• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plastklossarna skar in i asfalten på gården!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Plast klossarna skar in i asvalten på gården!

Ser mycket bra ut, men vad tar du med dig när du ska ut & resa? Jag går i tankar att köpa 2 st. klossar, dock inte av styv plast utan något mjukare och fogligare som inte spricker på gräsmattor.

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

När jag åker så är plast klossarna med, dessa är enbart för Asfalten hemma på gården!

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Låter mycket intressant! Vad händer om man kör över "gränsen", fastnar den i hjulhuset?

Rundkeil.jpg

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Plastklossarna skar in i asfalten på gården!

[YOUTUBE]ZkBprHb8O-A[/YOUTUBE]

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Riktigt smart lösning, nu blev man lita sugen:)

Men jag har ju en kanal till backkameran som visar när jag är lagom högt på mina klossar dom få gånger klossar behövs.

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Den va smart men kanske inte bra när det gäller förvaring av dem.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: Plastklossarna skar in i asfalten på gården!

Man får nog lägga dom runt gasoltuben. :)

Jag funderar på hur dessa klarar underlaget. Själva tryckytan borde ju bli mycket mindre än "vanliga" klossar. Annars är det ju smart med steglös upphöjning. Svårare är det om man behöver olika höjd på olika hjul.
Dessutom måste man nog ha ett chassie som klarar dessa om man råkar köra förbi högsta delen.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Beställt & klart, det var inget att tveka om. Med frakt 39,49 €, knappt 400:- för 2 st. utan större risk att dom spricker på ojämn mark. Ser dessutom något mindre/smidigare ut än den platta trapp-varianten. Återstår att se om man kan ha klossarna runt reservdäcket (eller gasolflaskan).

klossar.jpg

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Vad händer om klossen far upp på stänkskydden när man gör för långt?
Uppförsbacken blir det samma.
Marktrycket måste bli högre. Vid varma dagar antar jag att dom sjunker ner i asfalten eller våt gräsmatta.
//Arne B

BirgittaK

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2025

Letar efter något bättre än de traditionella trestegsklossarna. Tycker det är svårt att köra upp och bli kvar på rätt "nivå". I somras körde vi upp på högsta nivån när gräsmatta gav efter och klossarna trycktes upp bakom hjulen. Det var rätt obehagligt tills bilen var borta från klossarna. Sover att hellre lite lutande än att gånupp på högsta nivån.:spinny:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Ja det är lurigt om man skulle köra lite för långt upp på klossarna. Vi låg på en SP i Tyskland när en tysk bredvid oss körde för långt och klossen fastnade mellan däcket o karossen. Vi höll på en hel eftermiddag med skruvmejslar, skedar o knivar (spade ingår ju inte i sommarutrustningen och hade nog inte heller fungerat) för att gräva bort ytbeläggningen.
Själva har vi den mindre varianten av klossar, de som ofta husvagnsekipagen använder. Vi förvarar dem på trappavsatsen innanför dörrarna, lätta att komma åt.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Jag funderar på en sak. Om något fastnar på detta sätt. Går det då inte att hissa upp era bilar med domkraften till bilen?
Jag har domkraft och små träbitar för att förstärka marken, med mej i bilen.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Min tanke är att testa så får vi se. Kostar inte så mycket (knappt 400:- = en restaurangbesök med frugan) och enligt videon är det ingen fara om man "kör över". Du har rätt Bertil, risken finns att klossen fastnar och att det blir en massa jobb, men jag har sett 3 olika varianter av den här modellen med olika höjder/tjocklek. Just den här har en höjd på max 10 cm vilket verkar vara lägre än den ursprungliga USA modellen. Håll tummarna annars hör jag av mig om klossen skulle fastna i sommar (vi har domkraften med oss Tony, bra tips!).

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Nackdelen med dessa nivåklossar jämfört med de vanliga är att punktbelastningen på marken blir större och därför fordrar hårdare underlag.

De vanliga klossarna fördelar bilens tyngd över en större yta.

Att ha med några plankor för att lägga under klossarna kan kanske kompensera för nackdelen.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Sv: Re: Plastklossarna skar in i asfalten på gården!

Jag funderar på en sak. Om något fastnar på detta sätt. Går det då inte att hissa upp era bilar med domkraften till bilen?
Jag har domkraft och små träbitar för att förstärka marken, med mej i bilen.

Jo det klart att en domkraft hade hjälpt, men i vår förra HB valde vi bort det mot ett par extra dunkar på hemvägen plus en assistansförsäkring. Samma sak med tysken. Tror inte det är något större bekymmer om man bara lyssnar på den som assisterar. Tysken bara körde på fastän frun både vinkade och ropade. Dessutom hade han mage att skälla på frun som "hade orsakat allihopa". Hos oss går det lugnt till väga, ett finger(inte långfingret) i luften =gult, handen i luften = rött.

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Jag har gjort ett par klossar av byggplyfa och snedsågat. Under klossen har jag skruvat två spårklossar. Klossen passar änen i det lägre läget.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    152,6 KB · Visningar: 7
Toppen