• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot j5 1988

Markku Kivilahti

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
39097
Medlemskap
2024
Hej !
Ny som medlem här och även nybliven ägare till en Peugeot j5 av -88 års modell !
Undrar som säkert en del före mej var man får tag på rephandbok med elschema
till en dylik ?
/Markku KivilahtiIMG_20240212_203136.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Markku och välkommen, jag letade lite för det fanns faktiskt en del papperböcker till de här äldre bilarna förr (ett märke hette RUSSEK) men tyvärr verkar det svårt att hitta några numera, även om de säkert finns kvar i någon gömma.
Men här har du i alla fall något som borde innehålla det mesta du behöver och som kommer direkt vid nerladdning, och är riktiga verkstadshandböcker
Klicka nedan.

Det går att hitta gratis nedladdningar också..... Men det kan följa med saker som man inte vill ha.

Lycka till M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, här har du en lika men billigare just nu??

Och här har du en från EU/Spanien till bra pris, verkar komma på en DVD. och är på engelska. Enklare än de andra, men troligen ok.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Hej.
Hittade några gamla dokument på datorn.
Verkar vara den bil du har.
Har fler avsnitt också.
Mvh Jan-Olov
 

Bilagor

  • Electrics[1].pdf
    4,2 MB · Visningar: 24

Markku Kivilahti

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
39097
Medlemskap
2024
Hejsan Markku och välkommen, jag letade lite för det fanns faktiskt en del papperböcker till de här äldre bilarna förr (ett märke hette RUSSEK) men tyvärr verkar det svårt att hitta några numera, även om de säkert finns kvar i någon gömma.
Men här har du i alla fall något som borde innehålla det mesta du behöver och som kommer direkt vid nerladdning, och är riktiga verkstadshandböcker
Klicka nedan.

Det går att hitta gratis nedladdningar också..... Men det kan följa med saker som man inte vill ha.

Lycka till M.v.h. JANKRO.
Tusen tack !
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Bara lite info om du inte vet olika varianter. Bilchassit är nästan samma om det står Fiat, Peugeot, Cittroën, Talbot (England) eller t.o.m. Alfa Romeo :p på grillen.
Om det är en bensinmotor i den så är det samma 2L. peugeotmotor i alla, med kamkedja. (Samma motor som satt i Peugeot 504 m.m.)
Om det är en diesel i så är det olika beroende på vad som står i grillen, men en Peugeot sitter det en peugeotdiesel i, med två kamremmar.

M.v.h. JANKRO.
 

Markku Kivilahti

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
39097
Medlemskap
2024
Jo det där hade jag lite koll på och sitter ju bensinaren i detta ex !
Jag tänkte kolla upp säkringboxen och lite sånt då de ska vara känsliga elsystem i dessa och har inte riktigt fått kläm på var den sitter då jag fått så många förslag på placeringen...
Det löser sej ju annars när man börjar gräva efter den...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen ja säkringsboxen och mycket mera bör kollas upp för det är spänningsfall på många ställen i de här bilarna och strömmen går ofta genom spakarna och brytarna m.m. och när den till slut når saken som det handlar om så finns det inte mycket kvar i strömväg.
En väg att gå är att mäta spänningen när grejen är igång, typ lyse, torkare och inte minst elfläkten till kylaren som verkligen behövs om man stuffar sakta i köer på sommaren med en motor som inte får gå varm (lösa cylinderfoder i den) och helst ersatt av en större eftermarknadsfläkt som finns i massor nu mera.
Enklast vid spänningsfall är att använda original elsystem till att styra reläer som matas med friska kablar från batteriet i stället för att hitta spänningsfall som dessutom ofta/delvis ligger på minussidan/jorden. Så när man mäter på något så skall man mäta mellan jordkabeln och strömkabeln på grejen när den är igång och och inte mellan karossens jord och +strömkabeln.

Och så säkringsboxen..... Om du öppnar handfacksluckan och tittar nere i facket så finns det en lucka att öppna och där under sitter säkringarna som troligen behöver en uppfräschning och rensning från oxid.
Sedan har du troligen en extra box till för bodelen någonstans också.

Till bättre lyse om man inte vill dra alla kablar själv så funkar faktiskt Biltemas kabelsats riktigt skapligt.


M.v.h. JANKRO.

Ps. Det finns troligen två jordpunkter som bör kollas.
En sitter troligen på innerskärmen på förarsidan i motorrummet.
Där sitter troligen också en jordkabel mellan karossen och växellådan.
Den andra jordpunkten sitter troligen inne i bilen på passagerarplatsen under instrumentpanelen till höger i karossen.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ps. Det finns troligen två jordpunkter som bör kollas.
En sitter troligen på innerskärmen på förarsidan i motorrummet.
Där sitter troligen också en jordkabel mellan karossen och växellådan.
Den andra jordpunkten sitter troligen inne i bilen på passagerarplatsen under instrumentpanelen till höger i karossen.

Jag glömde en. Bakom batteriet sitter förmodligen jordkabeln från batteriets minuspol fastskruvad i karossen.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej !
Ny som medlem här och även nybliven ägare till en Peugeot j5 av -88 års modell !
Undrar som säkert en del före mej var man får tag på rephandbok med elschema
till en dylik ?
/Markku KivilahtiVisa bilaga 232327
Om motorn inte startar kan du ha nytta av länken.
Du kan också söka i forum efter information, där finns det mycket matnyttigt som handlar om de här gamla bilarna. Även en del elscheman.



 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hej igen ja säkringsboxen och mycket mera bör kollas upp för det är spänningsfall på många ställen i de här bilarna och strömmen går ofta genom spakarna och brytarna m.m. och när den till slut når saken som det handlar om så finns det inte mycket kvar i strömväg.
En väg att gå är att mäta spänningen när grejen är igång, typ lyse, torkare och inte minst elfläkten till kylaren som verkligen behövs om man stuffar sakta i köer på sommaren med en motor som inte får gå varm (lösa cylinderfoder i den) och helst ersatt av en större eftermarknadsfläkt som finns i massor nu mera.
Enklast vid spänningsfall är att använda original elsystem till att styra reläer som matas med friska kablar från batteriet i stället för att hitta spänningsfall som dessutom ofta/delvis ligger på minussidan/jorden. Så när man mäter på något så skall man mäta mellan jordkabeln och strömkabeln på grejen när den är igång och och inte mellan karossens jord och +strömkabeln.

Och så säkringsboxen..... Om du öppnar handfacksluckan och tittar nere i facket så finns det en lucka att öppna och där under sitter säkringarna som troligen behöver en uppfräschning och rensning från oxid.
Sedan har du troligen en extra box till för bodelen någonstans också.

Till bättre lyse om man inte vill dra alla kablar själv så funkar faktiskt Biltemas kabelsats riktigt skapligt.


M.v.h. JANKRO.

Ps. Det finns troligen två jordpunkter som bör kollas.
En sitter troligen på innerskärmen på förarsidan i motorrummet.
Där sitter troligen också en jordkabel mellan karossen och växellådan.
Den andra jordpunkten sitter troligen inne i bilen på passagerarplatsen under instrumentpanelen till höger i karossen.
det finns också en jordpunkt som sitter på höger a-stolpe under instrumentbrädan. tror det är 5 eller 6 kablar.
// Bror
 
Toppen