• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Polar husbilar ?!

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Har funderat på varför vi inte sett någon Polar husbil på vägarna.
Har någon köpt en Polar av senare modell?
De har ju gjort en stor grej av skidlandslagets bil men verkar sälja väldig lite bilar,
under 0,1% i Sverige... för dyra eller fel koncept...
gammal byggteknik ? har någon ett svar.

Vore synd om "Svensktillverkade" bilar skulle gå graven.

Bosse

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Polar husbilar ?!

kippade efter syre när jag såg priset och plastmattan på golvet.
Tror att utförandet är ok men prisnivån verkar helt i det blå.

Bosse

Senast ändrad:
F

F.d. 21092

Guest

Man får det man betalar för, dvs en husbil som klarar alla 4 årstider. Och en kvalitet utöver det vanliga. Men billig är dom inte, jag tror att Polarvagnen söker inte kunder i dom billigare segmenten. Dom som köper Polar vet vad dom vill ha och betalar för det. Har själv haft ett antal husvagnar. Men den överlägset bästa i alla anseenden framför allt värme på vintern är Polar 730 årsåldern 2005. Vi har haft husvagnen på en fjällanläggning i 3 år. Våra närmaste grannar hade Kabe 780 ( låter större men Kabe mäter yttre måttet med koffert och polar mäter inner golvytan) samt en Hobby 720 och en Knaus model större samt en cabby 740. Så vi har gämfört elförbrukning och gasol åtgång osv, finns ingen som slår Polar när det blir kallare än minus 20 måste dom övriga spetsa med gasol. Cabby är nog den näst bästa enligt mig. Kabe och Knaus är ganska likvärdiga. Kör idag en Dethleffs Esprit Helintegrerad husbil så den ska få bekänna färg över nyår, men än så länge nöjd.

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021

Har varit i mantorp och kollat på två modeller av polar

Blev besviken kan inte sätta fingret på varför

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
F

F.d. 29841

Guest

Hej Patric.
Det är ju bara att kolla på vintercampningarna, vilka Husvagnar som finns där.
Kabe, Polar, Cabby, Solifer. samt en å annan "utlänsk" som är full med istappar.
/Vidhem

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

En tillverkare som polar som i många år har tillverkat en av sveriges bästa husvagnar för vinterbruk, har väl större förutsättningar att till vderka Husbilar på samma villkor och det hr dom gort i bilarna.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

En tillverkare som polar som i många år har tillverkat en av sveriges bästa husvagnar för vinterbruk, har väl större förutsättningar att till vderka Husbilar på samma villkor och det hr dom gort i bilarna.

Döm själva, DRAPERI till den oisolerade hytten, varför då.......?
Ja inte är det för att få bäst vinteregenskaper.

7730003597.jpg

F

F.d. 50069

Guest

Jag är inget märkesfreak, men efter att tittat på Polarhusbilen in live hos ÖstgötaCamping så måste jag tyvärr säga att i mina ögon så ligger typ. En Cathago hästlänger över i kvalit'es känsla. Förarstolarna t.ex ger jag mig tusan på är vanliga org.stolar som är omklädda. Vist,en massa stuvutrymen överallt. Fast luckor och skåpsutförande gav ialla fall mig ingen direkt känsla av "kraftmanship" i den högre skolan. Nu har vi inte i nustadiet tänkt på att byta bort våran Eriba, men om så vore så skulle nog den summan placeras hos en bil med högre kvaliteskänsla än just en Polar. Fast skall man vara ärlig så är detta tidiga bilar som förmodligen kommer att förändras som allt i relativt småskalig produktion.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vi har också tittat på polar men är inte imponerade om man tar in priset i jämförelsen. Det känns litet trevande och att ta nästan 1,4 miljoner för en delintegrerad bil gör att man ligger i nivå med välutrustade tyska helintegrerade bilar som har mycket hög kvalitet på snickerier och övriga installationer. Att man inte klarat ett plant innegolv och genom valet att behålla orginalhytten inte fixat en rymlig och isolerad hytt gör polarköp omöjligt trots att både mina föräldrar och jag ägt polarvagnar under ett antal tidigare år. Det är tydligen inte lätt att bryta sig in på marknaden som ju bara blir tuffare och tuffare med varje mässa. Jag har inte sett någon polarhusbil ute på vägarna och jag undrar om några levererats. I registreringssiffrorna finns det inga spår.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det stora felet med Polar är att den är svensktillverkad.

Inte lätt att kunna konkurrera med de stora kvalitetsbyggarna i Tyskland, men det är nog ändå vad man måste försöka lyckas med om man skall kunna nå sådana volymer att en industriell produktion blir lönsam.

Alternativet är att bygga i liten skala, hantverksmässigt efter beställning, individuellt anpassat och med högsta kvalitet. Exempelvis som Bocklet eller Woelcke gör (Googla på dessa märken). Detta har varit möjligt även här hemma, vilket Pillos (i Skillingaryd) var ett exempel på. Pillos köpte och Woelcke köper iofs karosserna från andra tillverkare, medan de stora tyska kvalitetsmärkena bygger allt själva, liksom även en del mindre kvalitetsbyggare (som Bimobil och Bocklet).

aake

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Döm själva, DRAPERI till den oisolerade hytten, varför då.......?
Ja inte är det för att få bäst vinteregenskaper.

7730003597.jpg

Rätta mej om jag har fel.....
Trodde nog att ett regält Vinterdrapperi var bättre än de
"påkostade" plastpersiennerna som de "finare" bilarna
från kontinenten har ?
// Janne

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Problemet med draperiet i Polar är att det INTE är ett kraftigt vinterdraperi...

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det lär säkert gå riva och bygga en ny isiolerad mellanvägg och dito dörr där draperiet sitter. Tyvärr blir det ingen optimal konstruktion eftersom stolarna i förarhuset tycks vara en del av sittgruppen.

Krokoms träindustri byggde detta i min förra plåtis (23 mm skumisolering och prydligt hantverk) för lite drygt 20.000:-.

Här bilder framifrån och även bakifrån med stängd och öppen dörr. Varmt och ombonat i all sin enkelhet och så har jag fått till det i flera husbilar. Förarhuset värmer man lämpligen med en dieselvärmare, vilken ändå behövs för att få igång motorn i vinterkyla.

IMG_3408 (Large).jpg

IMG_3409 (Large).jpg

IMG_3412 (Large).jpg

IMG_3413 (Large).jpg

aake

Toppen