• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

" Plåtis ? "

F

F.d. 17941

Guest
Vänner i HBK, hjälp en man med språk svårigheter , vad menas med " Plåttis "
Ordet förekommer både här och där , i artiklar och på andra platser. Jag förmodar att det är en husbil av något slag, men vad ? En speciell modell eller ett fabrikat , hjäkp mig i min svåra språksituation.:quest:
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: " Plåttis ? "

Jag ser att du stavar det "plåttis". Då uttalar du det nog fel också. Om du uttalar det "plååt-is" så är det lättare att höra vad det handlar om! :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: " Plåttis ? "

I väntan på ev. lyrik från Jappe så är en plåtis en husbil som är inbyggd i en skåpbil - dvs man har inte byggt en helt ny bodel bakom hytten utan inrett plåtskåpet.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: " Plåttis ? "

Mina 2 första husbilar var Plåtisar - jag gillade dem helskarpt!
Men hustru ville ha "större" å då fick det bli så - för husfridens skull.
En Boxer från ScandiMobil i Falköping å sen en Iveco från SMC i Göteborg - å va jag älskade min Iveco!!!
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: " Plåttis ? "

Tydligen VÄLDIGT svärt att " art " bestämma detta med " vad en plååtis år , efter fem svar har jag inte bilvit ett dugg klockare MEN kanske jag anar en öppning i fjärran , kan det möjlighets vara en halvintegrerade husbil., i så fall av något speciellt fabrikat , eller gäller det alla halintegrerade husbilar ?
Trodde/väntade att jag skulle få ett expert uttalande av " guron " Jappe , men tydligen törs han inte ittala sig , kanske någon annan TÖRS tala i detta fall,
Förlåt en ynglande feling med språksvårigheter som ottalade ordet " plåtis " fel
 
B

Boxer

Guest
Sv: " Plåttis ? "

En skåpbil (plåtskåp) med boinredning.
 

Bilagor

  • Husbilen.JPG
    Husbilen.JPG
    1,6 MB · Visningar: 6

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: " Plåttis ? "

Se min förra PLÅTIS.
Helintegrerad - lättkörd, säker å liten riske för fukt.
Oftast säng bak å sen lite olika lösningar mellan säng å förardel.
Jag hade vattenburen värme i båda = skönt!!
 

Bilagor

  • EXT_01 kopiera.jpg
    EXT_01 kopiera.jpg
    790,5 KB · Visningar: 5
  • INT_11 kopiera.jpg
    INT_11 kopiera.jpg
    477,1 KB · Visningar: 4
F

F.d. 17941

Guest
Sv: " Plåtis ? "

Tack !
Nu börjar jag förstå , alltså en varubil med säng inuti, och " pirra " ? Dessutom måste jag vara observant på stavningen , så det inte blir fel, det skulle ju kunna vara en hantverkare ( plåtslagare ) som man kör omkring med på pirran, eller ??
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: " Plåtis ? "

Hej Göte !
Pirra är en säck eller låd kärra på två hjul , kärran används inom jordbruket och transport industrin
Vi byter ämne och kallar det för "spräklådan " numera. ! Jag hade ingen aning om att " Plåå tis " var en varubil ,med säng inuti " , stavade jag rätt nu Jessika & Anders ?? Man lär så länge man lever , Men på tal om konstiga ord , så kanske någon kan förklara ordet " Bakgrinna " för mig ( nej , jag vet ; men vet NI ? Ett dialektalt ord med en bestämd betydelse ! Kanske blir detta " Språkets väg här på forummet. Hör av er , gissa !
 
Senast redigerad av en moderator:

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: " Plåtis ? "

En plåtis är en trängre modell av Husbil dvs en ombyggd transportbil. Den har inte varit tänkt att vara husbil från början. Hehe
Eller hur Roffe hahaa.

:msn_laugh::msn_laugh::msn_weird:
 
Toppen