• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polisen har vaknat!

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Polisen har vaknat!

Det var en ny version av "Nöjesseglare väjer för brödseglare" :twitcy:
Att det inte alltid fungerar så har jag lärt mig efter 50 år till sjöss men vi är vänner ändå och vinkar till varandra :yes:

/Nisse

Mitt inlägg var ett skämt, jag har redigerat det nu, läs det gärna.
Navigare necesse est. Jag har också seglat sedan koltåldern.
//Åke
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Polisen har vaknat!

MAN KAN och bör ställa högre krav på en yrkesman det gäller i alla yrken förutom yrkesförare tydligen dom bör föregå med gott exempel dom har man större förtroende för.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

Om privatbilister tittade lite i backspeglar och håller lite koll på trafiken så blir det inte så mycket omkörningar, särskilt om det kommer en motbacke så måste den tunga
trafiken satsa lite, det är lite skillnad på 60 ton och en liten fis på 1,5 ton...
Varken trafiklagar, regler eller körkortsutbildning skiljer såvitt jag förstått mellan olika fordon på våra vägar oavsett vilka som framför dem eller syfte resp bakgrund med deras åkande (yrkestrafik, racerförare, vi som är bäst, kör BMW eller inte)!

Dvs, samma trafikregler/krav gäller lika för alla på vägen utom för oss med MC förstås vi har ju fri fart och betalar med livet som insats, nja inte helt rätt men kostnadsfria passager har vi i alla fall här och var - alltid retar det någon!
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

Varken trafiklagar, regler eller körkortsutbildning skiljer såvitt jag förstått mellan olika fordon på våra vägar oavsett vilka som framför dem eller syfte resp bakgrund med deras åkande (yrkestrafik, racerförare, vi som är bäst, kör BMW eller inte)!

Dvs, samma trafikregler/krav gäller lika för alla på vägen utom för oss med MC förstås vi har ju fri fart och betalar med livet som insats, nja inte helt rätt men kostnadsfria passager har vi i alla fall här och var - alltid retar det någon!

Ja tydligen retar det en hel del ang. den tunga trafiken.
Om man är så rädd för tradarna är det väl bättre
att hålla sig hemma. Tungtrafiken har väl ett syfte med att vara ute i trafiken
eller tror ni dom är på nöjesutflykt...
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Polisen har vaknat!

Nu har argumenten tagit slut Micke. Det är ju så att trafikreglerna är lika för alla. Jag som kört 100 tals mil med både buss och lastbil skäms ibland när man upplever hur yrkestrafikanter far fram utan minsta hänsyn. Det är bara att konstatera. Men det gäller ju inte alla.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

Förr kallade man yrkeschaufförer/tradarchaffisar för vägensriddare.
Vi kan väl konstatera att de som lever upp till det är färre idag.

Att sedan jämföra Ton hit eller dit gentemot personbilar ter sig ju bara fånigt.
Kör man 10 tusental mil om året torde man köra som ett proffs och inte som en biltjuv.
Det gör i alla fall mig lika beklämd att se en messande tonårsflicka som en yrkeschaufför med fötterna på brädan.

Förr skällde man på tidningsbilarna:)
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Polisen har vaknat!

Menar nån att det är OK att köra för fort för att man har ett ett tajt tidschema?
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

Det är ju ruskigt lätt att sitta bakom ett tangentbord och skriva av sig. Borde kanske fundera lite på hur man själv är. Med lite självrannsakan så är vi nog alla lite kålsupare i trafiken. Håller vi alltid hastigheten? Inga överlast? Parkerar rätt?
Finns nog mycket för oss vanliga bilister att tänka på också, eller hur? Kanske också lite vänligare i trafiken, underlätta omkörningar, hålla till höger för det har många bilister svårt för. För att inte tala om att använda blinkers.....
PS, polisen har nog inte vaknat nu de är vakna jämt kollar ofta förarnas arbetstider, raster mm DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Polisen har vaknat!

Av någon anledning försöker vi undvika den tunga trafiken så mycket som möjligt både här o ute i Europa, men det innebär ju oxå att vi får desto mer.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

Förr kallade man yrkeschaufförer/tradarchaffisar för vägensriddare.
Vi kan väl konstatera att de som lever upp till det är färre idag.

Att sedan jämföra Ton hit eller dit gentemot personbilar ter sig ju bara fånigt.
Kör man 10 tusental mil om året torde man köra som ett proffs och inte som en biltjuv.
Det gör i alla fall mig lika beklämd att se en messande tonårsflicka som en yrkeschaufför med fötterna på brädan.

Förr skällde man på tidningsbilarna:)

Undrar nog hur ofta du ser en yrkesförare med fötterna på brädan???
Messande unga killar och tjejer ser man ofta i stockholmstrafiken MEN även äldre gentlemän som gör detsamma. Ett riktigt oskick minsann.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Polisen har vaknat!

Det är inte lätt att vara tradare chaffis pressade tider .. osv Men att utsätta andra trafikanters öden för sina omdömens lösa omkörningar är respektlöst ... bara min åsikt
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

Hur ofta ser de en sådan omdömeslös omkörning med tradare?
Ser oändligt flera med vanliga bilar som ibland kan vara hårresande men som tack vare mötande trafik uppmärksammar och tvingas väja. Har själv varit med om detta vid flera tillfällen.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Polisen har vaknat!

Att vanliga bilister gör fel det ser man var dag och det gör jag med ibland men återigen man har mer förtroende för en yrkesbilist dom skall ju föregå med gott exempel, många håller inte avstånden utan ligger förtätt inpå framförvarande omdär blir en inbromsning så kan dom inte stannai tid, att en vanlig söndags bilist uppför sig så kan man till nöds ha överseende med dom begriper kanske inte bättre, men när en yrkesbilist gör det är inte förlåtligt, det är inte bara tradarna taxi är inte ett dugg bättre, tänk om alla yrkesmän skulle fuska så isitt yrke hade man axepterat det.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

Njaaa, köper nog inte detta fullt ut.
Vi vistas ju i trafiken på samma villkor eller borde iaf göra det. Visst finns det undantag och olämpligt uppträdande i trafiken men vill påstå att personbilisten står för merparten. Bl.a att inte hålla avstång mm.
Tycker kanske att yrkesbilisten får på moppo oftast oförtjänt men som sagt det finns undantag precis som i det vanliga livet. Kan vara lite oroande med våra utländska tradare med tanke på arbetstider, lämpliga däck mm mm, får hoppas att polisen inte sover utan har koll på trafiken - både privatbilister som yrkesbilister.
 

Blommen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Habo
HBK-Nr
7671
Medlemskap
2025
Sv: Polisen har vaknat!

Jag är lessen att behöva lägga mej i den här debatten,men jag har kört lastbil i 26 år.
Med det har jag inte sagt att jag kör bättre än nån annan,men jag har sett en hel del på våra vägar.....
Och visst jag bryter mot hastighetsbestämmelserna varje dag, jag håller alltid 82-83km/h,
därför att bilen är mest bränsleekonomisk just där.

Men anledningen till att jag skriver det här inlägget är att jag tycker ni ska rannsaka er själva i husbilsledet....

När man stöter på en husbil ute i trafiken så är inte det första som slår en hur duktig chauffören är precis!!

Och framförallt underlätta för varandra i trafiken, vill nån åka fort så låt dom göra det.
Och sluta upp med att åka runt och leka polis!!

( Och Ja jag vet att många lastbilschaufförer kör för fort,men släpp fram dem så gör dom minst skada! )

// Urban
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Polisen har vaknat!

Polisen vaknat?????

Hörde ni inte vad Leif G W Persson (min idol) ansåg om våra poliser i går på Veckans Brott?

Stackars Camilla Kvartoft har fullt jobb med att dämpa honom :p:, nästa vecka skall nationella insatsstyrkan få se "på min dåliga sida" som den gode Leif sa.

Han är bara för go.......


Anders
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Polisen har vaknat!

Njaaa, köper nog inte detta fullt ut.
Vi vistas ju i trafiken på samma villkor eller borde iaf göra det. Visst finns det undantag och olämpligt uppträdande i trafiken men vill påstå att personbilisten står för merparten. Bl.a att inte hålla avstång mm.
Tycker kanske att yrkesbilisten får på moppo oftast oförtjänt men som sagt det finns undantag precis som i det vanliga livet. Kan vara lite oroande med våra utländska tradare med tanke på arbetstider, lämpliga däck mm mm, får hoppas att polisen inte sover utan har koll på trafiken - både privatbilister som yrkesbilister.
hallå Bror, håller med dig till viss del, (vissa tradare kör så nära varandra att man inte kommer in i mellan vid behov) och så får man ta hänsyn till antalet P bilar respektive Lastbilar ,eller???hälsningar Lasse
 
Senast ändrad:
Toppen