• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis-chassi Fiat eller Citroen?

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej och bra info men jag är oklar om jag fattar ifall det är fördel att välja en Citroen eller Fiat på en Pössl/Malibu 640 i årsmodellerna 2018-2022?
Automat är som sagt inte nödvändigt utan det ska vara en pålitlig bil, så vad ska jag hoppas på och leta efter/prioritera?
Det är ju mycket pengar det handlar om (för mig)
Fiaten har en robustare lasbilsmotor på 2,3 liter, vissa Citroen och Peugeot har en personbilsmotor på 2,0 liter.
Ett riktigt Maxichassie har kraftigare bromsar, hjulupphängning och fjädrar som tål mera last och som ger stabilare köregenskaper.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Trådskaparen frågar ju om årsmodellerna 2018-2022 så valet kan bli en ganska ny bil, då är det en relevant aspekt.

Men hur många plåtisar har fått alla dessa tillval, försvinnande få är min känsla. Jag har inte kört någon plåtis (ännu) med adaptiv farthållare/autobroms, ett självklart säkerhets option, enligt mej.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Men hur många plåtisar har fått alla dessa tillval, försvinnande få är min känsla. Jag har inte kört någon plåtis (ännu) med adaptiv farthållare/autobroms, ett självklart säkerhets option, enligt mej.
Enligt ditt eget inlägg #17 sker den bedömning som rapporterades i Vi bilägare på standardutförandena och då är det uppenbarligen en signifikant skillnad mellan Citroen och Fiat av årsmodell 22 även om adaptiv farthållare/autobroms inte var standard.
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Är slutsatsen att jag vill ha en 2.3 litersmotor, sedan spelar det ingen roll om det är citroen eller fiat?
Jag ser heller ingen praktisk skillnad på light eller maxi-chassi.
stämmer min slutsats?
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.809
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag har en 2012 2,3l har nu gått 18000 mil byt kopplingen o bromsar och kamrem vid 12000 mil har alltid gått igenom besiktningen utan an märkningar det är en Fiat alltid startat den är på 150 hk
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Jag har för mig att Fiat Ducato förr hade Iveco motorer, 2.8 eller 2.3 L.
Men då får man väl gå många år tillbaka.
Kan det bli bättre? Har haft en Iveco 2.8, helt underbar gång
Handlade det om bränsleekonomi senare?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är slutsatsen att jag vill ha en 2.3 litersmotor, sedan spelar det ingen roll om det är citroen eller fiat?
Jag ser heller ingen praktisk skillnad på light eller maxi-chassi.
stämmer min slutsats?
2,3 Litersmotorn från Sofim får du bara i Fiat, Citroen har till stor del använt personbilsmotorer på 2,0 och 2,2 Liter.
Maxichassiet ger dej större bromsar, stabilare hjulupphängning, större lasttålighet och bättre köregenskaper.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En annan effekt av Maxi-chassie är väl att vikten hamnar över 3,5 ton? Och därmed påverkas man av en del bestämmelser som inte gäller de under 3,5
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag tycker du ska koncentrera dig mer på kvalitet på husbilen. Lätt att stirra sig bind på kromade detaljer än på utrustningens kvalitet
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En annan effekt av Maxi-chassie är väl att vikten hamnar över 3,5 ton? Och därmed påverkas man av en del bestämmelser som inte gäller de under 3,5
Nja, det skiljer 40Kg mellan det lättaste chassiet och Maxi, så mest beror det nog på hur mycket övrig utrustning man plockar på.
Men det kan ju bli ett val mellan mycket "vill ha" eller en bra bil. :)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Nja, det skiljer 40Kg mellan det lättaste chassiet och Maxi, så mest beror det nog på hur mycket övrig utrustning man plockar på.
Men det kan ju bli ett val mellan mycket "vill ha" eller en bra bil. :)
Jag vet inte hur vanligt det är att bilar med Maxi-chassie är registrerade för 3,5 ton? Då har man tagit en bil som i grunden har hög teknisk lastkapacitet men registrerat den så att den har lägre legal kapacitet än motsvarande bil på Light-chassie. Känns lite udda. Men ganska enkelt att väga upp den förstås. Jag har inte uppfattat om trådskaparen har några preferenser angående 3,5 tons-gränsen men tycker den är värd att beakta åtminstone.

(Min uppfattning från att kört min egen Fiat 640 3,5-tons plåtis är att det huvudsakligen är bakre fjädringen jag skulle vilja (och överväger att) förstärka. Men det kan ske med mycket mindre viktökning än 40 kg. Stabiliteten är betydligt bättre än den 3,5 tons 244-plastis jag hade innan och bromsarna förefaller också vara det.)
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Jag vet inte hur vanligt det är att bilar med Maxi-chassie är registrerade för 3,5 ton? Då har man tagit en bil som i grunden har hög teknisk lastkapacitet men registrerat den så att den har lägre legal kapacitet än motsvarande bil på Light-chassie. Känns lite udda. Men ganska enkelt att väga upp den förstås. Jag har inte uppfattat om trådskaparen har några preferenser angående 3,5 tons-gränsen men tycker den är värd att beakta åtminstone.

(Min uppfattning från att kört min egen Fiat 640 3,5-tons plåtis är att det huvudsakligen är bakre fjädringen jag skulle vilja (och överväger att) förstärka. Men det kan ske med mycket mindre viktökning än 40 kg. Stabiliteten är betydligt bättre än den 3,5 tons 244-plastis jag hade innan och bromsarna förefaller också vara det.)
Nästan alla plåtisar med Maxichassi är registrerade på 3.5 ton. Några få är 4 eller 4.25 ton men då är de kompletterade med luftfjädring bak.
I Sverige är det oftast inte möjligt att väga upp en plåtis efter den första registreringsbesiktningen eftersom ingen (vad jag vet) Plåtisbyggare vill ge intyg för uppvägning även om man "förstärker" fjädringen. Plåtisbyggarna ger inte intyg eller nytt CoC eftersom detta inte behövs i Tyskland mfl länder för en uppvägning. Där kan en fjädringsleverantör (tex Goldschmidt) utfärda de nödvändiga intygen men dessa godtas inte i Sverige. Vi ska ju alltid vara lite duktigare än alla andra...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vet inte hur vanligt det är att bilar med Maxi-chassie är registrerade för 3,5 ton? Då har man tagit en bil som i grunden har hög teknisk lastkapacitet men registrerat den så att den har lägre legal kapacitet än motsvarande bil på Light-chassie. Känns lite udda. Men ganska enkelt att väga upp den förstås. Jag har inte uppfattat om trådskaparen har några preferenser angående 3,5 tons-gränsen men tycker den är värd att beakta åtminstone.

(Min uppfattning från att kört min egen Fiat 640 3,5-tons plåtis är att det huvudsakligen är bakre fjädringen jag skulle vilja (och överväger att) förstärka. Men det kan ske med mycket mindre viktökning än 40 kg. Stabiliteten är betydligt bättre än den 3,5 tons 244-plastis jag hade innan och bromsarna förefaller också vara det.)
Faktum är ju att en 640 plåtis på Light-chassiet är på sin maximala konstruktiva vikt permanent vid 3,5 ton, det är ju knappast avsikten när man konstruerar skåpbilen att det skall vara så, utan det skall mera vara ett undantagsfall. Detta är ju genererat av 3,5 tonsgränsen när det gäller körkort
och diverse regler runt gator, broar m.m. Tekniskt sett blir det ju inte mera rätt för det. En 640 Ducato plåtis borde ha maxichassiet och som har
Maxvikt 4,25Ton och därför reserver att köras utan att ha maxvikt hela tiden.
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Jag har tittat på ett par Roadcruiser's och dom har haft maxi-chassi och utan att egentligen se det som ett krav är det önskvärt.
Det jag är oklar på är om Citroen har samma system med light vs heavy chassi och vad dessa i så fall heter.
Någon som kan utbilda mig?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Faktum är ju att en 640 plåtis på Light-chassiet är på sin maximala konstruktiva vikt permanent vid 3,5 ton, det är ju knappast avsikten när man konstruerar skåpbilen att det skall vara så, utan det skall mera vara ett undantagsfall. Detta är ju genererat av 3,5 tonsgränsen när det gäller körkort
och diverse regler runt gator, broar m.m. Tekniskt sett blir det ju inte mera rätt för det. En 640 Ducato plåtis borde ha maxichassiet och som har
Maxvikt 4,25Ton och därför reserver att köras utan att ha maxvikt hela tiden.
Ja det är väl ett undantagsfall att transportbilar är fullastade hela tiden, de måste ju leverera/ta ur lasten någongång också ;) Men för väldigt många 3,5 tons husbilar, oavsett kaross av plåt eller plast, är det ju de facto så att de går nära fullast. Och det gör en del med Maxi-chassie också, för den delen. Och de går uppenbarligen utmärkt att köra nära sin viktgräns utan problem, efter vad jag har märkt. Det finns ju konstruktionsmarginaler här som i många andra fall.

Smaken är olika, som vanligt. Man kan tycka att det ena eller andra valet är självklart för en själv men det betyder inte att andra "skall" göra samma val.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Jag har tittat på ett par Roadcruiser's och dom har haft maxi-chassi och utan att egentligen se det som ett krav är det önskvärt.
Det jag är oklar på är om Citroen har samma system med light vs heavy chassi och vad dessa i så fall heter.
Någon som kan utbilda mig?
Som sagt... Det är samma chassivarianter, byggs på samma fabrik, ofta på samma lina. Ibland, men inte alltid, med andra motorer.
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Jag tycker du ska koncentrera dig mer på kvalitet på husbilen. Lätt att stirra sig bind på kromade detaljer än på utrustningens kvalitet
Hej och tack för alla bra kommentarer. Jag tänker att alla bra/dåliga frågor och era klarläggande kan hjälpa många andra i framtiden också!

Jag har fastnat för Pössl och Malibu, dom verkar ha god kvalitet och finns tillgängliga om inte annat än via import och det har jag inga problem med. Gobetraveler och andra verkar super-bra oxå men svårare att hitta. Westfalia med golvvärme går lite bort för jag gilllar inte dess inredning (smaksak) samt att bara en firma i sverige klarar serva deras uppvärming.

Jag har ingen brådska med köpet men vill det ska bli rätt - jag är en velig person som kan avstå från hela projektet för jag inte kan bestämma mig för modell.. tur man lär sig hur man funkar :)

So far:
Fiat el Citroen 2018 -->2022+
2.3L motor ~2-5k mil
Vxl oviktigt (gärna manuell)
Maxi-chassi
Dragkrok (går att eftermontera)
Malibu eller Pössl (Roadcruiser för toa-lösningen jag gillar) - Jag var i en Malibu som var något nyare (2023) men tyckte den hade lägre takhöjd, framförallt under taklucka och toa - nån som kan konfirmera det eller säga att jag inbillar mig?
Just nu är Pössl Roadcruser på short list. Dom har haft sin jalussi-toa i modellprogrammet sen 2012 om jag fattar rätt - då kan det inte vara dåligt..

Återstående frågor är nu:

Uppvärming. Jag vill gärna ha diesel då det passar min "prepper-stil", lite mer underhåll men det kan jag leva med.
Fattar att Diesel-värme blev vanligare i nyare bilar. Jag gillar egentligen inte gasol-konceptet för uppvärming.

640 meter lång: Egentligen tycker jag 600 ser bättre ut (i proportion), är säkert mer "dugliga" som 'vanlig-bil-ersättning'- jag ska ju ha plåtis med drag och pytteliten (EX30) el-bil för jobbet-resor osv, lättare att parkera 600 osv.. men med 190cm kropp är risken för obekväm säng påtaglig. Vill inte ha 600 med långbädd pga priset för andra utrymme. Jag tror även att en långbäddad 640 ger bättre utnyttjande av extrasängen för oss som (just nu) åker själv. Tvärbädd verkar helt enkelt besvärligare i alla perspektiv. Köra 640 till plats är nog ingen skillnad mot 600 men parkera i stan är säkert mer besvärande - jag har dock inga planer på avancerad stadskörning - svårt val men fördel 640.

Fönster.. Husvagns eller ram-fönster. Visst är ram snyggare och jag förstår tystare, har inte bestämt mig för om det är ett krav.
remis mörkläggningsgardiner känner jag är ett krav men gissar standard. Detta får betraktas som "oviktigt" om rätt bil dyker upp men ram-fönster är önskvärt.

Färg: Alla är OK, det enda jag funderar på är om mörkare bilar blir varmare på sommaren. Jag gillar dom röda men har hört flera youtubers säga att det är en nackdel då dom är fula och mer svårsålda. Jag kommer sannolikt borte från färg om ingen här påpekar stor skillnad i värme.
Jag har för avsikt att installera AC i bodelen vid behov och har el-verk, men det låter u förfärligt.

Snart vet jag vad jag vill ha ;)
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Om du tänker importera, har du sökt på mobile.de ? Där fanns 52 GlobeTraveler för en stund sedan!
Ja, men jag tänkte importera via en lokal firma som ordnar allt. Jag tror inte jag klarar importera själv.
Jag kanske skrev missvisande.
Även osäker på Globetraveler service här i sydlandet - kanske måste åka till stholms-området om något går sönder.
Malibu & Pössl fixas ju lite varstans.
 
Toppen