsoner, og eneste larm var da fruen sprayede med solfaktor 25 på mit tyndhårede hoved :msn_sunglasses:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

"Var och en får bli salig på sin tro", står det i Bibeln.

Om någon HBK:are (eller annan husbilsåkare) känner sig bättre till mods av att inte förlita sig på de experter som starkt ifrågasätter "gasning", så är det ju upp till var och en.

Själva tycker vi att den länkade artikeln i KvP inte på något sätt styrker (bortom rimligt tvivel) att det förekommit gas. "Genom ett vädringsöppet fönster misstänks tjuven ha sprutat in gas för att söva de boende" står det redan i ingressen, och längre ned kan man läsa om ytterligare inbrott samma natt i samma trakt men inte i något av dessa fall har det varit tal om "gasning".

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Jo vi har det, inte en gång, utan två gånger och båda gångerna på Ullareds Camping!

Tommy

...... ok, ska i alla fall berätta hela historien, eftersom Carolas moster inte är medlem här.

Det var förra hösten, Carolas moster och morbror följde med till Ullared.

När det blev kväll dukades kräftorna fram, snapsen, ölen..... sånghäftet behövdes inte, vi kunde alla sångerna utantill.

Mysigt, gott och härlig stämning.

Så sätter larmet igång, högt och ljudligt, snapsen fastnade i halsen och paniken lyste i allas ögonen, utom på Carolas moster, som fick en helt annan blick. En blick som mera påminde om en blyg förlägen flicka.......

Så kom det från hennes, lite tyst.... "jag fes".

Jaha...larmet fungerar i alla fall.

Vi skrattar och middagen fortsätter, men inte länge förrän vi förstår att mosters mage inte är riktigt bra ikväll..... larmet gick igen!

Då blev jag en handlingen man. Eftersom vi inte kunde skicka ut moster i Ullareds mörka kväll, så återstod det bara för mig att koppla ur larmet.

Middagen fortsatte sedan utan vidare missöden.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

"Var och en får bli salig på sin tro", står det i Bibeln.

Själva tycker vi att den länkade artikeln i KvP inte på något sätt styrker (bortom rimligt tvivel) att det förekommit gas. "[.

Det verkar som ni är mera säkra på er sak än experterna. Ni kanske borde skrivit (bortom varje rimligt tvivel eller åtminstone allt rimligt tvivel) Enl min uppfattning saknar ni helt grund för ert påstående.
Åke

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Uppgifter om att man känner gaslukt och tror sig ha blivit sövd förekommer ju lite då och då. Ingen sakkunning narkospersonal tror ju inte ett dugg på att folk blivit sövda genom att spruta in gas i tex en husbil. MEN vad är det som säger att inte inbrottstjuvarna tror att det går att göra, det står ju i tidningen! Alltså sprutar man ibland i någon gas i tron att folk inte vaknar av den anledningen, fasr gasen varken gölr till eller ifrån.
Att folk kan sova över ett inbrott utan att märka av det låter kanske lite märkligt om man inte upplevt det själv. Det var 2008 (tror jag) och innan jag monterat HEO-safe på framdörrarna på rastplatsen vid Östgötaporten där vi övernattade för att hämta hunden på "dagiset" i Hogstad morgonen efter.
När vi kommit igång efter frukost hittade jag inte GPS:en i handsfacket och letade igenom bilen ifall jag trots allt lagt den någon annanstans. Men det enda jag fann var att handsfacket var lite snett och stod öppet samt att bordets fäste lossnat i ena kanten. Det var först när jag märkte att nyckel inte gick in i högerdörrens lås som vi var säkra på att inbrottet skett. Polisen såg senare ett litet brytmärke i låset. Tjuven hade alltså brutet sig in öppnat handsfacket och tagit GPS:en (men glömt fästet) och förmodligen tryckt sig in mot bordet för att kolla i hyllorna ovanför men blivit avbruten utan att vi vaknat. Till saken hör väl att vi kört ända från Rödbyn till Östergöltland den dagen och var nog ganska trötta men nyktra. Dricker av poricip inte stakare drycker än kaffe!
// Göte J

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Verkar som om larmet fungerar bäst för sådant det inte är avsett för :). Men vad jag lite var ute efter var att med så många gaslarmade bilar så borde ju buset gå på en sådan förr eller senare. För de kan ju knappt veta vilka bilar som har gaslarm eller inte. För det kan ju knappt vara så att inte en av alla påhälsade och gasade husbilar saknat larm?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Det verkar som ni är mera säkra på er sak än experterna.

Vi utger oss inte för att vara några experter, eller veta bättre än sådana.

Det vi gör är att vi refererar till olika expertuttalanden, och som stöd använder vi oss bland annat av de dokument vars förstasidor du hittar i den bifogade filen.

Bilagor

• IMG.pdf
    2,1 MB · Visningar: 99

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Vi utger oss inte för att vara några experter, eller veta bättre än sådana.

Det vi gör är att vi refererar till olika expertuttalanden, och som stöd använder vi oss bland annat av de dokument vars förstasidor du hittar i den bifogade filen.

Det ni presenterar låter för mej trovärdigt med tanke på de myndigheter som deltagit & deras undersökningsmetodik. Även anestesiläkare ställer sig frågande, ja rent av avvisande till tanken att sövning meddelst gas förekommit. Det konstiga är ju att flera påståtts blivit sövda & detta har inte kunnat bevisas. Jag är ju inte så bevandrad i ämnet utan läser vad som rapporterats & drar mina slutsatser utav vad expertisen säger (dom om några ska väl veta). Att gas förekommit vid inbrott känner ju många till, Salaligan använde ju koloxid från en bil för att söva men dom sövde offren för gott.

Bennie

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Salaligan använde ju koloxid från en bil för att söva men dom sövde offren för gott.
Bennie
Det är just det. Ryssarna använde gas för att bekämpa en grupp terrorister på en teater vill jag minnas med flera dödsoffer som följd även bland gisslan.

F

F.d. 55554

Guest

Vårt gaslarm som sitter nere vid golvet vid dörren har larmat ett par gånger, samtliga beroende på att jag spillt ut vin, senast i helgen i Råå.
Inte så lätt att tappa över vin från baginbox till flaska via en tratt, ensam.
Någon gång beroende på att Gittan sprayat håret.
Så visst funkar det

Jojje

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen