• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Polisen är på hugget i halland

F

F.d. 11293

Guest
Sv: Polisen är på hugget i halland

Inte konstigt att många kör med överlass, vi är ju en sån köpstark grupp :cool:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Man skall inte överskatta c- kortet förr fick man ett c- kort gratis bara man hade intyg på att man suttit i en lastbil, det gick så långt att man kunde ställa sig i kön hoss polisen när man kom fram så löe frågan du skall väl ha c- kort du med det utnyttjade många, vad är det som säger att dom skulle vara bättre förare än en som bara har B-kort, så jag menar att man skall inte ha förstor tilltro på C-korten för trafiksäkerheten ,
att det sen är fel håller jag med om.

F

F.d. 53078

Guest

Det var väl en viss skillnad att ta körkortet när man fick köra lastbil på B?

Hur var körkortsubildningen på 30-40-50 talet? vågar man låta dom köra överhuvud taget

Det är bra att polisen är på hugget, det är för våran skull dom jobbar.

Passar på att tacka alla poliser som jobbar med att säkra våra vägar.
Mitt liv hänger på varje mötande bil.

F

F.d. 5322

Guest

Frågan är om det inte mer är en fråga om lämplighet, än vilket körkort man har?
Det finns de som aldrig har haft körkort överhuvudtaget, som kör bättre än många som har. I stort sett dagligen ser man människor som inte borde ha körkort. Både vad det gäller lätt och tung trafik.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Frågan är om det inte mer är en fråga om lämplighet, än vilket körkort man har?
Det finns de som aldrig har haft körkort överhuvudtaget, som kör bättre än många som har. I stort sett dagligen ser man människor som inte borde ha körkort. Både vad det gäller lätt och tung trafik.

:yes:Kan nog bli dagens bästa inlägg.:yes:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Ja så kan man se det.
Så varför inte skippa körkortet helt och låta vem som helst köra.
2179:music-icon:
Tycker det inte är lämpligt att skippa körkortet i någon form. Gillar inte ditt förslag.

Men en del tycker nog att dom är extra duktiga för att det finns behörighet på kortet o det stämmer inte alltid.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2025

Tycker det inte är lämpligt att skippa körkortet i någon form. Gillar inte ditt förslag.

Men en del tycker nog att dom är extra duktiga för att det finns behörighet på kortet o det stämmer inte alltid.
Nej det är nog helt rätt vi alla inte är lika duktiga bilförare oavsett behörighet.
Men jag står fast vid att det skall vara B upp till 3500 kg nästa steg C- 1 med en begränsad vikt.
Därefter C eller D kortet.
Fel är att man kan regga en turist buss oavsett vikt och kalla den peronbil Klass 2
Det borde vem som helst begripa om man inte är jävig i frågan.
:music-icon:2179

F

F.d. 7747

Guest

I stort sett dagligen ser man människor som inte borde ha körkort. Både vad det gäller lätt och tung trafik.
:wideeyed:Hej LG och Mia vilka kriterier har ni och hur bär ni er åt när ni daglig dags upptäcker vilka som inte borde ha körkort ?
Skulle vara kul att veta för det är en kunskap som gått mig förbi !
:yes:Rulla Lugnt .

F

F.d. 50036

Guest

Ta ett kort på polisen,be om legitimation.Säg att du måste betala med visakort pga brist på kontanter.Föreslå att ni åker till hans polisstation.
Så gjorde en svensk vi mötte i spanien.Då var inte polisen intresserad av honom längre , skakade på huvudet och vinkade iväg honom.
Så kommer även jag att göra.:yes:

Ovanstående betende är lämpligt oavsett land! Med dagens mobiler är det lätt att dokumentera både personen, legitimationen plats och tid. Är man riktigt på G kan man spela in hela samtalet.

Min erfarenhet är att mindre begåvade poliser finns inte bara i öst utan i hela europa inte minst i Sverige. En del poliser verkar sjukligt lyckliga om de kan få dig ur balans, gå inte på detta utan var bara lugn, trevlig, saklig och noggran så brukar det strax bli nervöst i andra lägret i stället.

Rulla lugnt mvh Torbjörn

F

F.d. 5322

Guest

:wideeyed:Hej LG och Mia vilka kriterier har ni och hur bär ni er åt när ni daglig dags upptäcker vilka som inte borde ha körkort ?
Skulle vara kul att veta för det är en kunskap som gått mig förbi !
:yes:Rulla Lugnt .

Ja du min vän. Då har du missat nåt ;)
Jag anser inte att folk som ligger mindre än fem meter bakom framförvarande borde har körkort.
Inte heller de som riskerar andras liv genom att köra om över helt skymda backkrön.
Eller de som kör på fyllan oavsett om det är drog- eller sprit.
De som inte vet skillnaden på broms och koppling (de finns! jag har själv sett det!). Listan kan göras lång men detta är väl de vanligaste - utom det sistnämnda, tack och lov!
Tycker du med handen på hjärtat, att de borde få fortsätta att köra?

Framförallt det förstnämnde ser i alla fall jag i stort sett dagligen.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

För egen del misstänker jag att den absoluta huvuddelen av trafikolyckorna orsakas av förare som har någon typ av bokstav på kortet. Så bokstaven i korten verkar inte vara nån bra olycksfallsförsäkring.:rolleyes:

(Har själv missat C-korten den gången det begav sig på 80-talet fast jag både har suttit och kört tung lastbil, grabben har bara suttit i en men han fick C-kortet):confused:

F

F.d. 58788

Guest

Det skrivs ju, här, om osäkra förare som framför sina fordon med överlast oavsett husvagn eller husbil. Finns någon statistik på hur många omkommna människor i svensk trafik kopplat till överlastade husvagnar/husbilar?

En kvalificerad gissning, baserad på många mil under många år på svenska vägar och trafiksäkerhetsarbete visserligen inom mc-branchen under x antal år, gissar jag att antalet är få, väldigt få! Men det hade varit intressant, om inte annat för denna diskussionen, att försöka få någon sort belägg för hur det verkligen ser ut ute på våra vägar!

En av de bästa trafiksäkerhetshöjande åtgärderna vi svensson kan göra är att VARJE gång rapportera in, till polis, när en människa kör motordrivet fordon på väg i onyktert tillstånd. Vilket även gäller "dagen efter"-körning som allt för många tycks anse är ok!

Mvh!
// Niklas

F

F.d. 50195

Guest

Har det varit problem med förare som kört "tunga" husbilar på B-kort? det borde väl vara en förutsättning för att skrika på förbud mot att köra på undantagsregeln, vi behöver inga regler för reglernas skull, för övrigt så kommer det att lösa sig i framtiden genom naturlig utfasning om man säger så.

GunillaoFolke

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
9107
Medlemskap
2025

Det är nog iallafall bra med poliser efter vägarna. Vi övernattade på en mack utanför Jönköping när vi kom från Tyskland. Det var många utlandsreggade bilar men även någon svenskreggad som övernattade här. Flera av dem festade en stor del av natten och en del bråkade med varann. Jag skulle inte vilja möta någon av dem efter vägen men tyvärr gör man nog det ibland.

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Varför inte införa obligatorisk teoriutbildning i skolan så att alla vid 18 års ålder kan teorin för ett körkort. I förskolan lär man sig hur man beter sig på gångvägen och när det är dags för moppe vet man hur man beter sig i trafiken osv. osv

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Lg & Mia!
Vad skall "myndigheterna" då belasta dom som kör om på "motorväg" på högersida på grund av att "dom" har brått om, vadå 110 - 120 km/h som max hastighet!
Bestämmer inte jag själva hur fort & hur jag får köra?
Ja du milde min tid!
Mvh. "Ps" ser det allt för ofta "Ds"

Ja du min vän. Då har du missat nåt ;)
Jag anser inte att folk som ligger mindre än fem meter bakom framförvarande borde har körkort.
Inte heller de som riskerar andras liv genom att köra om över helt skymda backkrön.
Eller de som kör på fyllan oavsett om det är drog- eller sprit.
De som inte vet skillnaden på broms och koppling (de finns! jag har själv sett det!). Listan kan göras lång men detta är väl de vanligaste - utom det sistnämnda, tack och lov!
Tycker du med handen på hjärtat, att de borde få fortsätta att köra?

Framförallt det förstnämnde ser i alla fall jag i stort sett dagligen.

F

F.d. 5110

Guest

Om polisen vore lite mer på "hugget" så kanske omkörning på fel sida inte skedde så ofta.

Så här gör polisen i Tyskland:
Polizei-Kontrolle: Lahme Enten - YouTube

Även om man inte förstår språket kanske olämpligheten att ligga för länge i vänsterfil framgår...

//Lasse

Redigerat p.g.a meningsbyggnadsfel...

F

F.d. 5322

Guest

Hej Lg & Mia!
Vad skall "myndigheterna" då belasta dom som kör om på "motorväg" på högersida på grund av att "dom" har brått om, vadå 110 - 120 km/h som max hastighet!
Bestämmer inte jag själva hur fort & hur jag får köra?
Ja du milde min tid!
Mvh. "Ps" ser det allt för ofta "Ds"

Ärligt talat flor, så förstår jag inte vad du menar. :oops:
Jag är säkert alldeles för trött.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om polisen vore lite mer på "hugget" så kanske omkörning på fel sida inte skedde så ofta.//Lasse

Som syns på videon fick även de som körde för sakta i omkörningsfilen böter.

Det händer ofta på E6 att bilister lägger sig i vänsterfilen utan att köra om, ofta pratar de i mobilen och har ingen aning om att de hindrar trafiken.

Senast ändrad:
Toppen