• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pilote vs Solifer

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025
Sv: Pilote vs Solifer

Är väl en av de mest vinterdugliga bilarna då den har isolerad mellanvägg med dörrar mellan bo och bildel, det är ju genom hytten den mesta värmeförlusten sker.

F

F.d. 30933

Guest

Okey det tycker jag låter mycket lovande! Ska bli väldigt spännande att klämma lukta och testa den bilen. Finns det något mer jag bör ta i aktning när jag letar efter en husbil att bo i permanent? Eller kanske tillbehör man kan behöva, utrustning eller inredning osv?

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025

Tänk på planlösningen och hur mycket grejer du tänker ha med dig. Vad känns bäst för dig, tvärsäng, dubbelsäng, enkelsäng, alkov? Sittgruppen, om du ska bo i bilen så vill du nog inte det ska vara pyttelitet. Räcker lastutrymmet till för dina behov? Hur är skåpen placerade i bilen och räcker de till för dina prylar? Finns det separat klädskåp? Beror också på var du tänker "permanentbo" med bilen, tex om du har tillgång till "extern" dusch/toalett. Då är ju inte de utrymmena så högprioriterade i bilen(vi värdesätter separat duschkabin själva högt då vi fricampar en del).

Några tillbehör/praktisk utrustning kan vara(listar bara fritt, naturligtvis klarar man sig utan flera av dessa...) :

-Solceller(laddar bobatteriet), mycket bra vid fricamping.
-230V förlängningssladdar ca 20 m.
-Stödben(slipper gung i bilen på natten).
-Nivåklossar så du får bilen i "våg".
-Vattenkanna(typ bevattningskanna)/slang att fylla vattentank på med.
-Vattenreningstabletter till vattentanken(vi brukar ha en separat lös 5-litersdunk för dricksvatten)
-Förtältsmatta så drar man inte så mycket grus in i bilen
-Liten sop/dammsugare av bordsmodell
-Campingstolar/bord/grill
-Cykelställ
-12V Tv(med digitalmottagare)+TV-antenn
-Servis i plast/riktiga gafflar/knivar/skedar, husgeråd allmänt
-Köksfläkt
-Vi använder oss av BioTab vattentanksrengöringstabletter till vart 3e toa-användning, håller tanken luktfri i ca 3 dygn. Det finns x antal tips på vad man ska ha, sök här på forumet.
-Extra gasolflaska
-Lite "standardverktyg": skruvmejslar, skiftnyckel, silvertejp, ståltråd, plåtskruvar.
-Gråvattentömningen, extra tank med hjul kanske om du står länge på samma plats?

Ett alternativ vid köpeshandling kan också vara att, om försäljaren inte vill gå ner i pris, att man kan förhandla om att få med något av ovanstående på köpet.

F

F.d. 30933

Guest

Åter tusen tack, du är verkligen till stor hjälp:) flera av de där sakerna vet jag nu att jag måste ha! Solceller låter ju väldigt smart också hinner de ladda upp batteriet över en dag? 12v TV vistelse jag inte att det fanns låter ju mycket trevligt då jag ska bo permanent! Jag hade tänkt att flytta mig en del runt i Gävle, under tiden jag bor där blir nog en hel del frikampa. Sen till vintern måste jag nog hitta ett ställe med el där jag kan stå ett längre tag. Tvättmaskin dusch och egentligen mycket av min frysta mat kan jag ha på jobbet vilket kommer underlätta en hel del!
Ska bli kul att se vilka problem man kommer stöta på när man helt flyttar in i bilen:)

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025

Ja, det är ju naturligtvis prova sig fram som är det bästa och roligt för den delen :)

Solcellerna laddar så fort det blir sol(behöver inte vara fullsol hela tiden), har aldrig haft problem med att strömmen skulle tagit slut under det ljusa halvåret, men se till att byta bodelens lampor(det du brukar ha tänt sen) till LED, sparar enormt.

12 V tv.s finns det gott om, men se till att du köper en med digitalmottagare och "rätt sort" av den, det ska stå DAB något på den, sök här på forumet, finns säkert experter på ämnet....

Sen lönar det sig att bli betald medlem här på forumet, du får tillgång till all info och en del rabatter på färjor tex, kostar bara 100:-/kalenderår, tror det är begränsning på hur många inlägg du kan göra innan det blir stopp.

F

F.d. 30933

Guest

Tack för alla tips, jag är väldigt tacksam och suger i mig som en svamp! Jag ska i slutet på veckan åka och titta på Nordic HB-91 i Ludvika och hoppas verkligen den inte är fuktskadad eller på annat sätt gör att det inte blir något köp. Men annars hoppas jag på den.
Sen kanske jag startar en ny tråd som en liten dagbok för mitt nya liv på hjul. I dagsläget känns allt bra, hoppas bara jag kan finna något bra och billigt sätt att få permanent 230v men det där löser jag nog med tiden. Tack för all hjälp i denna tråd, jag känner mig mycket varmt välkommen till detta forum!

Toppen