Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vet inte om du riktigt är med på "banan"!Många plåtisar ligger på gränsen till 3.5ton lastad(eller över),heavy chassi väger mer, är 3500kg ett krav så bör man fundera på det lättare chassit.
Det är mer än 10 kg,det du referar till har med släp att göra.Vet inte om du riktigt är med på "banan"!
Vad tror du vikttillägget blir av att välja Maxichassi med alla dess fördelar istället för ett vekt Lightchassi?
10 kg tror jag de flesta har råd med speciellt med tanke på ALLA fördelar! Dessutom går det ju att väga upp den till 4 250 kg.
Visa bilaga 214006
Givetvis har Maxichassi med släp att göra också, 3.0 ton får släpet vara, med lightchassi endast 2.5 ton.Det är mer än 10 kg,det du referar till har med släp att göra.
Nej,viktökning med Maxichassi är 40kg,sedan tillkommer den förstärkning av bakdelen för tyngre släp som du visar med 10 kg.Givetvis har Maxichassi med släp att göra också, 3.0 ton får släpet vara, med lightchassi endast 2.5 ton.
Så viktökningen på bilen är och förblir 10 kg vid val av Maxichassi. (VF200-2)
Det gäller även vid uppvägning till 4.25 T (VF200-4) för det är samma Maxichassi, dock minskar vikten för max släp då totala tågvikten är max 6.5 ton.
Fakta kan du få från La Strada i Pukavik eller från La Strada i Echzell.
Nej,viktökning med Maxichassi är 40kg,sedan tillkommer den förstärkning av bakdelen för tyngre släp som du visar med 10 kg.
Enbart 16 tums fälgarna väger 18 kg extra,vilket är inkluderat i dom 40 kg extra för Maxi.Visa bilaga 214023
H Heavy/Maxi om jag fattat rätt.Vilket chassie är det som benämns MAXI här? Har för mej att det finns 3 olika 35L, 35H, och 40H?
Jag har köpt två nya Pössl/Globecar med bra inredning men klart den blir sliten efter 10 år.Kvalitet på plåtis? Erfarenhet av vår 2012 Pössl:
Plåten (fiat) är av bra kvalitet
Inredningen är lite smårapplig däremot. Kanske var bättre när den var ny (vi köpte den för tre år sen).
Större bromsar tar dom sista kilona i viktökning, själva chassiet (ramen) är ingen skillnad.H Heavy/Maxi om jag fattat rätt.
L Light
Skillnaden är exra bladfjäder bak samt 16 tums hjul,vet inte om det är mer skillnad.
Bladfjädern finns också i kompositmatrial som tillval för viktbesparing.
Jag skulle vilja påstå att "alla" plåtisar ligger i riskzonen från början. Man lär sig efter ett tag att selektera bort "onödigt", speciellt om man är > 2 i husbilen. Lastvikten beräknas utifrån en förare, "halvfulla" tankar, m.m... osv... vilket stämmer inte alls med verkligheten! Det blir bara mer o mer, och sen ska man handla "lite till" på vägen hem... Väg era plåtisar innan ni ger er av på era resor, men också nar ni kommer hem landvägen från Tyskland eller bilfärjor, sanna mina ord!Många plåtisar ligger på gränsen till 3.5ton lastad(eller över),heavy chassi väger mer, är 3500kg ett krav så bör man fundera på det lättare chassit.
Helt rätt Knut, Sprinter är dessutom "kortare" i lastutrymmet. Vår byggare hade själv än Fiat och han menade på att det fattades ca 10 cm i lastdelen också, dvs. Sprinter var kortare från bakdörrar till framsäten. Allt detta var vi helt medvetna om men vi absolut ville ha långbäddar SAMTIDIGT som spisens ugn behövde luftspalt runt om. Tentan av detta blev att Mariannes säng anpassades till hennes längd och min långbädd fick "några"extra cm under kylskåpet. Det blev på marginaler dock fullt fungerande (Knut, jag behöver snart inte heller någon frisör längre...haha...). Vissa Sprinter byggen med tvärsängar från Tyskland har fått en extra "bula" på utsidan. Inte snyggt kanske, men det var den enda lösningen. Finns bl.a. på "La Strada" Sprinter varianter, medan HRZ har löst problemet med långbäddar "ända in i kacklet" (bäddar mellan bakdörrar och under kylen resp. diskho i köket). Jag är 182 cm och sover i en säng 187 cm så tänk efter, hmmm...! ...men det funkar bra för mig, jag blir bara kortare (läs "yngre") med åren ändå. Är man "långbent" och vill leva & bo i en Sprinter, då är den enda lösningen att skippa isolering bak för att få ytterligare 15-20 cm. Vår husbil är byggd som en thermos-flaska, den har en vägg bak och man kommer inte åt bakdörrar alls!MB Sprinter en smalere enn Fiat. Dette medfører at seng på tvers ikke fungerer sammen med isolasjon i veggen om en skal ha mer enn 180 cm lengde på sengen. Det finnes plåtis hvor de har høyt montert seng på tvers og en utbuling på karosseriet for lengre seng![]()
Måste få fråga. Har precis köpt en ny Karmann Davis 620 byggd på Heavy-chassi. När jag frågade återförsäljaren om att väga upp den blev svaret att det inte går. Nu vet jag förvisso att det finns saker att beakta innan man väljer att väga upp bilen.Vet inte om du riktigt är med på "banan"!
Vad tror du vikttillägget blir av att välja Maxichassi med alla dess fördelar istället för ett vekt Lightchassi?
10 kg tror jag de flesta har råd med speciellt med tanke på ALLA fördelar! Dessutom går det ju att väga upp den till 4 250 kg.
Visa bilaga 214006
Vet inget om Sprinter 419 AWD, men den penning skillnad mot Fiat är värd att ta. Att köpa "fel" och behöva byta upp sig senare, kostar ännu mer! En premium plåtis kostar lätt över 1Mk då mycket kommer från tillvals listan (option)...Har lyst på en plåtis, men den jeg helst vil ha koster tilsvarende 1,5 millioner kroner og er bygget i en MB Sprinter 419 AWD. Tilsvarende uten AWD 150 tusen billigere og i Fiat blir den rundt en million. Jabiru J2 AWD Torino er Fiat varianten.