Sv: Plåtis som enda bil ?
Nu har jag hunnit med 500 mil i min plåtis (Weisberg 541MQ) som enda bil och det fungerat utmärkt, bättre än förväntat faktiskt. Erkänner gärna att jag var lite skeptisk själv och hade som reservplan att köpa en liten fyrhjulsdriven Fiat Panda också om det inte funkade men den kommer Fiat att bli lurade på.
Bilen har gått i vardagstrafik en hel del och vi har hunnit med några övernattningar också, en fyranätters till Kroatien och en trenätters till PO delat bl a.
När jag frågade min Italienska flickvän i somras om hon tyckte om mina planer på att köpa en husbil blev det korta svaret "No". Nu är det hon som planerar alla utflykter och hittar nya ställen att besöka och bilen får inte stå still en enda helg så nu blir det en vecka på Krk och helgen efter det en trip till Livigno. Vi har hunnit med att prova Campingar ställplatser och parkeringar vid havet.
Som vardagsbil fungerar den alldeles utmärkt i stort sett lika smidig som min förra SUV med enda begränsningen höjden som gör att jag inte kommer in i parkeringsgarage. Den har dragit 0,78 på dessa 500 mil men på lite längre distanser går den på 0,7 i långtradarfart, det är kortkörningarna till kiosken som drar upp förbrukningen.
Som campingbil funkar den bra för två personer och ännu bättre för en för det är så pass lite plats att i praktiken bara en person kan stå upp en får snällt sitta ner. Men allt finns och allt fungerar för några övernattningar. Köpte ett draperi bakom stolarna för jag tänkte att det skulle hjälpa luftkonditioneringen att hålla bilen sval men det var helt onödigt den har klarat 40 grader utan draperiet. Däremot gjorde draperiet bilen tystare det tog bort mycket ljud från bakre delen.
Det mesta av skramlet har jag fått bukt med, till takluckorna hittade jag 2 u- formade plastlister med dubbelhäftande tape i botten som jag monterade i bakkanten på luckorna men bara halvvägs runt för att inte ta bort för mycket ventilation och vips var de knäpptysta för 4 euro och 10 minuter jobb. Glasluckan till köket fick också en list så nu har jag egentligen bara skrammel från sånt jag stoppar i skåpen kvar.
Har köpt en extra bäddmadrass på IKEA också för att få lite mjukare säng en Tafjord med minnesskum som jag fick klippa lite i för att den skulle passa. Otroligt bekväm att sova på jag gjorde likadant i mina båtar. Och bilen har fått en utomhustermometer eftersom det inte var standard.
Efter att ha läst trådarna på HBK och Knarreviks rekommendationer köpte jag iGO till iPhonen också eftersom GPSen i förra bilen var en fast monterad.
Nu skall det snart in en ny radio nya högtalare och en liten subbas under passagerarstolen. Funderar på att köpa en 2 DIN multimaskin med Radio TV DVD GPS och backkamera för att spara plats (TV och DVD skulle jag klara mig utan egentligen men sitter de i samma burk så är det OK). Har hittat en maskin här som heter Macrom 5562 R som jag tänkte köpa som kör iGO navigation. Hittar jag ingen bättre får det bli en sån.
Sen är det gasolen kvar att fixa skall köpa de där tuberna som går att fylla med LPG på bensinstationer mina nuvarande går bara att byta i Italien och Grekland.
Nästa prövning för mig och bilen blir i början av oktober till Sverige och tillbaka för att hälsa på släkten, då tänkte jag åka förbi Eneryda också och träffa några HBK:are för första gången det skall bli jättekul, kanske får jag se några "riktiga" husbilar då ;-) !
Men vad jag egentligen ville säga är :
ETT STORT TACK
för all hjälp till en lite vilsen nybliven husbilsägare. Utan all hjälp från Er hade min början på husbilslivet blivit mycket besvärligare, nu har jag fått nästan allt på plats snabbt efter alla goda råd från Er.
Vill tacka alla som svarat på mina frågor men också alla som deltagit i och skrivit i alla trådar jag har hittat massor av bra information och tips där.
Så min egen trevande fråga till Er för några månader sedan "Plåtis som enda bil ? den kan jag svara på själv nu efter all hjälp från Er och efter att provat själv en dryg månad:
Ja det går alldeles utmärkt bra !!!