Jag tycker du ska koncentrera dig mer på kvalitet på husbilen. Lätt att stirra sig bind på kromade detaljer än på utrustningens kvalitet
Hej och tack för alla bra kommentarer. Jag tänker att alla bra/dåliga frågor och era klarläggande kan hjälpa många andra i framtiden också!
Jag har fastnat för Pössl och Malibu, dom verkar ha god kvalitet och finns tillgängliga om inte annat än via import och det har jag inga problem med. Gobetraveler och andra verkar super-bra oxå men svårare att hitta. Westfalia med golvvärme går lite bort för jag gilllar inte dess inredning (smaksak) samt att bara en firma i sverige klarar serva deras uppvärming.
Jag har ingen brådska med köpet men vill det ska bli rätt - jag är en velig person som kan avstå från hela projektet för jag inte kan bestämma mig för modell.. tur man lär sig hur man funkar
So far:
Fiat el Citroen 2018 -->2022+
2.3L motor ~2-5k mil
Vxl oviktigt (gärna manuell)
Maxi-chassi
Dragkrok (går att eftermontera)
Malibu eller Pössl (Roadcruiser för toa-lösningen jag gillar) - Jag var i en Malibu som var något nyare (2023) men tyckte den hade lägre takhöjd, framförallt under taklucka och toa - nån som kan konfirmera det eller säga att jag inbillar mig?
Just nu är Pössl Roadcruser på short list. Dom har haft sin jalussi-toa i modellprogrammet sen 2012 om jag fattar rätt - då kan det inte vara dåligt..
Återstående frågor är nu:
Uppvärming. Jag vill gärna ha diesel då det passar min "prepper-stil", lite mer underhåll men det kan jag leva med.
Fattar att Diesel-värme blev vanligare i nyare bilar. Jag gillar egentligen inte gasol-konceptet för uppvärming.
640 meter lång: Egentligen tycker jag 600 ser bättre ut (i proportion), är säkert mer "dugliga" som 'vanlig-bil-ersättning'- jag ska ju ha plåtis med drag och pytteliten (EX30) el-bil för jobbet-resor osv, lättare att parkera 600 osv.. men med 190cm kropp är risken för obekväm säng påtaglig. Vill inte ha 600 med långbädd pga priset för andra utrymme. Jag tror även att en långbäddad 640 ger bättre utnyttjande av extrasängen för oss som (just nu) åker själv. Tvärbädd verkar helt enkelt besvärligare i alla perspektiv. Köra 640 till plats är nog ingen skillnad mot 600 men parkera i stan är säkert mer besvärande - jag har dock inga planer på avancerad stadskörning - svårt val men fördel 640.
Fönster.. Husvagns eller ram-fönster. Visst är ram snyggare och jag förstår tystare, har inte bestämt mig för om det är ett krav.
remis mörkläggningsgardiner känner jag är ett krav men gissar standard. Detta får betraktas som "oviktigt" om rätt bil dyker upp men ram-fönster är önskvärt.
Färg: Alla är OK, det enda jag funderar på är om mörkare bilar blir varmare på sommaren. Jag gillar dom röda men har hört flera youtubers säga att det är en nackdel då dom är fula och mer svårsålda. Jag kommer sannolikt borte från färg om ingen här påpekar stor skillnad i värme.
Jag har för avsikt att installera AC i bodelen vid behov och har el-verk, men det låter u förfärligt.
Snart vet jag vad jag vill ha