• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plywood till inredning och golv?

S

StorDansk

Guest
Hej,
för att bygga inredning och klä in min buss har jag tänkt använda
Lauan eller Meranti plywood, men inget av detta finns ju på dom
större byggkedjorna som Beijer, Byggmax XL och liknande;
Erlandssons Brygga vet jag, där köpte väl Bror sitt material för inredningen,
anledningen är ju dels priset, och även fukttålighet (man vet ju aldrig).

Finns det andra skivor med motsvarande egenskaper?
Tacksam för tips i alla riktningar.

Har snackat med en trävarufirma på orten, de ville ha över 500:- per skiva
men har inget hemma, då löner det sig kanske med en resa till Erlandssons?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Plywood till inredning och golv?

Hmmm...... Lauan plywood är inte speciell fukttålig om där kommer vatten i sågsnitten.... faneren är max 0,04mm och reser sig direkt.... du kan behandla sågytorna då är de tåligare.... ett litet tipp i vart fall....
Lauan är en typ av "billig mahogny" och väldig mjuk.....


Hej,
för att bygga inredning och klä in min buss har jag tänkt använda
Lauan eller Meranti plywood, men inget av detta finns ju på dom
större byggkedjorna som Beijer, Byggmax XL och liknande;
Erlandssons Brygga vet jag, där köpte väl Bror sitt material för inredningen,
anledningen är ju dels priset, och även fukttålighet (man vet ju aldrig).

Finns det andra skivor med motsvarande egenskaper?
Tacksam för tips i alla riktningar.

Har snackat med en trävarufirma på orten, de ville ha över 500:- per skiva
men har inget hemma, då löner det sig kanske med en resa till Erlandssons?
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Plywood till inredning och golv?

Hur tjocka skivor hade du tänkt köpa, skall du bara klä in eller är det nått typ bärande. När du ändå gör dig besväret att bygga själv så kanske du skall kosta på dig snygga skivor.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Plywood till inredning och golv?

Hmmm...... Lauan plywood är inte speciell fukttålig om där kommer vatten i sågsnitten.... faneren är max 0,04mm och reser sig direkt.... du kan behandla sågytorna då är de tåligare.... ett litet tipp i vart fall....
Lauan är en typ av "billig mahogny" och väldig mjuk.....


Hej Peter,
har du någon bättre ersättare, jag går efter vad allas våran stora
husbilsbyggarguru Bror Axelsson använde i sitt bygge, själv har jag ingen aning
vad som funkar bäst.
Jag är beredd att följa dina råd.

Det är inte tänkt att jag ska skvätta vatten direkt på ytan men den har en tålighet
mot fukt och eventuell mögel som jag gilla, den är till och med kokbar säger de.:)
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Plywood till inredning och golv?

Hej Arne,
hade tänkt mig att börja nerifrån och isolera golvet med 50mm styrolit med reglar emellan,
på detta lägger jag en 12 eller 15mm plywood, och som Peter (muskatten) påpekar
är kanske denna skiva lite för mjuk som just golvskiva, kanske björkplywood passar bättre här,
när jag är klar med väggar och tak blir det på golvet en hellimmat plastmatta med uppvik runt om.
Sittmöbler och dusch/toa samt överskåp och garderob
(hur fanken ska jag få rum med allt detta?) är det tänkt att jag ska tillverka av detta material,
kanske kan fanera så som Bror gjorde i sitt bygge.
Har du något förslag på material utifrån denna beskrivning?
Om inte det funkar får jag kanske köra ner bussen i närmsta sjö istället :twitcy:
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Plywood till inredning och golv?

->StorDansk, Till golvskivor tycker jag att du skall använda en björkplywood av god kvalite, inte vanlig byggskiva även om den är av björk, kvaliten kan oftast avgöras av hur många skikt som plywooden har.
Till täckskivor köper du skivor som är fanerade med ett träslag som du gillar.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Plywood till inredning och golv?

Du behöver inga reglar i golvet utan limma fast isoleringen i golvet och limma furuplywooden på isoleringen. Det räcker 15mm på en sådan liten bil Går säkert att använda 12 mm också.. Men du kan räkna på vikten av materialet se deras sortimentkatalog
Gå in på Bröderna holm. Dom har massor av trä, Plywood o allt möjligt

Ladda ner deras sortimentkatalog här. http://brodernaholm.se/images/uploads/brholm-2006-stor.pdf
Här är deras hemsida. Bröderna Holm AB: Välkommen
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Plywood till inredning och golv?

Du kan skicka ett mejl till Bröderna Holm och be dem skicka en prislista. Så du har koll på vad virket och plywood kostar.
Ha det
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Plywood till inredning och golv?

Hej Stor dansk...

Jag kan säga redan nu att jag vet inte vad som är bäst till husbils bygge.... jag sysslade med inredning till hotel och butiket och där är inte kraven på slitage så höga... Jag "byggde" mig en husbil 1988 av en spliter ny Dodge van.... då tillverkade jag inredningen med teak ramar som jag fyllde med frigolit och klädde med vita perstorpsplattor.... inredningen blev stabil och superlätt.... men den tålde inte hårda slag för då sprack perstorpen.....men för att tillverka detta krävs det att man har tillgång till en fanerpress.... men det fungerade bra vi var då två vuxna och två barn.... I dag har jag en fabrikstillverkad HB..... första intrycket var inte det bästa då det är plastfolie och inte äkta trä.... men jag kan säga i dag att skivor med plastfolie är tåligare än fanerad.... men svårare att laga om man får en skada.... till golv kanske du skall göra som en sa här i tråden limma skivan direkt på isoleringen..... tar du en tunnare skiva så kan du lima ett typ golv stavparkett ovanpå... så får du en stark konstruktion och ett tåligt golv...men då bör du köpa ett golv med minst 3-4 mm äkta trä på ytan (ek är tålig).....

Lycka till
Peter & Wovi


Hej Peter,
har du någon bättre ersättare, jag går efter vad allas våran stora
husbilsbyggarguru Bror Axelsson använde i sitt bygge, själv har jag ingen aning
vad som funkar bäst.
Jag är beredd att följa dina råd.

Det är inte tänkt att jag ska skvätta vatten direkt på ytan men den har en tålighet
mot fukt och eventuell mögel som jag gilla, den är till och med kokbar säger de.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plywood till inredning och golv?

Beroende på isoleringens fasthet skall väl inte så tjock plywood som 12-15mm behöva användas, det blir ju väldigt tungt. med "flytande" golv utan reglar fördelas ju lasten väldigt effektivt.
Lägg sedan en plastmatta i valfri design ovanpå, och lösa skräddarsydda heltäckningsmattor som går att ta ut ovanpå detta. Fördelarna är att man får ett varmt och lättskött golv. Undvik hårda material som laminatgolv och hårda träslag, de blir både kalla och tunga!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Plywood till inredning och golv?

Till golv skulle undvika "äkta vara" utan typ björkplywood och ovanpå en limmad "plastmatta".
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Plywood till inredning och golv?

Beroende på isoleringens fasthet skall väl inte så tjock plywood som 12-15mm behöva användas, det blir ju väldigt tungt. med "flytande" golv utan reglar fördelas ju lasten väldigt effektivt.
Lägg sedan en plastmatta i valfri design ovanpå, och lösa skräddarsydda heltäckningsmattor som går att ta ut ovanpå detta. Försdelarna är att man får ett varmt och lättskött golv. Undvik hårda material som laminatgolv och hårda träslag, de blir både kalla och tunga!


Hej Montreal,
det är nog på ett ungefär så som du föreslår jag kommit fram till, men hur jag vänder på
plywoodskivorna blir det minst tre bitar? Och vad jag känner till går det väl inte att skarva
dessa så du får som ett stort flak? Jo det finns ett sätt, vad jag känner till,
men det saknar jag verktyg för att kunna genomföra
Och skarvar som rör sig kommer ju ganska snart att synas genom vilken plastmatta som helst!

Styroliten finns ju med fals så det går att fixa allt i ett stycke, men sen?
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Plywood till inredning och golv?

Hej Stor dansk...

men jag kan säga i dag att skivor med plastfolie är tåligare än fanerad.... men svårare att laga om man får en skada.... till golv kanske du skall göra som en sa här i tråden limma skivan direkt på isoleringen..... tar du en tunnare skiva så kan du lima ett typ golv stavparkett ovanpå... så får du en stark konstruktion och ett tåligt golv...men då bör du köpa ett golv med minst 3-4 mm äkta trä på ytan (ek är tålig).....

Lycka till
Peter & Wovi

Hej Peter "och Wovi med":)

Tack för dina goda råd, men utifrån vad jag lärt mig här så blir det varken
laminat, eller trägolv som ytskickt i bilen,
främst för att det går att upptäcka eventuella vattenläckor tidigare, och jag vet
även att jag skulle klara av att laga en skadat plastmatta om det kniper,
Men vem vet, kanske i nästa bil.

Hälsningar Finn
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Plywood till inredning och golv?

Om du inte har en fräs så kan du lägga en liten regel under och skruva ihop skivorna. Och som Montreal skriver så går det med tunnare skivor.
Vet du om att det finns ett hantverkshus i Linköping. Dit får alla gå och slöjda. Där finns cirkelsåg, bandsåg o rikt o planhyvel. Man kan även köpa material där alltså massivt trä. Dom har björk, furu och al. Vet inte hur mycket dom har hemma. Tidigare fick man betala lite om man hade med eget material. Där finns även ett fick.
Ha det
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Plywood till inredning och golv?

Tack Peter Nilsson, det får jag verkligen undersöka imorron, vet precis
vad du syfter på för skarvsätt men kommer inte ihåg vad det heter?

Hälsningar Finn
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plywood till inredning och golv?

Hej Montreal,
det är nog på ett ungefär så som du föreslår jag kommit fram till, men hur jag vänder på
plywoodskivorna blir det minst tre bitar? Och vad jag känner till går det väl inte att skarva
dessa så du får som ett stort flak? Jo det finns ett sätt, vad jag känner till,
men det saknar jag verktyg för att kunna genomföra
Och skarvar som rör sig kommer ju ganska snart att synas genom vilken plastmatta som helst!

Styroliten finns ju med fals så det går att fixa allt i ett stycke, men sen?


Skär till plywooden med 5-10 ggr tjockleken i överlapp, fasa sedan båda så att längden blir rätt, limma på plats med Cascofenlim eller motsvarande! :)
 
F

F.d. 11957

Guest
Sv: Plywood till inredning och golv?

hejsan pöjkaa jag är ute efter att göra en husbil utav en fiat ducato men hur vet jag ej behöver kaptensstolar och inredning jag har ingen som helst erfarenhet utav detta skulle uppskatta hjälp. Gabriel:D
 
Toppen