• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Placering av LiFePO4 under framstolen

T68

HBK Medlem
Inlägg
911
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Åh nej, inte en till LFP/Lithium/LifePo4-tråd! Kanske ni skriker nu.
Men jag känner ändå att det kan finnas plats för en separat tråd för oss som är begränsade till att bodelsbatteri med tillhörande BMS, shuntar, boosters å f-n-å-hans-moster måste rymmas under passagerarstolen på en Fiat Ducato (kanske oftast i en plåtis).

När jag letar runt verkar mycket handla om batteribanker som kan byggas lite hursomhelst och varsomhelst i husbilarna.

Så tänkte att vi kunde diskutera och tipsa varandra om understolen-lösningar här.

Jag behöver själv byta bodelsbatteri (bly) efter denna säsong och är förstås sugen på LFP. Men som sagt: det måste passa under stolen. Helst plug-and-play. Men fiffiga hemmabyggen som passar är förstås också spännande.

Vad har ni köpt och byggt därute?
Vilka understolen-batterier är bra och prisvärda? Kan man hitta något under 10000kr?
Uppdatering: i mitt fall ska batteriet in under passagerarstolen på en 2012 Pössl Fiat Ducato
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Haha, nej det är det förstås inte. Kanske borde skrivit att jag har en Fiat Ducato 2012:a med bodelsbatteri under passagerarstolen.
Hur ser det ut under förarstolen, det går kanske att ha batteriet där. Det går kanske att dra kablar dit och behålla resten av teknik prylarna under passagerarstolen. Jag har fäst en laddare på höger utsida av passagerarstolen. Det ökar på utrymmet under stolen.
Nu har jag inte LFP men funderar på att skaffa.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
911
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hur ser det ut under förarstolen, det går kanske att ha batteriet där. Det går kanske att dra kablar dit och behålla resten av teknik prylarna under passagerarstolen. Jag har fäst en laddare på höger utsida av passagerarstolen. Det ökar på utrymmet under stolen.
Nu har jag inte LFP men funderar på att skaffa.
Vet att elekroblocket (ebl99) sitter under förarstolen. Oklart om det ryms något mer.
Men värt kolla, tack för tipset!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Haha, nej det är det förstås inte. Kanske borde skrivit att jag har en Fiat Ducato 2012:a med bodelsbatteri under passagerarstolen.

Tyvärr är det ju inte så enkelt heller, beroende på vad som redan är monterat där, och inte minst hur eventuella vridplattor och skenor till stolen är monterade blir ju den möjliga höjden och utrymmet olika. Mitt batteri som jag byggde själv passade med skohorn under passagerarstolen, men jag har ju en Ducato 230 -96.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vet att elekroblocket (ebl99) sitter under förarstolen. Oklart om det ryms något mer.
Men värt kolla, tack för tipset!
Jag har EBL under främre delen av förarstolen och ett Sunlux litiumbatteri under stolens bakre del, plus ett likadant batteri under passagerarstolens bakre del. Batterierna har samma storlek som de gelbatterier som var monterade från början. Jag valde också att komplettera med solcellsladdare och DC/DC som hamnade framtill under passagerarstolen.
Något som spelar roll är hur golvet under stolarna är utformat. Ursprungligen från Fiatfabriken fanns där (åtminstone på min 2018) samma tjocka skumisolerade plastmatta som i resten av förarutrymmet. Den hade husbilsbyggaren skurit bort och skruvat dit ”aluminiumdurkar” som batteri och EBL var fästade i. Utförandet kan mao variera mellan olika husbilsfabrikat som byggt på Fiat.
(Jag tror att höjden mellan stolsunderredet och golvet är olika i fram- och bakkant)
 
Senast ändrad:

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag köpte ett SBL 150AH LFP och satte under stolen (FIAT 2019) i min förra bil. Slutade med att jag flyttade det, men det var av andra anledningar än platsen i sig.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag köpte först 4celler (105Ah) från Alibaba för ca 2500kr till förra hb.
När jag bytte bil för några år sedan flyttades det paketet över till nuvarande bil (Ducato).
När jag fick loss passagerarstolen såg jag att det var gott om plats och beställde 4celler till (priset gått ner till 1800kr) som balanserades med de fyra första och sattes parallellt så jag fick 210Ah.
Ovansidan låg ganska nära stolsunderredet så en plexiskiva skyddar numer polerna.
Ligger normalt mellan 80 och 100% laddning.
Kör bakmaskin, kaffebryggare, airfryer, ac mm över inverter och har inte fått slut på ström vid något tillfälle.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
911
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag köpte först 4celler (105Ah) från Alibaba för ca 2500kr till förra hb.
När jag bytte bil för några år sedan flyttades det paketet över till nuvarande bil (Ducato).
När jag fick loss passagerarstolen såg jag att det var gott om plats och beställde 4celler till (priset gått ner till 1800kr) som balanserades med de fyra första och sattes parallellt så jag fick 210Ah.
Ovansidan låg ganska nära stolsunderredet så en plexiskiva skyddar numer polerna.
Ligger normalt mellan 80 och 100% laddning.
Kör bakmaskin, kaffebryggare, airfryer, ac mm över inverter och har inte fått slut på ström vid något tillfälle.
Intressant!
Vilka batterier köpte du på Alibaba och har du några bilder på installationen som du kan dela?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Intressant!
Vilka batterier köpte du på Alibaba och har du några bilder på installationen som du kan dela?
Jag köpte Liitokala 105Ah.
Efter balansering och hopsättning gjorde jag ett belastningsprov med ett extraljus. Fick ur ca 110Ah per set, körde ner cellspänningen till 2,8V.
Ska kolla om jag hittar några bilder....
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
911
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Satt å slösurfade lite och snubblade över detta på aliexpress. Rätt intressant lösning med en kraftig väska som skyddar bra och som ändå ger åtkomst om man skulle behöva. Verkar rymmas under stolen också :). 4000:-.
...men sen är det ju det där med att beställa från det stora landet i öst, med tull och avgifter...

2023-10-26_132456.jpg

2023-10-26_132331.jpg

2023-10-26_132535.jpg
 
Toppen