• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PLÅTISAR

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Hjälp! Har svårt att hitta i djungeln av alla märken.

Vilka märken finns det som gör HBar med plåtkaross på ca 5,5 - 6 m?

Har tänkt köpa en liten HB av plåt som vår första husbil.
De flesta verkar vara gjorda på Fiat Dukato Maxi chassi men det verkar som att även Mercedes, Peugeot, Citroen och Renault används. Nu tror jag inte att själva bildelen är viktigast - de är nog ganska lika - utan det är mera själva inredningen som är viktigast.

Söker husbil från omkring 1998 - 2003, vilka märken tillverkade plåthusbilar då?

Jag känner till Pössl och My Little SMC - och senare tror jag att La Strada har tagit upp tillverkning.
Har märkt att jag behöver hjälp eftersom jag har börjat leta på bla Tyska sidor och har väldigt svårt att söka på dessa mindre plåthusbilar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: PLÅTISAR

VW Westfalia og Californian er en klassiker.
Mercedes Marco Polo likeså.
Fra gammelt av så bygde Carthago slike biler, men gikk over til større biler ca. 2000.
Nyere byggere er bl.a. Adria.

Ved søking på brukte biler så er det egen kategori i søkemotorene for denne type biler, ofte kalt VAN eller BUS. Det er den fjerde kategorien sammen med alkove, integrert og halvintegrert. Lykke til.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

Hej

Om du söker på mobile.de så är det under kategorien Kastenwagen du hittar "plåtbilarna"

/Kenneth/
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

ProMobil har sin årliga omröstning om bästa husbil i olika kategorier. På Wohnmobilwahl bei promobil.de - Leserwahl: 364 Mobile im Bild finns bilder på alla bilar som är med i omröstningen, uppdelade i olika kategorier. Kategori A, B och C bör vara intressant för dig. Detta är visserligen nya bilar men många av dem har säkert varit med sedan 1998-2003.
(klicka på en av de små bilderna så kommer du till ett bildspel med alla bilar i respektive kategori)

/essge
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: PLÅTISAR

Jag tror att Pössl kom från Adria till 2002-3 kanske Globe också.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

TACK!
Har provkört 2 st Pössl - nästan som att köra en personbil. :wink:

Slog på Blocket - hela sverige - på:
-pössl
-my little smc
-vw westfalia och california
-carthago och
-globecar.

Hittade bara 3 st i den prisklass vi nu söker i 150 - 250000. 2 st Pössl och en SMC.

Ska jag tolka det som att det såldes inte så många av dessa på 90-talet eller att de kanske inte var/är så populära så att det finns väldigt få av dem??
Eller så kanske ägarna är så nöjda med sina "plåtisar" att de inte vill sälja dem?? :)

Eller att det är så att man bör söka plåtisar på den tyska marknaden.
.
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

Hej.
Vi importerade vår plåtis efter ett samtal med den Svenska generalagenten, som avslöjade att han t.o.m i fjol höst sålt 3st av modellen vi var intresserade av.
D.v.s 1/år.
Då insåg vi att det inte skulle vara särkilt enkelt att hitta en begagnad.

Den som söker han letar.

/Åke
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: PLÅTISAR

Det är väl ingen som bygger husbilar av plåt men däremot aluminiumplåt, om man inte vill ha plast. Svenska SMC bygger i aluminium tex. Fina äldre bilar idag till rätt priser gjorda för vårt klimat, året runt..
 
B

Boxer

Guest
Sv: PLÅTISAR

Jag har en Scandimobil byggd i Falköping.
Han har inte byggt många och möjligheten att hitta en begagnad är nog liten.
Men kolla på www.scandimobil.se
Där finns endel bra ritningar på planlösningar.
 
F

F.d. 7668

Guest
Sv: PLÅTISAR

Jag har också en Scandimobil byggd i Falköping. Han (Claes Eriksson) har byggt 15-20 st. så visst måste det kunna gå att hitta en begagnad. Smidig bil, vettiga priser och fint hantverk!
 
B

Boxer

Guest
Sv: PLÅTISAR

Vad kul att höra av någon som har en lika dan.
Håller med om att den är väldigt välbyggd.
Jag hittade min begagnad så omöjligt är det ju inte.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

Stort TACK för alla tips! :)

Letar vidare efter en plåtis i Sverige - eller snarare Norra Europa.

Skicka gärna ett tips till mig om ni ser eller hör talas om nån PLÅTIS i Sverige eller Norra Europa under vintern.

De modeller som vi just nu fastnat för är Pössls:
- 2 WIN
- FOR 6
- FOR 8
- ROADMASTER

men det finns säkert flera andra olika märken och årsmodeller att välja på - som har liknande inredning med dubbelsängen längst bak och vänbara förar- passagerarstolar mot litet bord där fram.
.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

För ett år sedan köpte jag en Pössl 2win från tyskland. Jag letade på mobile.de under en längre tid och tänkte importera själv men fegade ur när jag tänkte på att flyga ner till sydtyskland med en bunta Eurosedlar i innerfickan och med en dålig skoltyska börja förhandla med en tysk privatperson. Jag pratade i stället med Anders Bergqvist på Husbilen.com så skötte han snacket och tog hem bilen, besiktigade gastestade m.m. Gå in på hans hemsida och kolla villkor m.m. eller ring honom. Visst han måste ju ha betalt för sitt jobb men det var mycket bekymmer jag slapp och ändå tjänade jag en hel del mot för en svensksåld.
Pössel är tillverkad av Adria i Slovenien liksom Glogecar 2win, Sea Aerocamp och säkert flera andra. Tror jag är väl bäst att tillägga. Sök på "Kastenwagen" "2win" så får du upp en hel hoper alterntiv.
// Göte J
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

Hej.
Göte du säger att Pössl tillverkas av Adria i Slovenien, och så kanske det är.
Men ägs Adria av Dethleffs? Eller legotillverkas dom?
På regbeviset för min bil står det nämligen att det är en Renault/Dethleffs/Pössl.
Någon som kan reda ut begreppen?
M.v.h Åke
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

Innan någon annan säger det så är de uppgifter jag kommer med något osäkra eftersom jag plockat upp dem på nätet och dragit slutsatser ur det.
Nåväl när jag letade efter en liten husbil förra hösten upptäckte jag att många fabrikts inredningar såg så gott som identiska ut. Jag började luska runt på nätet och fann en tysk sida där de hade en uppställning över olika utföranden med märkena : Pössl , Globecar Adria och Sea Aerocamp. Där stod ocksa att tillverkaren är Adria Mobil d.o.o. Slovenien.
Går man in på Adrias hemsida och klickar på "History" och går fram till 1995 så kan man se att "Pösslprojektet" startade !
Jag tror att det är så att övriga tillverkare upptäckt att Adria är så bra på att inreda Fiat Ducato att man köper därifrån istället för att göra själva. Sen är ju detta inget man vill skylta med, därför står inget om det på hemsidorna eller broschyrerna !
History | Adria mobil | Adria
I reg.beviset från VV står "Fiat Dethleffs Pössl 2 W" även på min bil. Man kan ju misstänka att även Dethleff upptäckt att går bra att köpa från Slovenien

// Göte J
 
F

F.d. 7668

Guest
Sv: PLÅTISAR

Tips till PatricS!:
Kolla www.scandimobil.se. Den Peugeot Boxer som finns på sidan längst ned t.h. lär vara till salu.
Kan det kanske vara ett alternativ till Pössl och Adria...?
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

Tack Rondh och Göte och alla andra.
Jo det lutar - just NU - åt en Pössl 2WIN från omkring 2003. Ska höra med en handlare här i stan om hur och hur mycket. :)

En liten undran bara - om hur mycket man måste "bygga om" en Tyskbil och vad det ev kan kosta?
Måste man flytta GASOLFLASKOR tex?
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: PLÅTISAR

Hej.
För vår del krävdes en extra takventil och tätning runt nedre delen av kylskåpet samt alla skarvar mot bodelen i gasolkofferten.
Firman vi anlitade för importen tog 1500:- för jobbet.
M.v.h Åke
 
Toppen