Sörren
HBK Medlem
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar
Det är ju lätt att svara så, kolla runt lite???
Då får du nog kolla runt lite!
Det är ju lätt att svara så, kolla runt lite???
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Då får du nog kolla runt lite!
Aluminium vilka har det ?
Nyare husbilar har glasfiberkarosser vad jag vet.
Så kul att du tittade på DOMO! Själv upptäckte jag denna producent för något år sedan, se t.ex. inlägg #48. Är mycket imponerad av lösningarna, då det mesta är väl genomtänkt. Bara en sådan sak att luckorna med dess lås tål 80kg belastning, vilket är bra om olyckan är framme.Hej till plåtisvänner!
Upptäckte en liten producent i Lübeck som jag missade på min odyssé i oktober. Märket kallas DOMO, hemsida reisevan - Home
Var ugnsplåten svart och skärbrädan vit? Visst leder stål värme bättre än plast. Stål blir alltså varmt fortare och svalnar fortare jämfört med plast. Även färgen spelar väldigt stor roll. En högblank silverfärg borde vara bra, då det reflekterar en stor den av värmestrålningen (sommar & sol) och det avger lite värmestrålning (vinter & kallt). Jag tror högblanka bilar är förbjudet så silvermetallic tar nog första platsen sett ur värmesynpunkt.Tänk så här, lägger man tex ugnsplåt i solen bredvid en skärbräda i plast! Då är plasten svalast om man känner på dem under en högsommardag, plåten går då knappt att ta på, man bränner sig.
Niesman, Concorde, Carthago og en håndfull til bruker en sandwich konstruksjon av aluminium ytterst og innerst med en en lukket celleplast isolasjon hellimt i tak og vegger. Underste golv er på disse underst en glassfiberplate (for å unngå galvanisk reaksjon stål/aluminium) celleplast og enten aluminium eller vatnfast plywood øverst. Inne i sandwichen finnes det i dag ikke treverk på disse bilene, for 10 år siden ble det brukt litt som skruefeste, i dag benyttes HDPE i stedet for treverk.Aluminium vilka har det ?
Nyare husbilar har glasfiberkarosser vad jag vet.
Hej.
I två säsonger har vi varit i Italien mitt i sommaren med vår plåtis, våran upplevelse är att den inte blir varmare än de tidigare påbyggda husbilar vi haft, däremot att det är mycket lättare att få den sval genom att öppna upp skjutdörren och bakdörrarna.
Leena o Kaj
Kul att höra åsikter om plåtisar heta sommardagar, det verkar ju inte vara ngt större problem.
En sak jag hörde som skulle vara nackdel är skutdörren regniga dagar. Att det regnar halvt inn i bilen ?
Samtidigt om plåtisar är så fördelaktiga ska man kanske byta, fast det blir ju väldigt trångt inne, man ska ju bo också?
Sitter o funderar på att skaffa mig en plåtis istället för en vanlig personbil och husbil.
Vad har ni för fasta kostnader med skatt och försäkring(skiljer sig naturligtvis men på ett ungefär)
Vad har ni för co2 utsläpp på era bilar. Såg att vanliga fiat transportbilar ligger på ca 210 g. Är det samma för plåtisarna, eller går det upp något?
Tack så mycket.2010 Adria Twin 120 hk, Skatt per år 7186.- Helförsäkring i Caravanförsäkring 5056.- per år
Jo, men det är jag medveten om. Eftersom Lillkå betalar mer än 5018 kr så är den reggad efter ovanstående datum och detsamma var med den Knaus Boxstar som jag hittade.Skattesatsen är även och i hög grad beroende på tidpunkt för första registrering i Sverige. Vad jag förstått mycket dyrare om reg efter 20110101.
aake
Kul att höra åsikter om plåtisar heta sommardagar, det verkar ju inte vara ngt större problem.
En sak jag hörde som skulle vara nackdel är skutdörren regniga dagar. Att det regnar halvt inn i bilen ?
Samtidigt om plåtisar är så fördelaktiga ska man kanske byta, fast det blir ju väldigt trångt inne, man ska ju bo också?
Här kommer två förslag på plåtisar med stora dagutrymmen :
Pössl For Two och La Strada Avanti H
De har större dagplats än många större husbilar,man behöver ej använda
framstolarna.
Jojje