• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plastsmak

S

Stavve

Guest
Hej!
Vi har en Dethleffs 92:a som är helt ok för våra behov, men det finns en del skavanker tex detta.
Varma dagar smakar färskvattnet från kökskranen ganska mycket plast. Om man skopar upp vatten direkt ur färskvattentanken är smaken bra, varför smaken måste komma från slangarna. Slangarna påminner som ni säkert vet mest om armerad trykluftsslang, fast slangen är infärgad. Är det någon som har bytt sina slangar pga plastsmak, vad har ni i så fall bytt till? PEX används ju numer flitigt till dricksvatten i hus, och där har jag aldrig hört talas om plastsmak. Finns det så klena PEXrör? De är ju också rätt oflexibla och alldeles överkvalificerade när det gäller trycket. Vad tror ni man behöver för tvärsnitt på ledingarna egentligen? De som är original är i vart fall onödigt grova. Jag har funderat på att byta till oarmerad tryckluftslang för instickskopplingar, och även koppla systemet med instickskopplingar, men det blir nog rätt dyrt för jag måste nog ha minst diameter 10mm slang. Finns det någon lämplig silikonslang som inte kostar skjortan?Jag är nyfiken på era synpunkter.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Plastsmak

Hej. Det finns plastvattenslang i speciell livsmedelkvalitet som är lämpade.
Pexslang finns i 12mm. Skulle tro att plastvattenslangen håller bättre för frostsprängning än pex. Det går också att använda blå tryckluftsslang i plast.

Hälsningar Sanddammaren
 
Toppen