• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plåtis som enda bil ?

F

F.d. 24356

Guest
Har bestämt sedan ett tag att det skall bli en Plåtis nästa gång, men inte som ersättning för en husbil utan för min vanliga bil. Jag har aldrig haft en husbil (husvagn några år och båt många år) så jag behöver lite hjälp om någon har tid. Har sträckläst alla trådar om plåtisar på forumet, det tog två dagar, och lärt mig otroligt mycket om vad man skall tänka på, stort tack alla som bidragit.

Eftersom jag tänkt att detta skall vara min enda bil och ibland min bostad så tvekar jag mellan lite olika typer av bilar och har lite udda krav på bilen också kanske. Jag bor sedan ett halvår i norra Italien i en liten by en bit upp i alperna med smala hårnålskurvor så bilen får helst inte vara mer än 5 meter max 5,5. En sexmeters har för lång hjulbas den kommer inte runt i kurvorna i byn.

-Hemma i Italien behöver jag fyra sittplatser helst fem och utrymme att lasta 500-800 kg pellets ibland men inte samtidigt som passagerarna.

-På tur i Italien behöver jag två sovplatser i dubbelsäng kök och toa med dusch men det behövs ingen lyx jag är van att tälta och leva i trånga båtar. Men finns det en extra sovplats är det en bonus.

-På resa till Sverige kommer jag att bo i bilen några veckor några gånger per år men oftast ensam så det behövs inte så mycket plats. Bonus om det får plats några kartonger vin och en cykel däremot ;-)

-Bilen kommer att användas året om men inte för övernattning vintertid i Sverige mest vår/höst/sommar och resten av året i Italien.

-Jag kommer att köpa bilen ny och i Italien i höst så jag är begränsad till de bilar som säljs här.

Kan man klara sig med en Plåtis som enda bil tacksam för alla synpunkter och erfarenheter ! Är det någon som kör en Plåtis som enda bil ?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Plåts som enda bil ?

Hej Leif och välkommen till HBK. Du har börjat i rätt ände och kommer så småningom att handla rätt bil.

Jag har inga egna erfarenheter av plåtisar men det är det massor av andra som har här som du märkt. Däremot läste jag i senaste numret av Husvagn & Husbil om Dethleffs Evan. Vet inte om det är en plåtis men verkar absolut vara ovanligt allround. Verkar verkligen kunna funka som enda bil.

Lycka till!
:-/<rister

F

F.d. 5850

Guest

Jag har suttit och kollat på Wingamm. Har dock inga egna erfarenheter, varken av den eller plåtis.

http://www.wingamm.com/
http://wingamm.se/

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Hej Leif, välkommen till HBK och plåtisgänget!

Ja, du har ganska många krav som ska jämkas samman till ett enda fordon, inte helt lätt. Åker själv plåtis sedan 2,5 år och är jättenöjd. Visserligen har vi ytterligare en bil men innan vi köpte vår BoxStar så hade vi ännu en personbil :). Så visst är det en allroundbil. Tar den gärna till brädgården - då slipper jag släpkärran! Körde hem dotterns båda sängar; 120 resp 105 breda plus extra madrasser för ett par helger sedan. Nema problema!

Har kikat lite på de sidor som handlar om plåtisar som också säljs i Italien och funnit några. Eftersom vi själva kör Knaus BoxStar är väl Knaus BoxStar 540 MQ Road ett tänkbart alternativ, Bergholm.com. Ett annat förslag kan vara Pössl Roadcamp, PÖSSL ROADCAMP - Flott und wendig unterwegs. I grunden samma fordon, baserat på Fiat. Båda har säljare i Italien. La Strada har ett alternativ men bara två bältade sittplatser. Ford-alternativen är något längre, cirka 5.65.

De exempel jag gett bygger på att du vill ha en fast bädd samt 4 bältade platser. Eftersom jag själv är lite lat vill jag inte gärna ha en kombinerad sitt- och sovplats som ju kräver lite ombyggnad till natt resp dag. Kan ju också innebära omstuvning av vinkartonger mm. Vi brukar ha cirka 120 flaskor under sängen i vår Knaus!

Lycka till i ditt val av bil. Vi vet av erfarenhet att en plåtis passar utmärkt i italienska bergsbyar. Hör av dig om du undrar över nåt mer.

F

F.d. 24356

Guest

Wingamm tillverkas bara några mil från där jag bor strax utanför Verona i Arbizzano men det är ingen plåtis i egentlig mening den är byggd som en båt i glasfiber, och den är lite för lyxig och inte så praktisk att packa i för att fungera som vardagsbil.

Dethleffs Evan kände jag inte till men den ser stor ut mer som en liten buss.

Jag är ute efter en liten anonym skåpbil och har tittat på Pössl och Knaus samt några Italienska Horus 30, Kyros och Livingstone. Konstigt nog är de Tyska bilarna både billigare och vanligare här, men det hänger väl ihop !

Tvekar mellan en bil med sängen i bak eller en med nedfällbar taksäng.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har du tittat på Laika sin løsning, den produseres også i Italia.

F

F.d. 28368

Guest

Det blir nog svårt att få plats med dusch i en så kort bil. Har du tittat på VW California respektive VW Multivan. Jag har en VW Caravelle som snabbt kan konverteras till en användbar Campingbil. Har tyvärr inte tagit så många bilder ännu, men du hittar lite att läsa på följande sida:

vwt4forum.co.uk #99324

Personligen föredrar jag att laga mat ute i det fria och slippa vattenånga och stekos innen i bilen. Jag har dock haft stor användning av en toa inne i bilen för "kritiska lägen".

Min bil har kompleterats med ett tält (Quechua Base seconds) och en "fattigmans markis (Quechua Tarp)", likt den i följande tråd:

vwt4forum.co.uk #169922 page 3

Håller i dagarna på att färdigställa min nya utomhus dusch, med en tryckvattenpump.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Om du kan sträcka dig så långt som till 5,60m så finns ju Pössel, Adria, Knaus m.fl. som är byggda på Fiat 244 chassiet. Det chassiet fanns t.o.m. 2006. Modeller som 2win eller win-win. Ett bra sätt att få överblick över vad det finns för olika modeller tycker jag är att gå in på http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/wohnmobil/ och kryssa för "Kastenwagen". Sedan kan du göra avgränsningar i årsmodeller osv.
// Göte J

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:) Hei.

Når jeg leser din ønskeliste for ny bil er det som om du beskriver vår "Plåtis".

Vi har en La Strada "Regent"S som vi fikk levert i april 2011 etter 13 år med
"stor" bobil og vi er svært godt fornøyd.

Den er bygget på Mercedes Sprinter 316, har drift på bakhjulene, 163Hk og
5-trinns automatgear.

Vi har allerede rukket å kjøre 26000km, og mye av kjøringen er på smale fjell-
veier i Norge - Portugal - Spania og Frankrike.(Vi kommer snart til Italia):)

Den er 591 cm lang, men har kortere akselavstand enn sin Italienske konkurent.
Med bakhjulsdrift får du også en bedre bakkeklatrer, og mindre svingradius.

Håper dette er til hjelp, lykke til og velkommen i klubben.

Hilsen fra Atle

F

F.d. 24356

Guest

VW bilarna har jag varit och tittat noga på otroligt smidiga som vardagsbil kanske den bästa överhuvudtaget men eftersom jag kommer att bo i bilen kanske 6 veckor per år har jag tvekat just p g a dusch och toa lösningarna i dom, men jag kanske har fel jag har ju faktiskt bott veckovis i båtar utan toalösning också, men har kanske blivit lite bekväm.

LaStrada skall jag titta noggrannare på de finns tydligen med fyrhjulsdrift också en önskedröm för mig som bor en bit upp i alperna hade tänkt klara mig med kedjor men fyrdjulsdrift är naturligtvis att föredra, det finns t o m en återförsäljare i Trentino .

Skåpbilar är ett litet segment här Italienare föredrar stora bilar så det finns nästan inget begagnat att köpa i alla fall inte max ett år som jag vill ha, så jag har räknat med att köpa bilen helt ny. Priserna här är ungefär som de tyska kanske något mer för transporten på en tysk bil men Tyskland ligger bara trettio mil härifrån så skillnaden är lite.

Kan man klara sig med en skåpbil som enda bil ?

F

F.d. 28368

Guest

Var, när och hur har du tänkt att bo i bilen?

Jag har bott åtmindstonde fyra veckor per år i bilen de senaste sex åren. Ibland har det livit mer. Som längs under två månader, mestadels fricamping. Man kan finna duschmöjligheter på många platser. Efter ett tag brukar man få behov av att tvätta kläder. Antingen får man ta in på camping för att uträtta sina tvättbestyr eller hitta en självtvättinrättning.

Det blir nog lite svårt att hitta en bil som är så liten att den kan fungera som personbil i trånga gränder och samtidigt innehålla alla hemmets bekvämligheter, samt att även kunna fungera för transport av skrymande gods. Jag har varit inne i trånga gränder i Spanien och Portugal där det har varit nära att jag fastnade med min korta VW-buss.

F

F.d. 7502

Guest
Sv: Plåtis som enda bil ?

Har just sålt min Ducato Boxstar 2010, där hade jag byggt in ett extra duschuttag längst bak så man kunde tvaga sig mellan öppna bakdörrar, en suverän lösning, här en bild från de nya ägarna som ringt mig och är jätteglada
plåtisägare.

Bilagor

• IMG_0359.JPG
    IMG_0359.JPG
    2,3 MB · Visningar: 42
F

F.d. 24356

Guest

På resa till Sverige kommer jag att bo i bilen 3-4 veckor kanske 2 gånger per år annars blir det kortare tripper i Italien 3-4 dagar eller ibland kanske bara en övernattning. Har hittat denna på nätet 478 cm:

Helix Camper: allestimento camper puri - Scalenghe (TO)

Men inte varit och tittat på den är de tillverkas utanför Turino ca 30 mil härifrån i den har de fått in allt men det blir naturligtvis trångt och kanske inte så praktiskt alla gånger.

Men du har kanske rätt jag lägger kanske för stor vikt vid toa/dusch det går ju att lösa på andra sätt också och bilen blir betydligt smidigare !

Annars har jag tittat mest på bilar som är byggda på 540cm Fiatskåp mycket på grund av att de har kortare hjulbas de kommer runt en hårnål på drygt 12 m istället för 6 meters bilarnas drygt 14 meter och det är stor skillnad här där vägarna är hårnålar. Min nuvarande bil vänder runt på knappt 12 meter och det funkar men det har hänt att jag får backa en bit.

Vad finns för alternativ förutom VW i denna klass !

F

F.d. 14324

Guest

Den här uppfyller inte så många av dina önskemål och kanske är för mycket personbil och för lite husbil men jag tänkte att du kanske vill kika lite på den ändå. :)

Lite specifikationer

mvh jocke

F

F.d. 1993

Guest

Hej!

Varför inte en pick-up av "dubbelhytt" med fem bra sittplatser, och en camper på den?

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Ju kompaktare bil ju större utmaning att få den att fungera optimalt.
Har man 2rok med sig så är det klart att man kan avsätta en bit till toa/dusch.
Har man 4-5 kanske 6 kvm boyta är det mer tveksamt att sätta av 1,5-2 av dessa till toa/dusch?!

Med en liten kompakt konstruktion är det dock viktigt att kolla att inte olika funktioner låser varandra. Det kanske vanligaste med mindre campingbilar är att sängen, i utfällt läge, låser både toa (typ Porta potti) och kylskåp m.m. skåp och förvaringsutrymmen. Även bra om det går att gå in i bilen o ta av sig tex skor m.m. stående.

Även bord kan ibland vara ivägen för vesäntliga funktioner.

Som nämndes i tidigare inlägg så kan Camper på en Pick-upp vara ett alternativ. Sängen längst in ovan bilhytten, sen soffa/matbord och ytterst närmast dörren kök och ev porta potti.

F

F.d. 24356

Guest

Har funderat på pick-up och camper på flaket också var på Kistamässan i våras och tittade på sådana och visst det är ett väldigt bra alternativ för mig. Både vanlig bil med 5 sittplatser och husbil som räcker till mig och dessutom fyrhjulsdrift och mycket lastkapacitet.

Men när jag började titta på vad de kostar tillsammans så blev jag tveksam det slutar på ca 600.000 kr. Jag var till och med och provkörde en Toyota pick-up, helt OK att åka omkring med men mycket pengar.

Men kanske ändå det är ett bra alternativ.

Detta är de tillverkare som säljer bilar med dusch/toa under 598 cm i Italien, i princip de jag har att välja mellan:

http://www.aiesistem.net/aiesistem/camper_projet.php
BluCamp - Camper
Caravans International
FITTED VANS: For all kinds of trips - VANY - Challenger
Helix Camper: allestimento camper puri - Scalenghe (TO)
Übersicht: Knaus, Caravans, Wohnwagen, Wohnmobile, Reisemobile: Infos zu Modellen, Qualität, Produktion, Technik, Innovatives News
La Strada - Reisemobile
Pössl Reisemobile | Ein Kastenwagen als Reisemobil
Roller Team
CaraBus: Weinsberg
Wingamm Camper Monoscocca, camper compatti, semintegrali, autocaravan

Det finns många fler som säljer bilar på 6 meters chassit, men dessa har kortare hjulbas och är runt 5m- 5,5m. Sen finns det många små verkstäder som bygger på beställning men de är inte enkla att hitta.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24356

Guest

Åkte ner till Legnago idag och tittade på en Weinsberg 541 MQ inregistrerad i mars går som hyrbil nu under sommaren men som skall hitta en ny köpare i augusti.

Lagom storlek för mig enkel inredning (nästan lite spartansk) skulle nog funka som vardagsbil och som husbil ibland när det behövs.

Vet någon vad det är för bil, tror den tillverkas i Tyskland, säljs de i Sverige och är det tillräckligt bra kvalitet ?

Toppen