• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Polar husbilar ?!

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Polar husbilar ?!

Det orimligt höga priset är förmodligen för att den görs i så liten produktion, Kabes liknande har jag för mig kostar ca 200.000 kr mindre och en "tysk" motsvarande husbil ytterliggare några hundra tusen billigare.
Pilot

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det lär säkert gå riva och bygga en ny isiolerad mellanvägg och dito dörr där draperiet sitter. Tyvärr blir det ingen optimal konstruktion eftersom stolarna i förarhuset tycks vara en del av sittgruppen.

Krokoms träindustri byggde detta i min förra plåtis (23 mm skumisolering och prydligt hantverk) för lite drygt 20.000:-.

Här bilder framifrån och även bakifrån med stängd och öppen dörr. Varmt och ombonat i all sin enkelhet och så har jag fått till det i flera husbilar. Förarhuset värmer man lämpligen med en dieselvärmare, vilken ändå behövs för att få igång motorn i vinterkyla.

Visa bilaga 64326

Visa bilaga 64327

Visa bilaga 64328

Visa bilaga 64329

aake
hej AAke
Det ser mycket snyggt ut med snickerierna från Krokom. En liten fråga. Fick du aldrig några kondensproblem vid din isolerade innervägg? Om du har varmt i bilen vid körning och sedan bara värmer utrymmet bakom väggen så borde det blivit kondens när luften svalnar och inte längre håller fuktigheten så bra.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nej, inte ens vid boende i -29*C i fjol vinter. Bilen är ordentligt ventilerad.
Däremot kan det bli lite kondens på fönsterrutorna i samband med matlagning, men det brukar raskt försvinna.

aake

PS. Ett av utblåsen från bilens Truma Combi D blåser mot mellanväggen.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

För att taga reda på det så rekomenderar jag ett studiebesök på Polar fabriken i Dorotea.

Du kan väl berätta för oss (om det nu är en Polar du äger).

Själv har jag haft ett par Polarvagnar för många år sedan och besökte fabriken i Dorotea i samband med beställning av en lite specialanpassad camper till en pick-up på 80-talet, men inte tycker jag att skall vara nödvändigt att åka till Dorotea för att få veta vad i bilen som är tillverkat på plats och vad som är inköpt av företaget.

Enligt specifikationerna ser bilen i vilket fall ut som en typisk vår till höst bil. Framhjulsdriven tycks den även vara, men man behöver naturligtvis inte hämta den så länge det är vinterhalka.

aake

F

F.d. 52945

Guest

Du kan väl berätta för oss (om det nu är en Polar du äger).

Själv har jag haft ett par Polarvagnar för många år sedan och besökte fabriken i Dorotea i samband med beställning av en lite specialanpassad camper till en pick-up på 80-talet, men inte tycker jag att skall vara nödvändigt att åka till Dorotea för att få veta vad i bilen som är tillverkat på plats och vad som är inköpt av företaget.

Enligt specifikationerna ser bilen i vilket fall ut som en typisk vår till höst bil. Framhjulsdriven tycks den även vara, men man behöver naturligtvis inte hämta den så länge det är vinterhalka.

aake

Ähh, Aake, man kan väl få den med dubbdäck till det priset.....;);):D

Pilot

Toppen