• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis-chassi Fiat eller Citroen?

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Hej,
Jag letar plåtis (och har lite olika trådar) och tänkte plåga er med den sista frågan - Fiat vs Citroen.
Då jag inte längre har preferens kring växellåda, en manuell duger bra så undrar jag om det finns andra skillnader mellan dessa båda bilmärke.
Jag vet att Fiat är mer poppis men spelar det någon roll gällande service, garanti (ska köpa beg 2018-2022)
Då jag lider av svår beslutsångest tänkte jag samla lite information just i denna fråga.
Även maxi eller light får ni gärna kommentera!
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Vet inte om det spelar roll för dig. I en del länder har Fiat Professional nog en bättre (på pappret) nödservice. Har själv ingen erfarenhet i praktiken. Valde Fiat.
Motorerna är olika - nu på Serie 10 har dom samma motorer och växellådor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,
Jag letar plåtis (och har lite olika trådar) och tänkte plåga er med den sista frågan - Fiat vs Citroen.
Då jag inte längre har preferens kring växellåda, en manuell duger bra så undrar jag om det finns andra skillnader mellan dessa båda bilmärke.
Jag vet att Fiat är mer poppis men spelar det någon roll gällande service, garanti (ska köpa beg 2018-2022)
Då jag lider av svår beslutsångest tänkte jag samla lite information just i denna fråga.
Även maxi eller light får ni gärna kommentera!
Eftersom du skall köpa begagnat, köp den bilen som tilltalar dej! Om det är 640 skall du ha maxichassiet, det är tunga bilar. Men de flesta har nog det ändå.
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Motorerna är olika - nu på Serie 10 har dom samma motorer och växellådor.
Nej det är inte samma motorer i Fiat och Citroen. Citroen/Peugeot har även tidigare varit 2,2 l precis som den nya (sedan ca 2022) Fiat är. Men de har inte exakt lika slagvolym och är inte samma motorer.
Mer finns att läsa här:
New Ducato engines. | FIAT Ducato

Ps. Allt med reservation för att "Serie 10" är något annat än det jag tror. Ds.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ska se till att det blir Maxi.
Kallas det Maxi på både fiat och Citroen?
Om du skall begränsa urvalet till bilar med Maxi-chassi eller inte beror förutom bilens grundvikt naturligtvis bara på dina egna behov i form av antal passagerare och mängd packning. Många inklusive mig själv klarar oss bra med Light-chassit även på 640.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Nej det är inte samma motorer i Fiat och Citroen. Citroen/Peugeot har även tidigare varit 2,2 l precis som den nya (sedan ca 2022) Fiat är. Men de har inte exakt lika slagvolym och är inte samma motorer.
Mer finns att läsa här:
New Ducato engines. | FIAT Ducato

Ps. Allt med reservation för att "Serie 10" är något annat än det jag tror. Ds.
Serie 10 som jag skrev:

De största förändringarna gäller Citroën Jumper, Opel Movano och Peugeot Boxer. Tekniskt kommer de nu ikapp Fiat Ducato, till exempel med elektromekanisk servostyrning. Det som är grunden för många assistanssystem som exempelvis körfältsassistans.

Dessutom kommer automatlådan nu finnas som tillval för Jumper, Movano och Boxer. Men istället för den niostegade varianten som tidigare fanns i Ducato har den nu åtta växlar (så även i Ducato) och den kan fås ihop med 140 hk och 180 hk turbodiesel.

120 hästarsmotorn, som är ovanlig på svensksålda husbilar, finns dock bara med sexväxlad manuell växellåda. Motorvarianten med 160 hk försvinner helt, vilket innebär att alla fyra märken nu har samma motorer.
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ja, Serie 10 är något annat än vad jag trodde. Många har ju trott att sedan Fiat gick över till 2,2 l så var det samma motor som i Citroen/Peugeot. Och det är ju inte. Men från nu och framåt är det tydligen samma motor i dem. Tack för klargörandet.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
389
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Om du skall begränsa urvalet till bilar med Maxi-chassi eller inte beror förutom bilens grundvikt naturligtvis bara på dina egna behov i form av antal passagerare och mängd packning. Många inklusive mig själv klarar oss bra med Light-chassit även på 640.
När jag hade en Malibu 640 testade jag en gång och tankade den full med både diesel och vatten sedan åkte jag till bilprovningen och vägde bilen med bara mej i, då visade vågen på 3280 kg. Jag var glad att den var uppvägd till 4000 kg.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
När jag hade en Malibu 640 testade jag en gång och tankade den full med både diesel och vatten sedan åkte jag till bilprovningen och vägde bilen med bara mej i, då visade vågen på 3280 kg. Jag var glad att den var uppvägd till 4000 kg.
Hade du haft ett light-chassie hade den väl vägt lite mindre än så, men om vi inte låtsas om det så var ju marginalen upp till 3,5 ton ändå 220 kg att disponera till passagerare och resepackning , inte så illa om man bara åker två, dvs en passagerare.

Vill man åka med tankarna fulla minskar naturligtvis viktutrymmet för annan last. Jag har vägt vår Malibu 640 på light-chassi 4-5 gånger under resor, 2 personer med vår normala packning och tankarna i varierande fyllningsgrad. Bränsle (120 liter) eller vattentanken har varit fulla vid någon vägning, men inte båda samtidigt. Gråvattentanken har ofta haft en del i sig, men inte full. Hittills har vi alltid hamnat under 3500. Det handlar om hur mycket man vill ha med sig och vad det väger. Lättare cyklar sparade vi 10 kg på. Har man fällbara cyklar i stuvutrymmet slipper man cykelstället också, där försvann några kilo till. Kompositflaskor för gasolen istället för stål. Litiumbatterier istället för bly, o.s.v., o.s.v. Marginal för att ta hem en massa öl eller vin från kontinenten avstår vi, finns att köpa hemma. Men var och en väljer ju hur man vill ha det. Finns inga måsten eller rätt/fel.
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Hej och bra info men jag är oklar om jag fattar ifall det är fördel att välja en Citroen eller Fiat på en Pössl/Malibu 640 i årsmodellerna 2018-2022?
Automat är som sagt inte nödvändigt utan det ska vara en pålitlig bil, så vad ska jag hoppas på och leta efter/prioritera?
Det är ju mycket pengar det handlar om (för mig)
 
Senast ändrad:

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hej och bra info men jag är klar om jag fattar ifall det är fördel att välja en Citroen eller Fiat på en Pössl/Malibu 640 i årsmodellerna 2018-2022?
Automat är som sagt inte nödvändigt utan det ska vara en pålitlig bil, så vad ska jag hoppas på och leta efter/prioritera?
Det är ju mycket pengar det handlar om (för mig)
Det brukar handla om Underhåll.
Man måste hålla efter, utföra kontroller, se efter läckagde osv...
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej och bra info men jag är klar om jag fattar ifall det är fördel att välja en Citroen eller Fiat på en Pössl/Malibu 640 i årsmodellerna 2018-2022?
Automat är som sagt inte nödvändigt utan det ska vara en pålitlig bil, så vad ska jag hoppas på och leta efter/prioritera?
Det är ju mycket pengar det handlar om (för mig)
En aspekt på saken är hur säker bilen bedöms vara. På årsmodell 2022 blev det stor skillnad i betygen:

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De senare säkerhetsbetygen handlar allt mer om pip- och pling-system som påstås hjälpa trötta och/eller orutinerade förare. Allt mindre om krocksäkerhet.
Det är ju samma kaross och de byggs i samma fabrik ofta på samma produktionslinje...
Exakt, och man bedömer krocksäkerhet i antal stödsystem som är standard och inte tillval.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
De senare säkerhetsbetygen handlar allt mer om pip- och pling-system som påstås hjälpa trötta och/eller orutinerade förare. Allt mindre om krocksäkerhet.
Det är ju samma kaross och de byggs i samma fabrik ofta på samma produktionslinje...
Jo jag vet att det inte handlar om några karosskillnader, så följderna av en krock blir väl ganska lika. Men att ha system som hjälper till att undvika krockar är ändå bättre än att inte ha det…
 
Toppen