• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plåtis...

F

F.d. 22215

Guest
Sv: Plåtis...

Hej Naturfoto!

Jag är också naturfotograf så jag förstår exakt vad du är ute efter. Som tillägg till din önskelista kan du kanske önska dig även:

1) långbäddar
2) max 6 m. längd
3) max 3,5 ton
4) dieselvärme (ej gasol)
5) solcellspaneler & kraftigare batterier (ger längre vistelser i naturen)

...och då ska du titta på HRZ (Life = vår favorit) som erbjuder allt detta (inkl. 4x4) och mycket annat. Det är bara plånboken som sätter stopp! Vi hade haft en HRZ idag om vi inte fick ännu bättre chans att bygga en Sprinter här i Sverige. Vi följer bygget i minsta detalj med alla småändringar & kompletteringar som dyker upp inte minst pga. dagens teknikutveckling.

Den såg fin ut! HZR har jag aldrig sett, bygger "bara" på Mercedes?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Mest MB men jag har sett även en del andra specialanpassningar (bl.a. Crafter = samma fabrik som gör MB). Kolla deras bildgalleri med alla möjliga byggen!
Det kan vara värt att skicka ett e-mail till Mrs. Tanja Akkawi som pratar/skriver mycket bra engelska och återkopplar ganska snabbt. Tyvärr har jag slängt deras prislistor och tillbehörslistor efter beslutet att bygga i Sverige och kan inte hjälpa till mycket mer. CS är ett annat alternativ men vi var inte nöjda med deras sänglösningar...

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Visst fungerar det med en plåtis, men det är inte optimalt för året runt bruk. Jag har ägt ett par stycken och senast en Knobloch byggd på en fyrhjulsdriven Sprinter. Den lät jag modifiera genom att låta bygga en isolerad mellanvägg och dito dörr till förarhuset, men kallras från de långtifrån optimalt isolerade plåtväggarna besvärade mig i norrländsk vinterkyla.

Om man planerar ett nybygge så vill jag rekommendera någon av de tillverkare som vi diskuterat ovan, vilka bygger gedigna karosser av glasfiberplast i sandwichteknik. Förutom bättre klimatkomfort så vinner man även andra fördelar som raka väggar, förenklade reparationer av eventulla småskador på karossen och naturligtvis att man slipper oro för rostskador på bodelen.

Begagnade byggen från Woelcke och Bocklet förekommer några gånger per år på den tyska marknaden och även någon enstaka La Strada Nova med fyrhjulsdrift.
Bocklet och Woelcke bygger i likhet med Bimobil vanligen med isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset.

aake

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej
Kanske kan detta vara någott, för er.
Hymer 564 4x4
6.06 lång
2.27 bred
Helintegrerad
1999 års modell
Pris exempel i tyskland ca 280 000 sek som gått 14000 mil.
Ingen plåtis, men liten och smidig .
Mvh
Bertil

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ikke helt avskrekkende priser selv nå med rekordhøy pris på australske dollar. Utvalget er enormt, fra bolag som har nye eller maks 3 år gamle husbiler via søsterbolag som overtar bilene og nullstiller de og så hyr de ut i omlag like lang tid før de går videre til et tredje bolag i samme gruppe som hyr de ut til ungdom og andre som vil ha billigst mulig husbil.

Noen av bolagene har og et utvalg av campingfordon for outback (offroad) bruk, ellers er normen at en skal holde seg til blacktop roads. Billige steder å overnatte finnes de fleste steder, og det er mange gratisplasser.

maui Motorhome Rental, RV, Car & Campervan Hire Australia er en av nybil bolagene, sammen med KEA i samme konsern som og produserer husbiler under merket Tavlor. Britz er mellombolaget som jeg finnes mest attractive prismessig, Mighty er billigbolaget i gruppen. En annen gruppe er bygget opp rundt Campervan Hire Australia and Motorhome Rentals from Apollo Motorhomes - ellers så finnes det svært mange mindre bolag.

Flights mellom Sverige og Australia finnes i massevis av prisklasser, billigst kommer en muligens ut av det med flybytte i Bangkook. Dit finnes det billigflights fra begge sider, en kan og velge å fly via Malaysia eller Hong Kong eller flere steder i Asia. Selv flyr jeg oftest over London med BA, selv om det koster litt ekstra så velger vi Premium Economy og direkte flybytter i Sydney og London med mellomlanding i Asia (Bangkook eller Singapor).

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Visst fungerar det med en plåtis, men det är inte optimalt för året runt bruk... aake
Optimalt och optimalt aake, det kan du säga som är extrem på alla sätt och vis och tillhör inte den "vanliga" konsumenteliten som inte kampar i minus -20-30°C. Jag är mäkta imponerad när jag läser om dina vinterresor, men undrar samtidigt om du har åkt söderut någon gång och hur ser dina sommarresor ut? Skriv gärna några rader om detta.
Såg din HB förra året i Düsseldorf, den var hur fin & imponerande som helst, dock långt ifrån det vi är ute efter, även om vi hade haft råd med något liknande.

F

F.d. 22215

Guest

En gång skall det bli av! Tack för informationen Knut om Australien :) Infogar en bild jag tog förra året i Norge.

Bilagor

• 170b.jpg
    170b.jpg
    249,2 KB · Visningar: 8

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Men det var en svensk polisbil. Det finnes noen tilsvarende i Norge som maskot på forskjellige polishus - men på de står det POLITI :D

Men kult skilt!

F

F.d. 22215

Guest

Det var mest skylten jag tänkte på :) Undrar varför denna politibil med svensk stavning stod vid trollveggen?? Kanske för att vi svenskar skulle känna oss som hemma, trygga och säkra som det kanske var för 50 år sedan??

Toppen