• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plats för Laptop i bilen?

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Hej
Är det någon som har ett förslag hur jag ska sätta fast min bärbara Dator.
Så att jag kan ha den som navigater och tv mellan säten fram.:confused::confused:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Plats för Laptop i bilen?

Kolla på Gunnars hemsida www.gosoft.se
Ja Gunnars "gosoft info" är verkligen superfin, och informativ och proffsig.

Har egentligen bara en användaroppossitionel uppfattning, just datorn tycker jag, för min del, är i vägen där den sitter.

/ Tack för den "goa" gosoftsajten (och allt annat som du gör i HBK), Bengt 333
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Plats för Laptop i bilen?

Vi hade i vår förra husbil en Fiat -98 ett "skrivbord" som sattes fast med hjälp av handskfacket. En väldigt enkel skiva med en uppstickande del längst bak som "hängde" sig fast i överkanten på insidan av handskfacket. Det behövdes inte göras något i bilen, bara öppna handskfacket och haka i skrivbordet. Använde den alltid även när inte datorn var uppe, perfekt att lägga upp kartböcker mm på.

Fungerade perfekt och den som satt i passagerarsätet skötte kartläsning mm. Tyvärr har jag inget foto på den men det är möjligt att jag kan fixa ritning eller foto om någon är intresserad.

Tyvärr så passar den inte i nya husbilen och dessutom har vi krockkudde...

//Kicki
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Plats för Laptop i bilen?

I den förra bilen som var en -00 hade va datorn på handsfacksluckan se bild.
Lite skumgummi under och en rem runt.

PICT0018.JPG
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Plats för Laptop i bilen?

Dennis & Kerstin

Jag ska försöka fixa foton under helgen... jag tror att mina föräldrar har kvar sitt "skrivbord" vårt fick gå med förra husbilen när vi sålde den. En enkel ritning ska vi nog också kunna åstadkomma.

Fördelen med detta skrivbord var att vi inte behövde göra några ingrepp i bilen men ändå få en jättebra plan yta att ställa datorn eller lägga kartböcker på. Vår ena dotter brukade använda det som bord också och sitta där fram och äta när det var lite trångt i bilen.

//Kicki
 

Solifer594

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
778
Medlemskap
2024
Sv: Plats för Laptop i bilen?

Hej!
Har ställts inför samma "problem" och löst det med att köpa en "pall" på BILTEMA, i plast och samma färg som instrumentbrädan i husbilen. Pallen har ett förvaringsfack i locketoch är ungefär lika hög som bilsätena. .Den passar precis mellan stolarna och instrumentbrädan Köpte sedan lite gummiduk (som glidskydd) som jag klippte till så att den passade uppe på pallen. Vidare en tunn spännrem runt datorn. Inunder pallen kan man förvara nätaggregat, inverter och tillbehör.

Kan de´va´nåt?

Hlsn HBK778
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Plats för Laptop i bilen?

Hållaren till datorn är gjord av en bit aluminiumstege och sitter endast instucken i fästet på ena sidan. Fästet är fastsatt i stolfundamentet med en skruv och vingmutter i ett befintligt hål.

Vid behov av platsen mellan stolarna drar man av "stegen" från fästet och ställer undan den med datorn på. Datorn är klämd fast i "stegen" mellan två klämmor (gröna på bilden).

040531 007.jpg

Man har mycket god överblick av kartbilden och man kan lätt sköta inställningen och zoomningen av karten från båda platserna.

030411 005x.JPG
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Plats för Laptop i bilen?

jag har köpt mig en laptop som jag tänkt mig ha med på våra utflykter, jag vill ha tips om hur man använder laptopen som "kartbok" kan man göra egna poi på en egen karta där man lägger in till exempel, rastställe o dyl. ?
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Plats för Laptop i bilen?

Hej...o jadå, går utmärkt bra i vilket kartprogram som helst, själv "kör" jag med Route 66 o Kartex ....


Mvh
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Plats för Laptop i bilen?

hej o tack, kan du hjälpa mig att komma igång, jag är intreserad men behöver lite hjälp på traven.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Plats för Laptop i bilen?

Hej, självklart hjälper jag dig...men du måste välja ett kartprogram...kostar mellan 500-700 kronor

mvh
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Plats för Laptop i bilen?

aha! nu fattar jag, tack så länge, jag återkommer senare.
/mats
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Plats för Laptop i bilen?

Ett alternativ skulle kunna vara att montera en bildskärm 7-8 tum med touch-funktion och "gömma" PC´n i ett skåp ellr i garderoben.....eller har jag helt fel.....

SDL System - 8" TFT 4:3 VGA med/utan touch

Resultatet blir att jag har min dator och min co-pilot har platsen kvar....Detta är en lösning som jag har fått sanktionerad av min ekonomiminister och som jag har för avsikt att beställa kommande vecka. Mer info kommer senare.

Gunnars hemsida besöker jag till och från med välbehag! Fiffiga och genomtänkta lösnngar!

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Plats för Laptop i bilen?

Hej igen!

Nu har jag tagit ett par foton på vårt "skrivbord" som vi hade i vår förra husbil. Den passar i Fiat modell slutet på 90-talet, vi hade en 98:a. På fotot har jag satt i den på en 95:a men den passar inte riktigt där, behöver filas av i ena hörnet...

Den är gjord av en teakskiva och lämplig tjocklek på bottenplattan är 4 mm för att den inte ska bli för vek. Tjockleken på dom bakre "benen" är 1 cm.

Bottenplattans storlek är bredd 39 cm och djup 35 cm, kan vara lite bredare. "Benen" som står upp och hakar i överkanten på handskfacket är 14 cm på den vänstra sidan och 13 cm på den högra. Höjden på detta måste justeras efter handskfacket beroende på vilken årsmodell den ska vara till.

En liten kant är påsatt framtill för att dator, kartor eller vad man lägger där inte ska glida av. Allt ihopsatt med lim och små skruv.

Tyvärr så fungerar den inte i vår nya husbil för handskfacket ser inte likadant ut och dessutom har vi airbag... men jag saknar den!

//Kicki

Skrivbord1.jpg

Skrivbord2.jpg
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Plats för Laptop i bilen?

Den svarta hyllan ovanpå instrumentbrädan, var finns den att få tag i?

EssoJ
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Plats för Laptop i bilen?

Den satt i när dom köpte husbilen och jag vet inte vart man kan få tag på en sådan i Sverige... kanske Fiat.

Jag har sett såna på en tillbehörsfirma utanför Kassel, där fanns det mesta till Husbilar...

//Kicki
 
Toppen