• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Personnummer

F

F.d. 52918

Guest
Sv: Personnummer

Men vad har det med svenskt utkörning att göra?Vart och ett land har sina system,och det kan ju handla om reklammation också,ej att förglömma.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det går alltså absolut lika bra i Sverige. Skulle aldrig få för mig att lämna ut mitt personnummer till okända. Bedrägerierna är tillräckligt många.

F

F.d. 50609

Guest

Men vad är det som du vill hålla hemligt?

Du har ju redan lagt ut hela ditt liv offentligt på nätet (jag har avsiktligt maskerat vissa saker samt utelämnat ditt personnummer.

HÄR STOD DET LITE UPPGIFTER SOM JAG RADERAT!

Han har i sin arbetsuppgift att säkerställa att varan lämnas ut till rätt mottagare.
Han är inte, vem som helst/okänd/etc, på skoj kan du be om att få se hans legitimation och det tror jag inte kommer stöta på några problem alls, han vill bara göra sitt jobb precis som valfri Tandläkare/Husbilsförsäljare/Taxichaufför/Lokalvårdare/Undersköterska/Nättroll/Trafikinspektör/Elektriker ...

Redigerat.
Bra poäng att googla mig själv istället... jag gör om och rätt...

Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag förstår din poäng. Men hade det inte varit snyggare att lägga ut dina egna uppgifter istället för någon annans, som tidigare sagt att han inte ville skylta med sina uppgifter?

Samma poäng hade kommit fram...

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Om det nu är så lätt att få fram alla uppgifterom ens liv inklusive skostorlek och eventuella tummar mitt i näven så hade det kanske varit bättre att chauffören i det inledande inlägget begärt att få se legitimation i stället för att fråga efter personnummer. Hade det varit ett bedrägeri i vardande så hade säkert bedragaren redan personnumret men kanske inte något leg med rätt namn och bild.

F

F.d. 50609

Guest

Googlar mig själv lite... nu har ju jag skyddat telefonnummer, men det innebär bara att jag behöver gå en annan väg.

Registreringsnummer: CXX008
Fabrikat: FIAT WEINSBERG
Typ:
Färg: SILVER Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2007

Stefan Bylund
40år, Surte

ADRESS
XXXXXorgsvägen 72 A
445 X7 xxxte
Rolf Stefan Bylund
197XXXX0-XXX4

Län: Västra Götalands län
Kommun: Ale
Församling: Nödinge

Stefan Bylund
Chafför
xxx_unx@hotmail. com

Precis så här enkelt är det... nu blir det ju svårare för er att avgöra om uppgifterna är korrekta. Men prova gärna själva att googla er, finns hur mycket som helst när man börjar leta igenom fordonsregister, bolqgsregister, eniro etc, men kolla även in olika forum där ni så vackert registrerat er och lämnat frivilligt ut hela er livs historia. ...för att inte tala om er Facebook.

Facebook förtjänar ett eget stycke där berättar ni ju till och med när ni är bortresta och vad ni äter till middag.
Lägg gärna nyckeln som vanligt under mattan när in åker så slipper ni få brytmärken på dörren...

Senast redigerad av en moderator:

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

I mina ögon agerar du helt korrekt. Vi är alltför släpphänta med våra personuppgifter.
Numera verkar det som om flera företag använder sig av personnummer som ett telefonnummer
bara för att det är smidigt. Enkelt att göra en datakörning mot ett register så finns ju allt om personen tillgängligt.

Jag gör exakt samma som du.

Vi har all anledning att vara försiktiga med våra uppgifter, så fortsätt vara kärv avseende detta.

F

F.d. 50609

Guest

Klart man ska vara försiktig med sina personuppgifter, men i detta fall så är det inte till "vem som helst" du visar din legitimation, det är just för att undvika bedrägerier som detta har blivit en nödvändighet.
Börja istället fundera på hur enkelt det är för "vem som helst" att kartlägga och få fram nödvändiga uppgifter...

Känns denna bekant?
Maps.jpg

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Det går alltså absolut lika bra i Sverige. Skulle aldrig få för mig att lämna ut mitt personnummer till okända. Bedrägerierna är tillräckligt många.

Har jag också fått lära mej. Men hur gör man om man ska flyga, åka färja hämta ut medicin och mycket annat. Folk jag känner brukar aldrig fråga efter personnummer
bosse b

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Lite OT kanske Men är det någon som har Upplysnings Centralens Id-skydd Fick erbjudande via mitt försäkringsbolag?

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Jag googlade själv på mitt namn, blev ganska förvånad att det är så lätt att få uppgifter, tack för öpplysningen ,stefan,jennie ,mvh håkan

F

F.d. 29925

Guest

Var inne på Willys för några dagar sedan och blev hejdad av någon 3-försäljare. Första frågan var vilket bolag jag använde? Tre. OK, vilket telefonnummer, det fick han. Men när han frågade efter personnummer fick han inget svar.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Jag använder bara riktiga personuppgifter till myndigheter och bank. I övrigt alla möjliga namn, addresser, telefonnummer, e-mail.

Viktor Håkansson
Storgatan 1
123 45 Stockholm
08-12345678
sadffh@vh.de

Det är kanske inte ens säkert att jag är jag här på HBK!

Men visst, det mesta kan hittas på nätet. Men ju mindre vi lägger ut om oss själva, desto bättre.

Som politiskt förtroendeval måsta jag acceptera stor öppenhet; men på rätt ställe. Mina garderobslik får andra söka.

Håkan

F

F.d. 50609

Guest

Det är ju det här jag menar, det är ingen raketforskning att ta reda på sånt här...
C H F
Men visst du var betydligt svårare än vanligt att Googla... Fick kors kolla en del innan jag var övertygad om att det var rätt.
Tog det på ett av dina inlägg här på HBK (år-44)

Toppen