• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis kontra stor bil

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis kontra stor bil

Saknar inte vår, gamla, invändigt rymliga ganska stora husbil. Den hade långt överhäng och stort garage och mycket skåp och lådor.
När vi sålde den och plockade ut alla saker tänkte jag att hälften har åkt med i drygt 6 år utan att användas.
Den stora golvytan invändigt var bra när vi satt på golvet och lekte med hundarna.
Vi undvek att åka in i centrum i större städer pga att det var svårt att hitta parkeringsplats.
Nu har vi en plåtis som är 20 cm smalare och endast 6.36 lång.
Viktigt att kylskåpet är lagom högt upp eftersom gången är smal och det blir svårt att komma åt längst in i kylskåpet.
Skåp, lådor och luckorna i det dubbla golvet gör att det finns tillräckligt med förvaringsutrymmen.
Plåtisen är lättmanövrerad och tar sig fram överallt. Den får plats att parkera på nästan vilken parkeringsplats som helst.
Dieselvärme gör att vi inte behöver krångla med gasoltuber i trånga utrymmen.
Vi har en P11 som används till spisen och grillen ... räcker länge ...
För oss och våra två småhundar funkar det kompakta utrymmet bra.
Långbäddarna går enkelt att bädda om till en stor dubbelsäng, där 3 normallånga kan sova.
Dinetten kan bäddas till en kort säng för ett barn eller en kort vuxen.
Fler fördelar än nackdelar med plåtis!
Lycka till med ert val! // Pirkko
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Plåtis kontra stor bil

Har nu vår andra plåtis. Den första en 5.70 lång bil byggd på Mercedes Sprinter. Ingen större skillnad mot att köra personbil men litet kylskåp på golvet ont om plats för en del nödvändiga prylar. Lite av ett kaos i bilen på kvällarna med 30 kg hund och kläder överallt. Kallt på golvet
när utetemp kröp neråt 0 grader. Fungerade väldigt bra som andrabil.

Bytte i vintras till en 5,99 lång plåtis med dubbelgolv. Inte riktigt lika smidig att hantera pga
längre hjulbas.Överlägsen komfort med dieselvärmen och dubbelgolvet Massor av stuvningsutrymmen. Man får se upp med totalvikten. Toan lite trång. Säng på tvären helt ok om är 190 cm.
Golfklubbor, bord och stolar, grill mm får plats utan problem under sängen.
/Inge
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis kontra stor bil

Vår senaste (sista?) plåtis hade även den dubbelgolv och dieselcentralvärme och dessutom alltså efterhand isolerad mellanvägg och dito dörr till förarhuset, samt en extra Eber för att värma motor och förarhus före färd.
Men trots detta vantrivdes vi när det var riktigt kallt pga kallstrålning från väggarna.
Visserligen brukade vi inte ge oss ut på tur när det är kallare än -25, men ofta nog blev det kallare än så på natten trots kanske tom dagsmeja på dagen i högtrycksväder på vårvintern.
Vår nuvarande bil är iofs en riktig klumpeduns med 3.5 m höjd men är inte längre (6.9 m) än att den tack vare 4WD och lågväxlar går vända även på smala fjällvägar, om inte annat genom att köra ut i snödrivorna. Och tack vare 47 mm PU-skum runt om (även i mellanväggen) och naturligtvis uppvärmt dubbelgolv så behöver vi aldrig frysa och ger oss också ut hur än kallt det råkar vara.
Men alla husbilar är kompromisser i något avseende och det är troligt att jag aldrig kommer att hitta den perfekta bilen, men ännu har jag inte givit upp!

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis kontra stor bil

Här en bild på en intressant kompromiss som jag spekulerade på för några år sedan, ett kompaktbygge från Woelcke. Just detta ex byggt på en 5 ton Sprinter (med inkopplingsbar 4WD), men foretaget bygger även husbilar på 3½ ton.
Inte mycket större än en plåtis utanpå men blir bra mycket rymligare och erbjuder full komfort. Kostar en slant naturligtvis och leveranstiden från beställning torde ligga på omkring 12 mån:
1 (Large).jpg

aake
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis kontra stor bil

Man skulle ju också kunna ställa frågan - plåtis kontra liten bil.När vi har bytt har vi tittat på plåtisar och jämfört med lika lång integrerad eller halvintegrerad. Vi tycker oss fått mer "husbil" när vi inte valde plåtis. Dessutom gillar jag inte den stora tunga skjutdörren på plåtisarna.Visst kan det någon gång vara en fördel med den oftast smalare plåtisen men i gengäld tappar man ju hela tiden fördelen med en något bredare bil./Håkan
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Plåtis kontra stor bil

:) Hei.
Vi har angret oss....

Startet med en 5.99m Hymer, neste bil, Flear, som vi kjørte i sju år før vi
igjen byttet ned til ny Hymer u/6m.

Pensjonsalderen kom også for oss og vi kjøpte en La Strada "plåtis, med
bakhjulsdrift. Smidig og lettkjørt, god på vinterføre og på svingete fjell-
veier. Men vi var ikke fornøyd med stor skyvedør, store dobbeldører
bak og lite bad.
Nå har vi kjøpt en La Strada Nova, litt lenger, litt bredere, men ellers de
samme gode egenskapene på veien.

Den er tett bak, har bodelsdør og seperat dusj, passer oss utmerket.
Prøveturen i høst gikk til Spania, og vi stortrives både underveis og på
campen. Se foto og data på "Min bil"

Sommerhilsen fra Regent.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis kontra stor bil

Skönt att du tänker husbil igen Affe !
// Janne

Sålde tyvärr min Niessmann i veckan men den var ju mycket isärplockad efter min sjukdom. Inser att jag nu inte orkar att göra den klar. Får sälja den som den är till ett bra pris. Ev köparen kommer att titta på den i helgen. Får se om han vill ha den annars får jag väl att sälja den igen. Har efter det funderingar att köpa en plåtis som är klar
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Plåtis kontra stor bil

Klart att de blir trångt jämfört med en större husbil lite som att flytta från hus till lägenhet bara att slänga allt onödigt men än sålänge funkar den mindre bilen kanon samt fördel med parkering samt att den funkar på min lyft gör inte saken sämre har dessutom en lastvikt på nästan 1 ton cirka 900 kg mer än min förra samt att den drog 0,9 är ju heller inget å gny för .
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Plåtis kontra stor bil

Det som skiljer plåtisen från större husbilar är att den öppnar världen för den reslystne, den som vill röra på sig och stanna lite här och var! En vanlig P-plats räcker ofta och den kan ligga centralt i städer t.o.m.

En större husbil är mer hänvisad till campingplatserna eftersom den ofta rör sig som en elefant i en porslinsbutik, i varje fall i småstäderna i Europa och där kan bli betraktad som ett trafikhinder.

Håller man sig i Sverige och då i synnerhet i föga tätbefolkade områden som Norrland så finns där säkert gott om utrymme för större bilar utanför campingplatserna!

Don efter lokation, alltså!

Jappe
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Plåtis kontra stor bil

Vår är 7.80 har aldrig legat på en camping o är ute ca4-6 mån om året i ÖVRIGA Europa o det är inte ofta vi åker förbi city men visst det händer, men saknar låg bil då det är bommar som man kan åka under.
 

Christer L

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falköping
HBK-Nr
794
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis kontra stor bil

Hej. Vi har bytt från en Dethleff 7.40 till en Knaus Freeway 6.36. Fått höra av många att : ska ni ha sån där plåtis det blir trångt det!! Funkar alldeles utomordentligt bra. Har luffat 5 veckor i Europa, som längst ner till Kroatien. Vi ångrar inte ett dugg att vi bytte till mindre bil. Går smidigt, lätt att ta sig fram, fantastisk dusch (cylinderformad). Vi har högt i tak och då blir känslan som en större bil. Är ju mycket utomhus när man har husbil så för oss var valet självklart. Våga åka Plåtis :) Christer & Ingela
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis kontra stor bil

Inga av de argument som upprepas i denna tråd övertygar mig om att plåt är ett bättre karossmaterial än sandwichbygge i glasfiber. Plåtbilen är sämre isolerad, vilket man får plågas av både sommar och vinter. Väggarna vanligen krökta vilket inskränker på utrymmet och försvårar möbelbygget. Eventuella törnar med skador på karossen är svårt att återställa på en isolerad plåtkaross, men däremot vanligen enkelt att åtgärda på en glasfiberkaross.

Den bil jag avbildade i mitt inlägg 24 har plåtisens fördelar men inte dess nackdelar. T.o.m en isolerad skjutdörr till förarhuset (eller rättare två dörrar i det bygge jag sett, man gick genom duschen för att ta sig mellan bodel och förarhus, men Woelcke bygger som man vill ha det).

aake
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis kontra stor bil

Ordet Plåtis kommer just av ordet plåt, dvs i grunden ett plåtskåp, varubil, med dörrar bak.
Det finns också modifierade plåtis med t.ex. plasttak.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis kontra stor bil

Jag fattar inte riktigt denna jämförelse.
Plåtis är ju en skåpbil ombyggd till campingbil.
Stor husbil är ju närmast ett hem på hjul.
Som att jämföra campingbåt vs. salongsbåt.
Dock intressant med erfareheter åt båda håll :)

Vi har gått från bäddbar Chevy-van --> Pickup med Camper --> stor husbil
vi stormtrivs nu, trots storleken.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Plåtis kontra stor bil

Funderar också på att köpa oss en ny plåtis. Har kollat på diverse modeller och tänkte först att man skulle hålla sig under 6m pga avgifter på broar/färjor samt smidigheten.
Men det verkar inte som att de avgifterna är så mycket dyrare om man skulle välja den längre modellen (6,40) av plåtis väl?
Har inte kollat så mycket på den längre modellen än men hur resonerar ni som har erfarenheter av båda typerna?

Skulle vara intressant att höra vilka motorer ni andra har i bilarna samt vad eran bränsleförbrukning ligger på.

Funderar också lite över längden på sängen, jag är 1,87 lång och det känns som att de flesta tvärbäddar är lite i kortaste laget. Vad säger ni som är lite längre?

Väntar på Elmiamässan nu så att man kan kika runt och jämföra de olika bilarna.

Mvh. Mathias
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis kontra stor bil

Nu blir jag lite tjatig, men bilen behöver inte vara stor för att vara byggd av annat än plåt!
Se exempelvis på denna bil som är 5.85 x 1.90:
AUTARK T5 - crosser - C3 - 2014

Men går man upp lite i storlek till 6.35 x 2.10 och låter bygga på en 5 ton Sprinter så ryms både våningssängar och en sittgrupp (2+1).

Men visst, om man tycker det är onödigt med komfortabelt inomhusklimat i vinterkyla eller riktig sommarhetta och inte vill ha fyrhjulsdrift så inreder denna tillverkare även skåpbilar, se exempelvis på hans Trentino XL:
Woelcke individueller Reisemobil- und Sonderfahrzeugbau GmbH & Co KG

aake
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Plåtis kontra stor bil

Funderar också på att köpa oss en ny plåtis. Har kollat på diverse modeller och tänkte först att man skulle hålla sig under 6m pga avgifter på broar/färjor samt smidigheten.
Men det verkar inte som att de avgifterna är så mycket dyrare om man skulle välja den längre modellen (6,40) av plåtis väl?
Har inte kollat så mycket på den längre modellen än men hur resonerar ni som har erfarenheter av båda typerna?

Skulle vara intressant att höra vilka motorer ni andra har i bilarna samt vad eran bränsleförbrukning ligger på.

Funderar också lite över längden på sängen, jag är 1,87 lång och det känns som att de flesta tvärbäddar är lite i kortaste laget. Vad säger ni som är lite längre?

Väntar på Elmiamässan nu så att man kan kika runt och jämföra de olika bilarna.

Mvh. Mathias

Tvärbädd inget problem för mig 1,90cm med en La Strada Avanti XL. 5,99lång.
Drar ca 0,95 milen inkl dieselvärmaren. 148 hk och automatlåda (Robot)
Hälsn
Inge
 
Toppen