Peugeots vätgashybrid E-Expert Hydrogen, framtida husbil?

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.380
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
F01A2915-EB11-47C7-98ED-4D55508048EF.jpeg

Bara nio år till 2030 året, då våra dieselbilar skall vara utfasade och inte längre får säljas, om de mest radikala miljöaktivisterna får sin vilja igenom. Förstår att man arbetar övertid på fordonföretagens konstruktionsavdelningar.

Har sett i andra trådar här på Forumet, att det finns en stor skepsis att dagens generation av batteridrivna elbilar skall bli ett realistiskt alternativ, till våra kära husbilar med dieselmotorer. Däremot har jag sett flera som nämnt alternativet vätgasbilar, som ett mera tänkbart och realistiskt alternativ.

Nu startar Peugeot serietillverkning av deras vätgashybrid E-Expert Hydrogen, som åtminstone skulle kunna sägas vara en liten ”Plåtis”. Det som jag tycker gör bilen intressant och bekräftar att vätgashybrid kanske är den mest realistiska teknologin i dagsläget, för att driva våra husbilar 2030, är den här meningen:
”The new PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen can fill up with hydrogen in 3 minutes for a range of more than 400 km in the WLTP homologation cycle (currently undergoing approval).”

Bilen tillverkas av Stellantis, som är resultatet av sammanslagningen av PSA samt FCA. Det är säkert ingen djärv gissning att FIAT Ducato som också tillverkas där, får en vätgashybrid som motoralternativ i en snar framtid.


Att vi i Sverige har en mycket dålig utbyggd infrastruktur för vätgastekniken, med t.ex. få tankställen, är ”bara” ett problem till. Nu står vi inför ett genomgripande teknikskifte som påverkar allt från människors livsstil, till branscher, infrastruktur och regelverk – ja hela samhället. Spännande!

Tommy
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
4.953
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
En god vän till mig (vi träffas rätt så ofta) jobbar inom Kinesisk bilindustri och berättar att Kineser har stoppat alla investeringar i bilbatterier samt kommer att satsa helhjärtat på bränsleceller framöver. Per Gyllenhammar, vår Svenska ikon inom Volvo koncernen har också "förkastat" elbilen och ser ingen framtid i det. Det är vad jag har hört och läst och håller fullständigt med. Vi kommer i alla fall inte att satsa på någon elbil även om Elon Musk skulle skicka en gratis till oss. Tja, det är så vi resonerar dock på fullt alvar...
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.658
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2021
Peugeoten här ovan är ju egentligen en plugin-hybrid med ett batteri på 10,5kWh som kan laddas med sladd. Då kan den nog klara uppåt fem mil utan att starta katalysatorn och börja nalla på vätgasen som är ett dyrare alternativ än el från vägguttaget.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
19.231
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I praksis kommer den til å starte brenselscellen mye tidligere da den trenger batteriets evne til å levere mye kraft ved akselerasjon og oppfor bakke. Hydrogenen sørger for gjennomsnittlig forbruk under kjøring.
 

knarrevik

HBK Medlem
Inlägg
17.764
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2021
En god vän till mig (vi träffas rätt så ofta) jobbar inom Kinesisk bilindustri och berättar att Kineser har stoppat alla investeringar i bilbatterier samt kommer att satsa helhjärtat på bränsleceller framöver. Per Gyllenhammar, vår Svenska ikon inom Volvo koncernen har också "förkastat" elbilen och ser ingen framtid i det. Det är vad jag har hört och läst och håller fullständigt med. Vi kommer i alla fall inte att satsa på någon elbil även om Elon Musk skulle skicka en gratis till oss. Tja, det är så vi resonerar dock på fullt alvar...
Den s.k. gode vännen är felunderrättad, kineser, koreaner och tyskar satsar all utveckling på elbilar. Förutom Tesla som fortfarande leder racet.
 

Toyota

HBK Intresserad
Inlägg
220
Kommun
Osby
Ska kolla med min gode man. Jag återkommer med korrekt svar efter att jag har pratat med honom. Han vet allt.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.658
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2021
I praksis kommer den til å starte brenselscellen mye tidligere da den trenger batteriets evne til å levere mye kraft ved akselerasjon og oppfor bakke. Hydrogenen sørger for gjennomsnittlig forbruk under kjøring.
Det är första gången jag ser en vätgasbil som kan ladda batteriet med sladd. Kanske funnits tidigare men ser det som ett tecken på att det är allt billigare med större batteri.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
5.492
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2022
Peugeoten här ovan är ju egentligen en plugin-hybrid med ett batteri på 10,5kWh som kan laddas med sladd. Då kan den nog klara uppåt fem mil utan att starta katalysatorn och börja nalla på vätgasen som är ett dyrare alternativ än el från vägguttaget.

Vätgasversionen, som även har laddhybrid-funktion, som Tommy refererar till är ett komplement till den hittillsvarande renodlade pugin-hybriden. Det handlar således om två olika fordonstyper.

Pålle
 
Senast ändrad:

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
19.231
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hydrogen Expert har 10.5kWh batteri som kan levere 90 kW - pluggin laderen klarer fra 3-fas 11kW. Nede i kommentarene får vi vite at brenselscellen gir 46 kW - vesentlig mindre enn motoren som kan bruke 100kW. Vil tro at brukerene vil benytte B knappen og få maksimal regenerativ bremsing og dermed lengre kjøredistanse. (Hentet fra lanken i inlegg 1).
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
4.417
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Ingen som tar upp säkerhetsaspekten?
Vill tro att batterier som i sig själva är ganska farliga förvärras av samvaron med vätgasen.
En dieselbil lär knappast brinna upp som en bomb.
Många vill inte ens ha gasol i husbilen hur ska man tro att man kan sälja in en vätgasbil?
Kanske som en vanlig skåpbil men knappast som en bobil, med en sån på en campingplats hade jag vänt vid grinden.
Känns som om hela bilbranchen är lite desperat eftersom mer eller mindre pålästa politiker gör uttalanden som knappast stämmer med verkligheten.
När det gäller kartan och verkligheten brukar verkligheten gälla.
Önsketänkande och mål är en sak en helt annan sak är att omforma hela infrastrukturen som enligt mitt sätt att se redan för ett antal år sedan gick i helt fel riktning.
Det finns egentligen hur mycket energi som helst under våra fötter, frågan är vad som är tekniskt möjligt att göra för att ta den tillvara.
Klarar man det och med en förfinad batteriteknik som egentligen tills ganska nyligen bestått av blybatterier så går det att klara det mesta. Men allt detta ligger i framtiden, tills dess är nog dieselmotorn den enda praktiska lösningen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
1.301
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2021
Fast utvecklingen går framåt.
Under veckans pendling till Stockholm har jag vid flera tillfällen kört om en stor grönskyltad Scania (vilket iof inte är ovanligt) men denna hade flera större lådor under med orangea grova ledningar mellan och ingen bränsletank....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
4.953
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Den s.k. gode vännen är felunderrättad, kineser, koreaner och tyskar satsar all utveckling på elbilar. Förutom Tesla som fortfarande leder racet.
Nej, det tror jag inte knarrevik, min "gode" vän sitter mitt i smeten och designar Geely's elbilar så det ryker (och har gjort det i flera år), men han menar på att Kineser investerar inte i bil-batteriproduktion. Detta är absolut inte mitt område men jag tror inte på elbilar heller.

Har du sett program på TV om en kille som skulle byta batterier på sin BMW? Bytet skulle kosta (nästan) lika mycket som nybils-kostnad... Hallå, hur är det egentligen tänkt med elbilar då det gäller privatekonomi och miljötänk?
 
Toppen