• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Placering av LiFePO4 under framstolen

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Åh nej, inte en till LFP/Lithium/LifePo4-tråd! Kanske ni skriker nu.
Men jag känner ändå att det kan finnas plats för en separat tråd för oss som är begränsade till att bodelsbatteri med tillhörande BMS, shuntar, boosters å f-n-å-hans-moster måste rymmas under passagerarstolen på en Fiat Ducato (kanske oftast i en plåtis).

När jag letar runt verkar mycket handla om batteribanker som kan byggas lite hursomhelst och varsomhelst i husbilarna.

Så tänkte att vi kunde diskutera och tipsa varandra om understolen-lösningar här.

Jag behöver själv byta bodelsbatteri (bly) efter denna säsong och är förstås sugen på LFP. Men som sagt: det måste passa under stolen. Helst plug-and-play. Men fiffiga hemmabyggen som passar är förstås också spännande.

Vad har ni köpt och byggt därute?
Vilka understolen-batterier är bra och prisvärda? Kan man hitta något under 10000kr?
Uppdatering: i mitt fall ska batteriet in under passagerarstolen på en 2012 Pössl Fiat Ducato
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Satt å slösurfade lite och snubblade över detta på aliexpress. Rätt intressant lösning med en kraftig väska som skyddar bra och som ändå ger åtkomst om man skulle behöva. Verkar rymmas under stolen också :). 4000:-.
...men sen är det ju det där med att beställa från det stora landet i öst, med tull och avgifter...

Visa bilaga 231137

Visa bilaga 231138

Visa bilaga 231139
Köpt en liknande "batteriväska" med LFP på 100Ah på Aliexpress, gav 3500kr fraktfritt förra året. Ingen överdriven kvalitet på bygget, men en stor fördel att man enkelt kan öppna väskan och åtgärda ev. brister, den används av kompisen till hans elutombordare på fiskebåten, funkar bra till det, ska man däremot driva en inverter lite längre stund så skulle jag inte rekommendera en sådan här, dock en bättre lösning än ett budget drop-in batteri. Laddaren som medföljde i detta fall, förbjöd jag kompisen att använda, den var rena kinaskräpet.
Jag åkte inte på tull/moms.
Så tycker jag :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Satt å slösurfade lite och snubblade över detta på aliexpress. Rätt intressant lösning med en kraftig väska som skyddar bra och som ändå ger åtkomst om man skulle behöva. Verkar rymmas under stolen också :). 4000:-.
...men sen är det ju det där med att beställa från det stora landet i öst, med tull och avgifter...

Visa bilaga 231137

Visa bilaga 231138

Visa bilaga 231139
Man kan ju fundera över hur länge den klarar mer än 20A till max på 50A laddning när standar laddningen bara är 20 A..

Oftast ingår momsen i priserna från Ali Express... Och då tillkommer inget mer
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Satt å slösurfade lite och snubblade över detta på aliexpress. Rätt intressant lösning med en kraftig väska som skyddar bra och som ändå ger åtkomst om man skulle behöva. Verkar rymmas under stolen också :). 4000:-.
...men sen är det ju det där med att beställa från det stora landet i öst, med tull och avgifter...

Visa bilaga 231137

Visa bilaga 231138

Visa bilaga 231139
En sådan här väska är väl egentligen bara intressant om man vill flytta runt batteriet? Om den sedan går in genom öppningen
i stolsunderredet på Fiat Ducato betvivlar jag. Och om det inte går är den ju fast under stolen. I sådant fall fungerar ju ett vanligt komplett
batteri bättre och tar mindre plats.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
En sådan här väska är väl egentligen bara intressant om man vill flytta runt batteriet? Om den sedan går in genom öppningen
i stolsunderredet på Fiat Ducato betvivlar jag. Och om det inte går är den ju fast under stolen. I sådant fall fungerar ju ett vanligt komplett
batteri bättre och tar mindre plats.
Det som främst gjorde mig intresserad var att det faktiskt dyker upp ett komplett billigare lfp-batteri på 150Ah som är såpass lågt att det ryms under stolen utan problem (men du har kanske rätt att det är lite för brett åt något håll istället). Annars verkar de flesta lågprisbatterier som går in under stolen för höga om man går över 100Ah. Om jag läst på rätt så bör inte batteriet vara högre än 190mm för att rymmas.
Så väsk-funktionen är egentligen ointressant för mig :)
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Man kunne jo også vælge et kvalitetsbatteri, der er designet så der kan være 2 stk. under stolen. Se evt på billederne, der viser hvordan passer

 
Toppen