Är inte avståndet mellan hjulbasen ungefär lika långt?
Nej, hjulbasen är olika, plåtisar 6m och uppåt har den längsta hjulbasen som finns, runt 4m medan medan s.k. plastisar normalt har en kortare.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Är inte avståndet mellan hjulbasen ungefär lika långt?
En annan fördel med plåtisar: man kan få dom i roligare färger än plastisar (vitisar) . Gör det enklare att hitta hem till dem på campingen.
Som jag ser det skulle den absolut största fördelen med en plåtis i jämförelse med en lika stor bil av annan konstruktion vara att de är helt säkra mot fuktskador! Rost behöver nog inte de flesta bekymra sig för om husbilen inte körs i vinterväglag. Som jämförelse kan nämnas att jag tidigare hade en husvagn som var minst 25 år gammal. Skulle renovera bromsarna och när trummorna plockades av kunde jag konstatera att allt nästan var i nyskick inte det minsta rost fanns. Många av de bilar jag mekat med under åren ser ju bedrövliga ut på mindre än 10 år men så går de på saltade vintervägar. Så är man rädd om ett fordon körs det inte i sydsvenskt vinterväglag.
Nu är det väl så att det är endast de helintegrerade husbilarna som ev, kan ha tänkt på att isolera väggarna i förardelen. De övriga halivntegrerade husbilarna inkl. plåtisar som ofta är oisolerade i dörrarna. Men det finns fler ställen som även drabbar helintegreradhusbil och det är utrymmet mot motor. Fast nu är vi ju lite på sidan om ämnet... som ofta på den här kanalenJovisst, men en bra isolerad plåtis har 20mm isolering och oftast inget i dörrarna. De enklaste icke-plåtisar..?
har 30mm isolering runtom, tyvärr inget i framdörrarna om det är en bil med Plåtis-hytt.
Nu är det väl så att det är endast de helintegrerade husbilarna som ev, kan ha tänkt på att isolera väggarna i förardelen. De övriga halivntegrerade husbilarna inkl. plåtisar som ofta är oisolerade i dörrarna. Men det finns fler ställen som även drabbar helintegreradhusbil och det är utrymmet mot motor. Fast nu är vi ju lite på sidan om ämnet... som ofta på den här kanalen
Krocksäkerheten är dock inget att hänga i julgranen på en helintegrerad, och nåååågot bättre i en halvintegrerat chassi, då är en plåtis överlägset bäst.
På vår plåtis är det 25mm i alla dörrar...När man jämför isolering mellan en normal plåtis och andra husbilar så har du ju tre oisolerade plåtdörrar i boutrymmet och två i hytten i en plåtis, medan du har två i en halvintegrerad och ingen i en helintegrerad, sedan är det problemet ju väsentligt lättare att åtgärda på de halv eller helintegrerade än i en plåtis. Sedan återstår ju fotutrymmet/torpeden på alla, men där finns ju en del isolering från bil/chassietillverkaren och på en del mera välgjorda husbilar finns det extra isolering där.
Man kan ju tycka att det där med isolering inte spelar någon roll för att jag kör bara sommarhalvåret, men det bidrar ju också till en bättre komfort på sommaren, genom att värmen hålls bättre ute. På vintern är det ju självklart viktigt, mindre kallras lägre värmeförbrukning.
På vår plåtis är det 25mm i alla dörrar...
Nej det är det inte. På min senaste plastis 6,50 lång var hjulbasen ca 80 cm kortare än på min senaste plåtis 5,99.Är inte avståndet mellan hjulbasen ungefär lika långt?
Visst är det för och nackdelar med båda men Chaus&son bad oss enbart lista nackdelar med plåtis resp plastisFast en plastis är byggd på samma chassi som en plåtis, då borde plastisar ha en del rostproblem och är ofta längre med tanke på vändradien. Är plastisen lika lång som en plåtis är väl vändradien lika stor. Vår plåtis är vägd med utrustning tom och har 325 kg lastvikt kvar, det klarar vi oss med utan problem.
Många plastisar har stort lastutrymme där bak, men lastar du allt där så blir bilen baktung och ostabil.
Det finns för och nackdelar med båda