• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Personnummer

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
För en liten stund sedan mottog jag en torktumlare som levererades av Bring Express. Chauffören ville ha mitt personnummer på fraktsedeln vilket jag vägrade, jag skrev födelsedatum men inte mina sista 4 siffror & signerade med mitt namn. Chauffören protesterade & menade att företagets logistiksystem krävde detta & jag sa att det inte finns någon laglig förankring i detta & är en fråga för honom & företaget. Jag fick tumlaren & han åkte iväg väldigt irriterad. Jag vill inte lämna ut mitt fulla personnummer till kreti & pleti med tanke på identitetskapning utan tycker att namnunderskrift räcker. Jag har för mig att jag läst någonstans att man inte behöver uppge sina sista 4 siffror i personnumret annat än till myndigheter & andra institutioner. Har jag gjort rätt? Någon som vet?

Bennie

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Personnummer

Rätt eller fel vet jag ej men chauffören kunde ju ringa Skattemyndigheten och få de fyra sista siffrorna eftersom han hade ditt namn, adress och födelsedatum. Lite merjobb förstås och man kan undra vad de skall ha siffrorna till. Det skulle ju innebära att de inte kan leverera till utländska medborgare som upphåller sig här mer eller mindre permanent, inhyrd personal till exempel eller studenter/forskare (men de får kanske ett samordningsnummer).

Ett sätt att undvika irritationen vore ju att helt enkelt skriva några slumpvalda siffror :rolleyes: .

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Personnummer behövs inte över huvud taget. Namn och adress räcker, resten är påhitt. Kundnr räcker mer än väl, annars får man en massa trams via mejl o telefon.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Personnummer -

Många företag använder kundernas personnummer istället för "medlemskortet" de delar ut och som ger klubbrabatt, t.ex. Clas Ohlson mfl.

F

F.d. 24882

Guest

Nu vet jag inte hur det var beställt eller betalt.

Men jag har varit med om att företaget som sålt produkten kräver att leveransföretaget kontrollerar legitimation och därmed också tar personnummer vid leverans för att garantera att varan kommit till rätt slutkund.

Personnummer är dessutom en offentlig handling, det räcker med några knapptryck på upplysning.se eller ett samtal till skatteverket.

Så om det är så att företaget som sålt varan ställt kravet till fraktbolaget att personnummer/legitimationskontroll skall göras så får man tyvärr finna sig i att lämna dessa uppgifter eller inte ta emot varan.

Tyvärr är det mer och mer vanligt att folk tar emot sina varor, skriver under med en signatur som inte kontrolleras och sedan försöker få ersättning/kompensation för att de inte fått varan fast de tagit emot den.

Hur skall fraktbolaget då kunna bevisa vem som tagit mot varan om de inte kontrollerat legitimation?

F

F.d. 50609

Guest

Han gjorde det enkelt för sig som bad om personnummer, men han skulle begärt godkänd legitimation av dig och sluppit alla argument, vägrar du visa legitimation så tar han bara tillbaka paketet/produkten till terminal och du får åka dit och hämta den....

Hans problem blev då helt plötsligt ditt problem. ..!

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Ofta är det så att när man beställer varor och tjänster så måste man godkänna villkoren. Personligen så kryssar jag bara i rutan utan att gå in närmare på vad som står i villkoren.

När man godkänner villkoren så samtycker man till en hel del krav som t.ex. Att lämna ut sina personuppgifter i vissa fall.

Godkänner man inte villkoren så går det ju inte att komma vidare i beställningen

Personligen så har jag inga problem med att lämna ut mitt personnummer vid en leverans. Värre är att bli av med sitt id kort, då kan det bli stora problem.

Kenneth

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag glömde visst nämna att tumlaren betalades med kort redan vid tecknandet av ordern.

Bennie

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

hej ! jag är själv chaufför på ett av det större transportföretagen här i landet och europa ! vid viktiga och dyrbara försändelser som i det här fallet har chauffören rätt att be dig legitemera dig föratt se att det är rätt person som tar emot godset ! vill du inte det tar jag tillbaka det och säljer det på hbk annonssida ! jag lämnar inte ut gods till kreti o pleti det är jag som blir ansvarig om det lämnas till fel mottagare ! :)

F

F.d. 50609

Guest

Det behöver faktiskt inte vara något av "större värde" som chaufför är du den sista länken i kedjan och man blir alltid den som råkar illa ut, i detta fall om en vara levereras till fel kund, oavsett vem, när, hur den betalats.

Tänk senariot att jag med ett stulet kreditkort som bennsan står på , beställer låt oss säga en torktumlare till en adress i skogen ( sommarstuga) med mitt kontantkort som referens, jag kommer svara i telefon, jag kommer möta chauffören som ger mig torktumlaren och jag skriver på fraktsedeln, men bennsan får inte veta något förrän han 2 veckor senare ringer och frågar vart hans paket / torktumlare är ....
Vem får skulden? Jo chauffören , med mindre än att jag har tagit legitimation så kommer jag inte undan.

Btw jag kör numera tank, men det är faktiskt ännu jävligare... Här lämnas inget åt slumpen...

F

F.d. 30732

Guest

Fyra kryss räcker mer än väl, så du gjorde helt rätt, var rädd om integriteten.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Ja, konstigt är det. Detta var första gången man krävt personnummer. De gånger jag fått leveranser till dörren har visat körkort & underskrift varit ett krav (Schenker, DHL, UPS, Nordpost & Flygfrakt). Att lämna ut de 4 sista siffrorna i personnumret till en speditör är inget lagkrav. Hade jag inte fått tumlaren så hade jag utnyttjat ångerveckan & då är jag säker på att Tretti.se som sålde varan gått på min linje & valt en annan av sina speditörer. Jag hade ju legitimerat mej så det borde ju vara OK, att sedan det inlejda lokala åkeriet ville ha komplett personnummer för sitt logistiksystem är ju deras problem. Man behöver ju inte lämna sitt personummer där det inte är nödvändigt, vill någon ha detta så får dom väl göra sig omaket att leta upp det på nätet.

Bennie

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jodå om han bara hade tittat på det vilket han inte gjorde. Jag har läst alla kommentarer om varför man skall uppge sitt personnummer & har i vissa fall ingen förståelse för detta eftersom det inte är ett krav. Varför skall man göra det lät för presumtiva bedragare?

Bennie

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej ! jag är själv chaufför på ett av det större transportföretagen här i landet och europa ! vid viktiga och dyrbara försändelser som i det här fallet har chauffören rätt att be dig legitemera dig föratt se att det är rätt person som tar emot godset ! vill du inte det tar jag tillbaka det och säljer det på hbk annonssida ! jag lämnar inte ut gods till kreti o pleti det är jag som blir ansvarig om det lämnas till fel mottagare ! :)

Jaså det är så ni gör när man saknar godset, kallas inte det för häleri , jag lämnar ej ut mitt person nummer, då får dom ta tillbaka det,håkan:)

Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Jag upplevde motsatsen till trådskaparen nu i våras.
Jag hade sålt en aktiepost i USA och valde utbetalning med en check. En dag lite senare stannade en UPS-bil hemma och chauffören frågade om det var jag som hette Håkan. Det stämmer sa jag och jag fick checken i handen värd över 30 000 kr. I princip kunde han frågat vem som helst om han hette Håkan och sedan lämnat över min check, jag var mycket förvånad och besviken över hur lätt de överlämnade en vara värd mycket pengar.

F

F.d. 52918

Guest

Menar Ni att chauffören ska stå för att mottagaren inte vill skriva på mottagningsbeviset,,,,,vem skall då stå för om mottagaren nekar till att tagit emot varan,,,ja jag bara undrar,skall det vara så svårt av mottagaren att inte lämna sina uppgifter,,,,han har ju i alla fall gått med på att få varan hemkörd.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Dom använder inte personnummer i Korea eller Japan (finns fler länder förstås). Hur gör man där då??

Toppen