• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot Boxer köpa?

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Är inredning att betrakta som urtagbar, ej permanent , behövs inte reg.bes. Då går det som last.
Annars skall det regbes. Då kan man välja om man vill ha den som pb2 eller lastbil beroende på inredning.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.846
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Är inredning att betrakta som urtagbar, ej permanent , behövs inte reg.bes. Då går det som last.
Annars skall det regbes. Då kan man välja om man vill ha den som pb2 eller lastbil beroende på inredning.
Av Blocket-bilderna att döma, är inredningen fast monterad. Således krävs registreringsbesiktning.

Det går inte att välja fritt mellan personbil och lastbil. Grundregeln är att bilar med bostadsinredning, efter 1/5 2006, ska registreras som personbil.

Endast i undantagsfall, exempelvis en hästtransport med ytterst liten bo-del, kan bilen registreras som lastbil.

Pålle
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Av Blocket-bilderna att döma, är inredningen fast monterad. Således krävs registreringsbesiktning.

Det går inte att välja fritt mellan personbil och lastbil. Grundregeln är att bilar med bostadsinredning, efter 1/5 2006, ska registreras som personbil.

Endast i undantagsfall, exempelvis en hästtransport med ytterst liten bo-del, kan bilen registreras som lastbil.

Pålle
För att regbes. som pb2 skall fordonet vara utrustat med pentry samt möjlighet att sova.
Allt enligt besiktningsingenjör.
Bara för att man har en säng i bilen kan man inte få den som pb2.
Det finns många fina inredningslösningar för hantverkare som vill ha sin firmabil på semestern. Och de går som lastbil eftersom den inte är fast monterad. Men den har alla kriterier för att kunna godkännas som pb2 om den vore fast monterad.
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tycker du ska kolla upp vad motsvarande " rena" skåpbil kostar så ser du bättre om denna är värd sitt pris. Tycker den rullat lite långt om man jämför vad man kan få för samma pengar vad gäller vanliga husbilar!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
957
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Tycker du ska kolla upp vad motsvarande " rena" skåpbil kostar så ser du bättre om denna är värd sitt pris. Tycker den rullat lite långt om man jämför vad man kan få för samma pengar vad gäller vanliga husbilar!
Var hittar man en plåtis eller vanlig husbil av årsmodell 2017 med euro6 motor för 230000kr
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Nej om årsmodell är viktigt så är det svårt... Men för samma pengar kan man säkert hitta runt 2005 med mindre än 10. 000 mil. Frågan är vilket som ger minst bekymmer? Jag vet ju vilket jag skulle valt!
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
389
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag har roat mej med att ta fram lite fakta runt den här bilen.Ägaren äger även an Pössl av årsmodell 2017 som han köpte i Pukavik i febr. 2024, sedan annonserade han ut den nu aktuella bilen för 260.000 i april och i maj sänktes priset till 230,000.
Bilen var till salu i april 2020 då för 100.000 den hade då gått ca. 18.500 då var den förmodligen en ren skåpbil.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ja då vet du ju rätt väl. Är inredning som husbil värd drygt 100.000? Jag hade nog hellre köpt en tom skåpbil i så fall och inrett själv. Finns en hel del att läsa på nätet om hur folk gjort detta! Tomma skåpbilar är väl europagodkända om det nu skulle vara lättare att hitta objekt i annat land! Exempel på bil från Mobile.de förhöjt tak och runt 10.000 mil. Känns som bilen du tittat på är dyr.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240513-112845_Chrome.jpg
    Screenshot_20240513-112845_Chrome.jpg
    282,6 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.649
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har roat mej med att ta fram lite fakta runt den här bilen.Ägaren äger även an Pössl av årsmodell 2017 som han köpte i Pukavik i febr. 2024, sedan annonserade han ut den nu aktuella bilen för 260.000 i april och i maj sänktes priset till 230,000.
Bilen var till salu i april 2020 då för 100.000 den hade då gått ca. 18.500 då var den förmodligen en ren skåpbil.
Tack för värdefull information inför min eventuella förhandling med säljarna. Det stämmer enligt säljarnas information att de köpte och inredde bilen 2020. Priset de gav vet jag inget om. I mina tankar är 230.000 för högt med kamremsbyte direkt och besiktning till hösten. Men först och främst vill jag se och provköra bilen innan jag tar några prisdiskussioner.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.649
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Var hittar man en plåtis eller vanlig husbil av årsmodell 2017 med euro6 motor för 230000kr
För mig är inte en vanlig husbil aktuell. Jag vill ha en bil på max 5,5m med riktig säng, inte alkov, vilket inte är lätt med en husbil om man även vill ha ett rimligt stort garage. De plåtisar jag hittat har varit minst 10 år äldre och trots det rätt mycket dyrare om än med färre mil. För mig är inte valet givet. Min tanke är först och främst att köpa en bil att behålla 2-3 år och kör max 2.000 mil med under den tiden.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.649
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Tycker du ska kolla upp vad motsvarande " rena" skåpbil kostar så ser du bättre om denna är värd sitt pris. Tycker den rullat lite långt om man jämför vad man kan få för samma pengar vad gäller vanliga husbilar!
Att bygga själv är absolut inget för mig.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.649
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
För att regbes. som pb2 skall fordonet vara utrustat med pentry samt möjlighet att sova.
Allt enligt besiktningsingenjör.
Bara för att man har en säng i bilen kan man inte få den som pb2.
Det finns många fina inredningslösningar för hantverkare som vill ha sin firmabil på semestern. Och de går som lastbil eftersom den inte är fast monterad. Men den har alla kriterier för att kunna godkännas som pb2 om den vore fast monterad.
Jag har försökt nå bilbesiktningen idag men gav upp efter en halvtimme i kö. Mailade istället frågan dit och inväntar med spänning deras svar. Är ju dessutom bra med ett skriftligt svar.

Enligt säljarna har de ställt samma fråga: ”Jag tog upp frågan innan den första besiktningen med DEKRAs besiktningsingenjör. Bilen är så "enkelt" byggd att den inte kan klassas som husbil. T.ex. har den inte fast monterad spis. Inte heller någon fast gasolinstallation. ”
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
499
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.649
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det är inte säkert att allt i länken är helt rätt.... men förmodligen ganska mycket.
Läs igenom!

Tack för jättebra info. Enligt det som står där bör nog inte den bil jag är intresserad av behöva omregistreras till Pb2.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.649
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Återkoppling från min kontakt med bilprovningen:

Jag frågade såhär: Jag funderar på att köpa YFC706 och vill vara säker på att jag inte får problem vid kommande besiktning. Bilen är idag registrerad som lätt lastbil. Den är har sedan 2020 en enklare övernattningsinredning men utan gasolinstallation, fast spis, och bara vatten i en mindre tank och inga fönster upptagna i bodelen. Den är sedan ombyggnaden besiktigad i nuvarande skick flera gånger. Stämmer det som säljaren säger att den kan fortsätta som lätt lastbil med denna inredning?

Fick detta svar:
Kravet är att lastförskjutningsskyddet sitter kvar bakom sätena.

Vid kontrollbesiktning gäller:

Inredning monterat i skåp tex. lådor, hyllinredning, inredning för övernattning (enklare bostadsinredning) är att anse som last oavsett om utrustningen är bultad, fastskruvad, svetsad, tejpad, limmad etc. utrustningen är "demonterbar", således skall sådan inredning lämnas utan åtgärd vid kontrollbesiktningen.

Under förutsättning, är lastförskjutningsskydd monterat att det är fastsatt och oskadat samt passagerarantal stämmer.

Jag har även pratat med mitt försäkringsbolag som säger att jag får försäkra bilen som lätt lastbil och då är inte inredningen försäkrad. Har inte kollat med fler bolag ännu.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.649
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Idag har tittat på och provkört bilen. Den är superfräsch, går bra att känna efter provkörning och det finns dokumentation på all service och allt annat som gjorts med bilen sedan den var ny. Jag känner att den skulle fylla mina behov. Dock är frågan vad jag ska lägga för bud på den. Har kollat på mobile.de och en motsvarande oinredd bil kostar runt €7.000 vilket stämmer rätt väl med att säljarna köpte den för 100.000kr för 4 år sedan. Vad man ska värdera den enkla men funktionella inredning till är svårt. Om jag kommer överens om ett rimligt pris skulle jag vilja göra en opartisk test av motor mm innan jag slutför köpet. Är det någon som har förslag på var jag skulle kunna göra det i närheten av Ängelholm?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.649
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Den borde kunna gå ett antal tusen mil till, beroende på hur den har skötts med oljebyten m.m. Något som skrämde mej lite, var isolering med
fårull, var finns den? Jag skulle aldrig kunna tänka mej organiskt material som isolering.
Fårullen har använts att isolera i balkars håligheter i övre delen av bilen och ligger alltså inte insluten eller gömd på något sätt. Man kan alltså lätt känna på och vid behov dra ut.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Tror inte denna bil "springer" bort finns säkert prutmarginal, kamremsbyte är förmodligen ett måste och ett prut utrymme.
Den kan du ju byta i santa pola för mycket mindre pengar men köp gärna hela satsen från tyskland hemma.
Sen kan man se det lite som ett roligt projekt om ni bägge är med på det.
Man måste inte nödvändigt ha en riktig husbilsinredning men man behöver toa vatten värme, annars blir resan onödigt jobbig.
inte fel med en kylbox heller.
När det handlar om så stora pengar tror jag att 99,9% väljer en mer färdig husbil med mindre mil skulle jag ha gjort.
Så det är bra läge att pruta!!
Kanhända ses vi till vintern?
 
Toppen