• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

POI till Garmin 1090

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Finns det inte någon i klubben som vet hur man kopierar filerna ”husbilsplatser” på en Mac Book Pro till ett minneskort osv till en Garmin 1090.
Om inte så känner jag mig lite utanför då det finns mängder av filer som bara går ihop med PC och Samsung!
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Varför måste jag ha en kortläsare. Stoppar ju in minneskortet i en äldre Mac som jag har! Men frågan är hur får jag filen till kortet?
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Varför måste jag ha en kortläsare. Stoppar ju in minneskortet i en äldre Mac som jag har! Men frågan är hur får jag filen till kortet?
Det är kört att du inte behöver en kortläsare till om du redan har en.

Jag förstår inte vad det är som inte fungerar för dig.

Du sparar ner filen till gps:en.
Förslagsvis på skrivbordet.
Du sätter in ditt minneskort.
Enheten dyker upp på skrivbordet.
Skapar dom mappar/kataloger som ev behövs enligt instruktionen på HBK:s hemsida.
Drar över filen från skrivbordet till den skapade katalogen på minneskortet.
Stoppar i minneskortet i GPS (som måste varit *riktigt* avstängd enligt instruktionen).

Svårare än så här är det inte.

Vad är det som inte fungerar för dig?
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Har gjort exakt så som du beskriver men inget händer när jag stoppar in kortet i Garmin! Var kan jag se vad som finns på kortet och hur kan jag använda HBKs lista?

//BP
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Om ingen händer när du stoppar in den i GPS:en så var antingen inte GPS:en helt avstängd innan (du ska ha fått fram texten ”vill du avsluta”) eller så har du inte fått in filen i rätt mapp enligt beskrivningen på hemsidan. Det finns inga mellanting där liksom.

När du startar GPS:en så får du en fråga om du vill kopiera in till GPS eller om du vill köra från minneskortet. Väljer du kopiera in så tar det ett ordentligt tag. Du behöver ha strömkabel i om du inte har ett fulladdat batteri i GPS:en
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Jag ansluter min GPS till datorn och när den dyker upp i utforskaren så kopierar jag över filerna till katalogen /Garmin/POI/ i min GPS och inte till minneskortet. Men jag använder PC och inte MAC.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Jag ansluter min GPS till datorn och när den dyker upp i utforskaren så kopierar jag över filerna till katalogen /Garmin/POI/ i min GPS och inte till minneskortet. Men jag använder PC och inte MAC.
Bra! Hittar ingen katalog i min Garmin. Använder du kabel, nätet eller blåtand för att nå din GPS?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det finns påpekanden i manualen till Garmin som gör att det finns anledning att tro att en Mac inte kan skriva till navigatorn. Mac klarar inte, utan hjälp av andra program, att skriva till det filsystem som Garmin använder.

Berkri, har du ingen i bekantskapskretsen (barn, släktingar, vänner) som kan hjälpa dig litet mera handfast än vad som är möjligt här på forumet?

MVH
Hans
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Det finns påpekanden i manualen till Garmin som gör att det finns anledning att tro att en Mac inte kan skriva till navigatorn. Mac klarar inte, utan hjälp av andra program, att skriva till det filsystem som Garmin använder.

Berkri, har du ingen i bekantskapskretsen (barn, släktingar, vänner) som kan hjälpa dig litet mera handfast än vad som är möjligt här på forumet?

MVH
Hans
Ska få hjälp av Håkan (nr 1) på årsmötet om tre veckor.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
jag har också problem. Hittar inte filer att ladda hem till min Garmin nuvi 1350.
Jag har letat överallt här på sidan.
Något tips var det finns.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
jag har också problem. Hittar inte filer att ladda hem till min Garmin nuvi 1350.
Jag har letat överallt här på sidan.
Något tips var det finns.
På den blå linie foroven klikker du på "Husbilspaltser"
Derefter klikker du på "Meny"
et stykke nede på det hvide felt som åbner til venstre finder du "Ladda ner POI"

og så kommer du til denne side
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
ok. är det gpx eller gpi som man ska använda?

GPI

Og den fil lægger du på Minneskortet i en mappe som hedder "Garmin"

Når du siden tænder for GPS skal du svare sætte flueben i"spørg mig ikke igen" og svare nej til om du vil gemme filen i din GPS
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Jag ansluter min GPS till datorn och när den dyker upp i utforskaren så kopierar jag över filerna till katalogen /Garmin/POI/ i min GPS och inte till minneskortet. Men jag använder PC och inte MAC.
Ursäkta men var i GPS ser du din katalog/mapp? Och var i din GPS ser du HBKs ställplatser? Kommer dom upp på kartan vart efter du kör?
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Ursäkta men var i GPS ser du din katalog/mapp? Och var i din GPS ser du HBKs ställplatser? Kommer dom upp på kartan vart efter du kör?
När jag ansluter USB kabeln så dyker Camper 1090 upp i utforskaren under "Den här datorn" klickar man på den så dyker två länkar upp, Internal storage ock Memory card klicka på Internal storage, katalogen Garmin och vidare katalogen POI. Klistra in HBKs Ställplatser där.
I min GPS så syns HBKs ställplatser under Vart?/Egna POIs och ikonerna kommer upp på kartan var efter jag kör.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
När jag ansluter USB kabeln så dyker Camper 1090 upp i utforskaren under "Den här datorn" klickar man på den så dyker två länkar upp, Internal storage ock Memory card klicka på Internal storage, katalogen Garmin och vidare katalogen POI. Klistra in HBKs Ställplatser där.
I min GPS så syns HBKs ställplatser under Vart?/Egna POIs och ikonerna kommer upp på kartan var efter jag kör.
Va bra du har det! Endast Camper 1090 dyker upp - inget annat! Tack!
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
bra du har det! Endast Camper 1090 dyker upp - inget annat! Tack!

Strunta nu i att ansluta den direkt. Det blir tydligen problem på en Mac. Skapa katalogerna själv på minneskortet och kopiera in filerna, sätt i minneskortet i GPS:en och starta. Då funkar det, eller vänta till årsmötet så får du hjälp.
 
Toppen