• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Polisen är på hugget i halland

F

F.d. 53064

Guest
Jag har sett att polisen har fullt upp med att stanna husvagnar i halland. Senare delen av sommaren undrar när oturen kommer till oss :wideeyed:

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Polisen är på hugget i halland

Är poliser farliga i Halland?? Häggen i Umeå

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

dom har nog haft razzia över hela landet , stod ett helt dygn här uppe mellan Huddik o Iggesund E4 stoppade lastbilar o personbilar med släp, vägning, blåskontroll och allmän besiktn av däck o belys.etc,, och det behövs ,många enögda på vägarna nu,

F

F.d. 25267

Guest

Att polisen stannar husvagnar är väl inget konstigt. 75 % av dem körs ju med överlast och ofta av ovana förare som inte kan hantera sitt fordon. Många är ofta fellastade och har fel tryck på kulan och får då livsfarliga vägegenskaper. Tycker att polisen skulle kolla fler både husvagnar och husbilar som även de ofta har överlast. Har man grejorna i ordning har du inget att dölja för polisen eller hur. Egentligen är det vansinnigt att man får köra en stor boggievagn utan att kunna backa och köra i alla lägen. Alla som kör ett tungt fordon husvagn eller stor husbil borde få visa att man klarar det först. Idag kan man köra en ombyggd buss på 12 ton på ett vanligt b-kort - helt sjukt. Den som har ett gammalt b-kort har ingen aning om hur en buss på 12 ton fungerar med tryckluftbromsar och hydraulsystem. Borde vara c-kort på allt som väger över 3,5 ton utan undantag tycker jag och även husvagnar över 750 kg som ju räknas som tungt släp vara be-kort obligatoriskt. När man tar ett c-kort får man en rejäl utbildning på allt som gäller tunga fordon som man har stor nytta av. Kör in på en av vägverkets vågstationer och kolla vad ditt fordon väger -det är gratis och du kommer nog att bli förvånad hur mycket allt väger. Per

F

F.d. 23327

Guest

efter en tur till bremen förra veckan så kan jag meddela och tull och polis är otroligt aktiva även i danmark och tyskland så det är nog nån form av specialvecka

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Mig stoppade de vid polska gränsen sent på kvällen. Allt skulle de ha körkort, pass, bilens registeringsbevis. Sedan blev det utandningsprov o hela baletten då de två bara talade tyska var det inte helt enkelt. Till slut förstod vi dock att de stoppat mig för att jag kört mot rött ljus och sedan frågade de hur mycket kontanter vi hade. Men medressenär svarade snabbt 100 Euro varpå repliken kom lika snabbt böter på 90 Euro. Det var bara o betala varpå de försvann.
Då jag tyckte det var halvskummt så gick jag tillbaka o kollade korsningen. Jodå som jag misstänkte inte fanns det några trafikljus där inte. Tur att polaren inte sa att vi hade 200 euro. :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Anmeld saken til tysk føderalt polis, og krev erstatning. Om grabbarne ikke har laget en rapport og lever inn de 90€ så kan de få en riktig smell og du får ett takk - muligens får du de 90 tilbaks.

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Mig stoppade de vid polska gränsen sent på kvällen. ..... de två bara talade tyska var det inte helt enkelt.

Var det på den tyska sidan om gränsen är jag förvånad.
Var det på den polska sidan om gränsen är jag inte förvånad.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Var det på den tyska sidan om gränsen är jag förvånad.
Var det på den polska sidan om gränsen är jag inte förvånad.

Det var förra tisdagen i Rostockerstrasse i Neubrandenburg på tyska sidan. Var faktiskt också förvånad också konstigt att en modern tysk polisbil inte har någon datakommunikation. Det var som före muren blanketter, blanketter o tjocka manualer.
Tack Knut skall skicka in en kopia på kvittot så får vi se. Frågan är väl om det är värt besväret då det kommer o stå mot ord Rostockerstrasse är lång.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2025

Att polisen stannar husvagnar är väl inget konstigt. 75 % av dem körs ju med överlast och ofta av ovana förare som inte kan hantera sitt fordon. Många är ofta fellastade och har fel tryck på kulan och får då livsfarliga vägegenskaper. Tycker att polisen skulle kolla fler både husvagnar och husbilar som även de ofta har överlast. Har man grejorna i ordning har du inget att dölja för polisen eller hur. Egentligen är det vansinnigt att man får köra en stor boggievagn utan att kunna backa och köra i alla lägen. Alla som kör ett tungt fordon husvagn eller stor husbil borde få visa att man klarar det först. Idag kan man köra en ombyggd buss på 12 ton på ett vanligt b-kort - helt sjukt. Den som har ett gammalt b-kort har ingen aning om hur en buss på 12 ton fungerar med tryckluftbromsar och hydraulsystem. Borde vara c-kort på allt som väger över 3,5 ton utan undantag tycker jag och även husvagnar över 750 kg som ju räknas som tungt släp vara be-kort obligatoriskt. När man tar ett c-kort får man en rejäl utbildning på allt som gäller tunga fordon som man har stor nytta av. Kör in på en av vägverkets vågstationer och kolla vad ditt fordon väger -det är gratis och du kommer nog att bli förvånad hur mycket allt väger. Per
Ja du har helt rätt.Trafiksäkerheten är viktig för oss alla.Bra är att polisen kollar vikterna på husvagn och husbilar och inte minst körvanan med fordonet du framför tänker då på dessa omregade bussar oavsett vikt.Jag vet att de hbk medlemar som kör för tunga fordon inte håller med oss i frågan men det får stå för dem.
Vem som helst kan så gott som i dag framföra bussar oavsett vikt på ett B-kort.
Undantags regeln borde tas bort snarast möjligt.
Inför C -1 behörighet upptill 7 ton.Därefter C behörighet tung lastbil eller D buss.
Sedan är det ju en skattefråga skall vägskatt betalas efter tjänste vikten buss eller tunglastbil.:wideeyed::swoon:Tyngre bilar sliter ju hårdare på vårat vägnät än lättre fordon.
2179:music-icon:

Senast ändrad:
F

F.d. 5898

Guest

Ja du har helt rätt.Trafiksäkerheten är viktig för oss alla.Bra är att polisen kollar vikterna på husvagn och husbilar och inte minst körvanan med fordonet du framför tänker då på dessa omregade bussar oavsett vikt.Jag vet att de hbk medlemar som kör för tunga fordon inte håller med oss i frågan men det får stå för dem.
Vem som helst kan så gott som i dag framföra bussar oavsett vikt på ett B-kort.
Undantags regeln borde tas bort snarast möjligt.
Inför C -1 behörighet upptill 7 ton.Därefter C behörighet tung lastbil eller D buss.
2179:music-icon:
grrrrrrrr
Jo jag håller med om de ombyggda bussarna ,men det borde vara lika olagligt att regga in en husbil för 6 personer som en 3500 kilos om det är helt omöjligt att få plats med vad 6 personer behöver innan man går över vikten.
Jag personligen tycker att de nya personbil typ B eller vad den heter skulle vara maximerad till 4,5 ton då kan alla normala husbilar framföras utan överlass och med bromsar som verkligen är gjorda för vilkten.
Jag tror att 75% av husbilar med överlass är lågt räknat om vi enbart tar de som är max 3,5 tons bilar.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Mig stoppade de vid polska gränsen sent på kvällen. Allt skulle de ha körkort, pass, bilens registeringsbevis. Sedan blev det utandningsprov o hela baletten då de två bara talade tyska var det inte helt enkelt. Till slut förstod vi dock att de stoppat mig för att jag kört mot rött ljus och sedan frågade de hur mycket kontanter vi hade. Men medressenär svarade snabbt 100 Euro varpå repliken kom lika snabbt böter på 90 Euro. Det var bara o betala varpå de försvann.
Då jag tyckte det var halvskummt så gick jag tillbaka o kollade korsningen. Jodå som jag misstänkte inte fanns det några trafikljus där inte. Tur att polaren inte sa att vi hade 200 euro. :)
Ta ett kort på polisen,be om legitimation.Säg att du måste betala med visakort pga brist på kontanter.Föreslå att ni åker till hans polisstation.
Så gjorde en svensk vi mötte i spanien.Då var inte polisen intresserad av honom längre , skakade på huvudet och vinkade iväg honom.
Så kommer även jag att göra.:yes:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Det var förra tisdagen i Rostockerstrasse i Neubrandenburg på tyska sidan. Var faktiskt också förvånad också konstigt att en modern tysk polisbil inte har någon datakommunikation. Det var som före muren blanketter, blanketter o tjocka manualer.
Tack Knut skall skicka in en kopia på kvittot så får vi se. Frågan är väl om det är värt besväret då det kommer o stå mot ord Rostockerstrasse är lång.

All min erfarenhet säger att du tyvärr har blivet lurad.
Du har säkert blivet lurad av några som utgett sig för att vara poliser.
Förekommer dessvärre här som annorstädes.
Du har ju redan själv tvivel, då du ifrågasätter, dels "polisernas" tjänstebil, samt "blankettsystemet", samt vidare deras "prissättning" på förseelsen.
I frågasätt på ett vänligt sätt och var inte för godtrogen.
Finns foto på rödljuset, osv.
Be om leg nästa gång.
Vad står där på kvittot och vilken myndighetsadress är uppsatt?
mvh
Fincan

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Funderat lite över det här med att personer med äldre B-kort ( taget före 1/7-96) som kör omkring med gamla bussar ombyggda till husbilar reggade enl. PB2 inte skulle ha en aning om hur tryckluftsbromsar och hydraulik fungerar på sina fordon för att dom saknar C-kort. Min erfarenhet är att dom som åker runt med dessa fordon är dom mest kompetenta och allroundkunniga. Blir jag stående längs vägen och behöver teknisk assistans och får välja att stoppa någon för att be om hjälp så väljer jag ett sådant ekipage. Jag tror inte en förare med nytaget C-kort i en ny större husbil har samma kunnande.
//Åke

F

F.d. 25267

Guest

Ja för alla dem som har en totalvikt på 3,5 ton är det helt säkert så. Många husbilar väger 3,1-3,3 ton och när man lastat in frugan och fyllt kylen är man uppe i maxvikten. Per

F

F.d. 25267

Guest

I så fall vore det väl en baggis att ta ett c-kort och få papper på det eller hur ??

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2025

Hej på er alla.
Bra att polisen är ute i trafiken.Men här är något som borde ses över.Tunga fordon
vad jag menar är att övergångsregeln är en fara och lockar många med B-behörighet köpa tunga bilar Tex ombyggda bussar.
Detta kan slå hårt mot dig om du skulle få kortet indraget för endast en kort tid då faller undantags regeln. Regelverket kan ändras som i övriga europa då kan det bli problem tro inte att ni får en högre behörighet i brevlådan nej det blir nog skolbänken igen.
Det är säkert många med B-kort som kan hantera sitt fordon men även motsattsen.
Så än en gång måste det till ett regelverk vad jag får köra på min behörighet.
Över 3500kg borde det vara C-1 en lägre grad av C kortet med en begänsad vikt därefter C-D kort.
Ombyggda bussar och tyngre husbilar borde föraren inneha C eller D behörighet.
Det kanju inte vara rätt att få regga en turistbuss om man så vill som personbil.:music-icon:2179

Senast ändrad:
F

F.d. 7702

Guest

Ja så går det till i de föredetta kommunistländerna, ränderna går aldrig ur, mutor och hot, har själv blivit stoppad av dessa "skitar", anklagad för att ha kört för fort, vilket inte var fallet, Fråga: vad fa´n har myndigheten för inställning i dessa kommunistländer, även om de brutit med sovjet. "eller", men lönen är dålig bland bl.a. polisen så de ser väl mellan fingrarna
Sune

Toppen