• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PLÅTISAR

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

Hej Sloth

Tycker att Roadmaster L verkar vara en trevlig bil. Något jag undrar över är hur man duschar i den. Är det en lucka i golvet som man tar bort?.

/Kenneth/
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

Vad jag vet var det ingen ombyggnad av bilen. Men det var just det som var vitsen med att anlita Husbilen.com för importen, de skötte ventilationskontroll och besiktning, vi hade gjort upp om ett pris besiktigad och klar jag behövde inte bry mig. Det var skillnad i pris om man kan göra en jämförande vetilationskontoll hos Motormännen eller måste göra en nybesiktning hos AVL i Jordbro. Dvs om modellen redan finns intagen och besiktigad i Sverige eller ej !
Jo, regulatorn fick ju bytas mot en typ som är godkänd i Sverige, minns jag nu.
// Göte J
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

Hej Sloth

Tycker att Roadmaster L verkar vara en trevlig bil. Något jag undrar över är hur man duschar i den. Är det en lucka i golvet som man tar bort?.

/Kenneth/

Du skulle bara skåda detta under av ingeniörskonst!
Vik toadörren bakåt och fäst den mot sängen.
Lossa spärrarna och vik mittre toaväggen framåt och fäst den.
Ta bort luckan i golvet.
Ställ dig i duschkaret.
Dra upp det tubliknande duschdraperiet och fäst det i taket.
Fatta blandaren från handfatet och duscha.

Den används förstås bara när det verkligen behövs, för bökigt är det.

M.v.h Åke
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: PLÅTISAR

HEj Patric s Innan du importira en husbil från Tyskland ring MTC iStockholm om den bilen finns i sverige .så ar det litn lättare.08-50065600 fax 08-7441232.då kan u fraga lite.:mcride: volker (kör också BMW1200CL)
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: PLÅTISAR

har två plåtisar på jobbet. Kunde inte låta bli.

Skoglunds Byggnadsplåtslageri. Tyvärr inge att åka med, dom är proffs.;)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

:) :) :)
Tack för tips och roligheter.
Jo det underlättar nog att ta hem en som redan finns som modell i Sverige.
Ska jobba vidare med min lokala HB-handlare och se vad han går för - annars blir det väl Husbilen.com.
Hoppas få se någon Pössl 2WIN eller liknande här i Umeå-området.

Nån som vet av nån inom 15 mil från Umeå??
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

jag vet att Tommy på www.husbilen.nu har sålt ett antal Pössl som varit importerade från Tyskland, han har bra kontakter och jag rekommenderar dig att ta ett snack med honom om möjligheterna att skaffa fram en lämplig bil åt dig
 
B

Boxer

Guest
Sv: PLÅTISAR

Det verkar som plåtisarna (kul ord) är lättsålda.
Finns ingen på blocket
 
F

F.d. 7668

Guest
Sv: PLÅTISAR

En sak att notera om man skall köpa "plåtis" är att det helst bör finnas helt tätslutande vägg mellan bodel och de bakre dörrarna. Bakdörrarna tätar mycket dåligt och turbulensen drar in mycket damm, särskilt vid färd på dåliga vägar. På en ställplats i Tyskland såg jag en engelsk bil vars resenärer
fick plocka ut hela sängutrustningen för rengöring innan de kunde gå till nattvila. Å andra sidan kanske det kan vara skönt att öppna dörrarna på vid gavel om man campar i varmare nejder.
Jag har två öppningsbara fönster vid den breda sängen (120 cm) plus taklucka och har aldrig upplevt att det blivit för varmt - inte ens i sydliga länder.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: PLÅTISAR

Hej, jag har haft många 4 st "plåtisar" o kört mycket men aldrig upplevt att det skulle kommit in damm där bak.
H.Leif
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

Letar vidare efter en plåtis i Sverige - eller snarare Norra Europa.

Skicka gärna ett tips till mig om ni ser eller hör talas om nån PLÅTIS i Sverige eller Norra Europa under vintern.

De modeller som vi just nu fastnat för är Pössls:
- 2 WIN
eller FOR 6, FOR 8 eller ROADMASTER L från årtalen 2000 till 2004.

men det finns säkert flera andra olika märken och årsmodeller att välja på - som har liknande inredning med dubbelsängen längst bak och vänbara förar- passagerarstolar mot litet bord där fram.
.......................

Har följt Blocket i ca 3 månader nu - ganska så noggrannt - och blir ibland förvånad på olika priser.
Hittade idag en HB alkov från -90 som kostar 300000 och en annan HB alkov från 2007 som kostar 299000. OK den från -90 var ca 8 m och lite lyxig - men ändå.
Nu är det väl risk att jag "kastar sten i glashus" men ibland har jag svårt att förstå olika prissättningar. Hör ibland talas om HB som bara är några år och som visar rosttendener och sen ser annonser på HB från slutet på 80-talet eller början på 90-talet som inte har nån rost. :cool:
Nåväl som nybörjare så tar det väl lite tid att lära sig den här branchen. :)
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: PLÅTISAR

Boxer, det finns 5 st Pössl till salu på Blocket, så det finns säkert fler av andra märken. Nilsman
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

Pössl Duett och Duett L är byggd på en kortare version av Ducaton ,5,40 ungefrär . 2 win är den som är 5,60 m lång. ( t.o.m. 2006 )

// Göte J
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

Stort TACK för alla tips, råd och dåd. :)
Kanske dags att lägga ner den här tråden nu eftersom det verkar vara uttömt.

En lite reflektion appropå damm - de enda som jag hört talas om som har problem med damm är där kylskåpet är längst bak - där kan det tydligen bli nåt "baksug" eller nåt sånt och bli lite damm på kringliggande ytor där bak. Det är väl ventilationen till kylen/gasolen som har sin öppning/galler på bakändan av bilen - tror jag.

TACK!! :)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: PLÅTISAR

De flesta husbils fabriker har "plåtisar" i sitt sortiment t.ex. Adria Twin, Burstener City Car, Bavaria Camp Marino, Challenger Vany, Chausson Twist, Ci Kyros, CM 600, Concorde Compakt, Eura Mobil Quixta, Globecar, Hymer Car, Joko, Karman Davis, Knaus Box-Star, Laika Sport, La Strada Avanti, LMC Tourer K, Mercedes James Cook, Pössl, Reimo Star, Rimor Horus 30, Roller Team Livingstone, TEC K-tec, Weisenberg Cosmos, Westfalia, o flera mindre tillverkare till.

Mvh
Leif
 
Toppen