• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Peugeot J5 Hel och halvljus

permuller

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
37026
Medlemskap
2025
Hej.
Jag har en Peugeot J5 med ett elproblem.
Hel och halvljus har försvunnit, finns ingen ström på inkommande sida av säkringarna för Hel och halvljus men andra fungerar.
Om jag lägger en pluskabel direkt på de olika säkringarna så får jag fungerande ljus. Har också tagit bort knappen för halvljus och konstaterat spänning på en del av stiften.
Finns det någon som råkat ut för detta förut och har en lösning vore jag tacksam för goda råd.
Mvh Per
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, jag har tidigare lagt in elschema till dessa bilar. Så om du söker på elfel så kanske du kan få lite ledtrådar. Du kan leta på mina inlägg så hittar du dem säkert. Det finns många fler som är kunniga på detta, jag är inte det.
Så leta på forumet så kan du få många tips, och det kommer säkert tips från andra här i klubben.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har en Peugeot J5 med ett elproblem.
Hel och halvljus har försvunnit, finns ingen ström på inkommande sida av säkringarna för Hel och halvljus men andra fungerar.
Om jag lägger en pluskabel direkt på de olika säkringarna så får jag fungerande ljus. Har också tagit bort knappen för halvljus och konstaterat spänning på en del av stiften.
Finns det någon som råkat ut för detta förut och har en lösning vore jag tacksam för goda råd.
Mvh Per
Det finns en två delad fördelningsplint fäst på plåten bredvid startbatteriet. En kabel från startbatteriet in och två kablar ut. Det kan vara att en av kablarna har lossnat från plinten. Eller att det glappar. En av kablarna från plinten går vidare till reläna vid säkringarna i handskfacket. Från reläna går de vidare till respektive säkringar.
 

permuller

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
37026
Medlemskap
2025
Det finns en två delad fördelningsplint fäst på plåten bredvid startbatteriet. En kabel från startbatteriet in och två kablar ut. Det kan vara att en av kablarna har lossnat från plinten. Eller att det glappar. En av kablarna från plinten går vidare till reläna vid säkringarna i handskfacket. Från reläna går de vidare till respektive säkringar.
Hej och tack, jag har kollat fördelningsplinten du nämner men vet du vilket relä som går vidare till halvljuset sedan, har lokaliserat nedre till höger för parkeringsljus.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej och tack, jag har kollat fördelningsplinten du nämner men vet du vilket relä som går vidare till halvljuset sedan, har lokaliserat nedre till höger för parkeringsljus.
Italienska elscheman för Fiat Ducato bensinare. I princip borde det vara liknande i din bil.
Men man kan aldrig veta med de här gamla bilarna.
Försök även att kolla på kontakten som hör till tändningslåset. Det kan var brända kablar.
Mät även på reläna att minus finns till dom för styrspänningen.
Du kan söka på trådar som Wessly skrev tidigare. Där finns en hel del som handlar om skumma elfel.

Lycka till
 

Bilagor

  • IMG_0570.png
    IMG_0570.png
    4,5 MB · Visningar: 23
  • IMG_0571.png
    IMG_0571.png
    4,8 MB · Visningar: 21

permuller

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
37026
Medlemskap
2025
Italienska elscheman för Fiat Ducato bensinare. I princip borde det vara liknande i din bil.
Men man kan aldrig veta med de här gamla bilarna.
Försök även att kolla på kontakten som hör till tändningslåset. Det kan var brända kablar.
Mät även på reläna att minus finns till dom för styrspänningen.
Du kan söka på trådar som Wessly skrev tidigare. Där finns en hel del som handlar om skumma elfel.

Lycka till
Tack så mycket, provar vidare.
 

permuller

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
37026
Medlemskap
2025
Hej igen.
Problemet löst, det visade sig att det var en samlingspunkt med jordkablar som sitter till höger under handskfacket, och nästan alla trådar hoppat bort.
Tack ändå för feedback.
Mvh Per
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Passa på att titta i motorrummet också. På vänster sida sitter det väl en liknande krans med jordningar. Klassiska fel på gamla Ducato/Jumper. Antingen att själva kransen behöver skruvas åt eller att flatstiften är "glappa i käften" och behöver klämmas år eller helst bytas mot nya fräscha.
 

permuller

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
37026
Medlemskap
2025
Passa på att titta i motorrummet också. På vänster sida sitter det väl en liknande krans med jordningar. Klassiska fel på gamla Ducato/Jumper. Antingen att själva kransen behöver skruvas åt eller att flatstiften är "glappa i käften" och behöver klämmas år eller helst bytas mot nya fräscha.
Tack för tipset, skall kolla det också.
 
Toppen