• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pigga upp bilen med lite lägre däckprofil ..??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det är väl snart dags att köpa nya däck till bilen och jag tycker att den är lite slö och tänkte om jag skulle gå ner i profil istället för som många gör drevar om sina bilar ( vilket inte gäller för min 5vxl låda iofs).

Jag har ju 195/75-16 original men kollade lite på däckonline och hittade 195/65-16 och jag tycker att min bil sackar så fort det blir motvind eller att det går lite uppför .
Med mindre rullomkrets så blir ju bilen piggare och toppfarten använder jag ju inte ändå .

Håller dessa för bilens vikt samt är dom stabila i corden/sidorna eller vad har ni för belastningsindex min har ju en totalvikt på 3500kg ? dackonline.se - Närmare information: Nokian Hakka C Van 195/65 R16C 104/102S=
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Pigga upp bilen med lite lägre däckprofil ..??

Kolla hur vikten fördelas på fram resp. bakaxel ! Det går inte bara att dela totalvikten med fyra för att bestämma vilket belastningsindex du måste ha.
// Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Pigga upp bilen med lite lägre däckprofil ..??

Tviler på at du kan bruke dekk med lavere lasteindeks enn 106.
Satt det fra fabrikken campingdekk eller van dekk?

Bytter en fra camping til van bør en gå opp i lasteindeks, dette fordi campingdekkene er mye stivere enn tilsvarende van dekk.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Pigga upp bilen med lite lägre däckprofil ..??

Tänk också på att rullomkretsen inte får över eller understiga mer än 5%.
I ditt fall om jag räknat rätt så blir det 5,5%.

Sen tror jag komforten blir lidande med lägre däck= stötigare gång

// Pär
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Pigga upp bilen med lite lägre däckprofil ..??

Jag har 110/108 i fram och 107/105 i bak så jag får även kolla på vad man får ha för axeltryck på resp. axel .

När det gäller stötighet så är det helt okay för jag har nästan stum fjädring på mina personbilar bara man inte skadar bodelens kaross för det blir "stelt" om jag sänker profilen men å andra sidan var det rätt stötigt på resan till Italien för jag fyllde på 5 kilo i däcken hemma och när jag kollade trycket i Italien så var det 5,8 .
Fjädringen är för övrigt väldigt mjuk .
När det gäller rullomkretsen sä inte det bara på dom nya bilarna som är helbilsgodkända och då får man väl inte ändra på något .
 
F

F.d. 17034

Guest
Sv: Pigga upp bilen med lite lägre däckprofil ..??

Har funderat på att göra samma sak . Men jag har 14 tumshjul , så att gå ner i
dimension lär inte fungera . Hade tankar på att gå upp istället och köra på fyrans växel i
istället . Vår bil med en 1,9 liters sugdiesel är inte i behov av femte växeln , i nedförslut
och hemlängtan kan vi nog komma upp i 100 km/tim ,uppförslut och motvind får vi
vackert lunka på i 70-80 km/tim ,antingen välja fyran vilket innebär en ljudnivå i bilen
som är svårt att stå ut med eller segdra på femman så det gör ont i kroppen . Pratade
med en firma om att dreva om växellådan , men dom avrådde till detta .
Mvh
Bosse Lindberg
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Pigga upp bilen med lite lägre däckprofil ..??

Innan man modifierar så är det en bra ide att prata med stationschefen på närmaste bilprovning. Välj en tid när det är lite lugnare, fredag eftermiddag brukar dom inte vara så glada att få extrajobb.
Calle
 
Toppen