• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Personlig integritet kontra Fånga bovarna

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Läs nedan text från Motormännen

kamera.png

Polisen vill ha extra ögon längs landets vägar. Därför planerar man att låta fartkameror registrera alla bilister som passerar.

Dagens automatiska trafikkontroll med fartkameror, ATK, kan redan i år kompletteras med vad polisen kallar ANPR, Automatic Number Plate Recognition.

Det innebär att landets 1 077 fasta och 25 mobila fartkameror anpassas för att registrera samtliga registreringsskyltar, inte bara de bilar som kör mer än sex kilometer i timmen över hastighetsgränsen, som i dag.

Motormännens riksförbund presenterar uppgifterna om polisens planer i tidningen Motor.

Avslöjar inte bara fortkörare
Med ANPR hoppas polisen kunna effektivisera trafiksäkerhetsarbetet. Om systemet ansluts till vägtrafikregistret kan obeskattade, oförsäkrade och efterlysta fordon avslöjas. De bilister som mist sitt körkort kan också upptäckas om systemet kopplas till körkortsregistret.

Enligt Rikspolisstyrelsen kan ANPR vara i drift tidigast i slutet av 2011.

Min enkla fråga är:

Ska vi ge våra myndigheter så stor makt att dom alltid jämt ska kunna kolla sina medborgares rörelser? Visst är det bra att kunna kolla en bovs rörelser men måste man då kolla en hel befolkning?

Vad är nästa steg? Samköra alla offentliga kameror med ansiktsigenkänning?

Är det bra för Sverige? Iran? Syrien?

Ps! Detta verkar ha gått igenom utan någon större debatt,
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Den som har rent mjöl i påsen kan väl inte ha några invändningar mot att Polisen använder moderna hjälpmedel i sin jakt på bovarna! Jag tycker att "skyddandet av brottsling" har gått för långt i Sverige!

Jappe
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Jag har inget att dölja därför tycker jag att förslaget enligt ovan är bra.

I dagens oroliga värld med arbetslöshet och allt grövre brott ( Malmö ) får vi som har rent mjöl i påsen tyvärr ta en inskränkning i vår integritet.

Systemet finns i England och dom byggde upp det pga IRA och det har hjälpt dem att klara av svåra terroristhandlingar och bombdåd.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Ja! Jappe vart ska vi sätta gränsen. Ska alla medborgare ha en GPS tracker på sig och mikrofon? Alltid uppkopplad mot nätet?
 
F

F.d. 1606

Guest
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Orwells 1984 kommer närmare hela tiden. Jag tycker detta låter helt fel. Jag vill inte att alla mina resor med bil husbil och motorcykel skall registreras och kunna följas. Otäckt. Vi lever nu i ett hyfsat demokratiskt samhälle, vi vet inte hur samhället ser ut om 10- 15 år. Om vi skapar möjligheter till register så kan dom registerna komma att användas till saker vi idag inte vet.

Nu skall samhället kolla allt vi skriver på datorn, vem vi ringer till, och vem vi pratar med. Om allt skall registreras hur vi kör, med kameror, och allt vi köper med kontokort så skapar vi ett totalitärt övervakningssamhälle som skrämmer mig väldigt mycket.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Nä SirMcLain, men jag tycker att Polisen ska ha tillgång till moderna metoder och inte alltid ligga ett steg efter brottsligheten! Trafikövervakningskamerorna ger ju verkligen möjlighet att registrera brottslighet. Ingen annanstans begås så många "vardagsbrott" som just i trafiken!

Skyddandet av den personliga integriteten har i Sverige blivit "skyddande av brottsling"!

Jappe
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Jag anser att det behövs sådana nya grepp och några till för att få hejd på så mycket av kriminalitet och annat otyg, som utgör en fara och förlust av frihet för vanligt folk!

Och som redan sagt - den som har rent mjöl i påsen, har väl ingenting emot att samhället försöker hålla jämn takt med buset och använder sig av ny teknik!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Nä SirMcLain, men jag tycker att Polisen ska ha tillgång till moderna metoder och inte alltid ligga ett steg efter brottsligheten! Trafikövervakningskamerorna ger ju verkligen möjlighet att registrera brottslighet. Ingen annanstans begås så många "vardagsbrott" som just i trafiken!

Skyddandet av den personliga integriteten har i Sverige blivit "skyddande av brottsling"!

Jappe

Klart vi ska jaga bovarna. Men jag tycker att man är ute i gränslandet när man skapar generell övervakning. I namn på terrorjakt har myndigheterna redan kontroll över pengars rörelser och alla flygtransporter. Nu kommer även koll på alla bilars rörelser. Tyskland tyckte i varje fall att det var lite för mycket.

Automatic Number Plate Recognition är en teknik som har använts sedan början på 2000-talet i England med blandat resultat. Flera länder i EU har börjat använda liknande system däribland Frankrike. Tyskland har varit emot systemet då de beslutade att det kränkte personers integritet.

Polisen i Sverige kommer snart börja implementera tekniken på försök och systemet tros vara i operation inom ett par år.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Betalar man med kort, och har mobilen i fickan har dom full koll redan.
Och lite linslus är jag nog.:rolleyes: Men stackars sate som ska titta på alla bilder.:(
bosse b
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Betalar man med kort, och har mobilen i fickan har dom full koll redan.
Och lite linslus är jag nog.:rolleyes: Men stackars sate som ska titta på alla bilder.:(
bosse b

Det är ingen som tittar. Dessa samkörs automatiskt i polisens register.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Kan inte förstå vad som får dig rädd för detta. Som någon sa "den som inget har att dölja behöver heller inte oroa sig".

I min världkan det kännas som en extra säkerhet.
 
F

F.d. 15177

Guest
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Personligen tycker jag det är helt galet med all övervakning med olika täcknamn.
när det gäller kommunikation skyller de på terrorister och ärligt talat hur många terrordåd har vi haft i Sverige som gör att man måste övervaka en hel befolkning?
på vägarna skyller de på allt möjligt annat som att de kan ta oskattade/obesiktade fordon m.m!

NÄ fler RIKTIGA poliser i målade bilar som gör ett riktigt jobb är vad vi behöver anser jag,
fartkameror är ju egentligen bara maskerade pengamaskiner, för om de verkligen var till för trafiksäkerhet som det påstås så skulle det ju självklart finnas en och annan utanför dagis och liknande!?
men nä vi sätter dom på sträckor där vi kan dra in så mycket cash som möjligt...
Eller kan kamerorna helt plötsligt fånga t.ex rattfyllon? (och ja jag anser att det är det värsta trafikbrottet av alla!)

och som slutkommentar på detta långa inlägg:
NEJ jag vill inte att "big brother" ser och vet mer om mig än jag själv gör... jag tycker det är fel helt enkelt!
ville jag bo i England el Ryssland hade jag flyttat dit!
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Det är ingen som tittar. Dessa samkörs automatiskt i polisens register.

I Norge har politi/toll/vegvesen tatt i bruk ett slik system. Bilene passerer ett avleser system som de monterer langs veien, som på sekunder sjekker opp avgifter, forsikring, teknisk godkjenning osv. Er det avvik og eier/fører ikke har alt i orden, blir de vinket inn på stopp posten, der venter momentant kjøreforbud/avskilting inntil alle forhold er i orden.


Det morsomme om dette er for snart ett år siden så var det en slik kontroll øst for Elverum. Jeg passerte for å kjøre sønnen på fotball kamp denne fredags kveld. Da vi kjørte tilbake sent på kvelden var kontrollen avsluttet. Parkeringsplassen på stedet var fylt opp av biler som var avskiltet. Ikke gamle, dårlige, og stygge biler, men nye toppmodeller av MB, Audi og BMW modeller, store biler og 4 hjultrekkere.

Det var mao mange "rike" Oslofolk som skulle opp til Hytte villaene i Trysil Fjellet som ikke hadde orden på sine økonomiske forpliktelser, og som ble fanget av teknologien.


Jeg ser som en stor fordel at myndigheter tar ut de som ikke har forsikringer og det tekniske/økonomiske rundt kjøretøyet i orden. Intet problem for de som følger regelverket.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Vad är det för skillnad om en automat (kamera + dator) kollar om allt med din bil och körning är rätt jämfört med att polisen gör det stående vid vägrenen och stoppandes dig?

Ingen! Absolut bättre att en neutral "maskin" gör detta än poliserna! Dessutom vill jag inte som skattebetalare bekosta en massa poliser till att stå längs vägarna, de har annat att göra!

Men, ta bort alla varningsskyltarna för kamerorna, ställ ut massor mer kameror, även vid skolor osv, slopa kravet för identifiering av ansiktet (alla MC-förarna i dag slipper böterna pga hjälmen), sätt fordonsägaren som ansvarig! (Som i England t.ex)

Koppla ihop hela systemet med obetalda P-böter, försäkringar, besiktningar, stulna fordon osv i detta så att vi får bort de "tärande" så billigt som möjligt!

Kan inte förstå detta tal om integritet, skall vi skydda brotten?

jyrki
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Jag är som vanligt emot statligt generellt övervakande av individen utan någon som helst brottsmisstanke. Att "ha rent mjöl i påsen" räcker inte.
Att bevaka vägar för att minska olyckor o dyl eller stadskärnor för att minska våld och langning o dyl - fine. Att via kameror, IPRED och liknande punktbevaka ALLA - nej tack.

Jag är iof färgad i min syn på detta av att som medlem i MC-klubb med ryggmärke och HD-chopper med lång framgaffel alltid vara mer eller mindre misstänkt för nån form av brott av både polis, andra myndigheter och stora delar av allmänheten ENBART pga mitt fritidsintresse som inte är mer olagligt än att hojen möjligen låter lite för mycket. INGET som helst olagligt i övrigt.
Dock räcker det faktum att jag åker chopper och är med i en förening för att jag ska bevakas både fysiskt och via telefonavlyssning när och var som helst. Märkligt tycker jag.

Bevakning och kameror för att rädda liv o dyl är som sagt en helt ok grej, att göra det för att ALLA är potentiella brottslingar - inte för mig tack.

*Duckar för åsikter om "mc-klubbar" och annat "löst folk"!* ;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Att MC-folket ogillar övervakning i olika former visste jag redan! :D

Jappe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Ur trafiksäkerhetssynpunkt finns det idag "typ transponderteknik" där man har en enhet i bilen och en på stolpen förhastighetsskylten. Bilens fart anpassas automatiskt till gällande hastighet, men den tekniken kanske inte ger lika inkomster till statskassan som dagens kameror.
(Transpondertekniken testades av t.ex. Volvo redan i mitten på 80-talet)

Formodligen är anledningen till den nya kameratekniken att man enkelt även kan bötfälla alla "ögontjänare" genom att räkna ut hastigheten mellan två kameror.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Ja Jappe, du har helt rätt!
Som riktig motorcyklist såg jag aldrig några problem, ingen regskylt fram och "rätt fart" garanterade anonymitet och "frihet"! Samhället/polisen/lagstiftarna har varit och är fortfarande i detta med MC (fler likv fordon finns dock) löjligt undfallande!

Min sista MC en Suzuki GXR1100R (156hp) är numera såld sedan några år pga en oppositionell fru som alltid vet bäst. Jag blev efter detta i alla fall en klart bättre och mer laglydig medborgare, både på och vid sidan av vägen. Nu kan jag tom klaga på "dom där dj-a stollarna", mest gubbliknande figurer, som far omkring på sina löjliga trafikfarliga leksaker som kallas choppers!

Polisen ska självklart ges alla möjligheter/metoder/hjälpmedel för att upptäcka och beivra alla sorters brott! Polisens nuvarande ineffektivitet syns dock vara ett jätteproblem, hur ska polisen kunna ta hand om ev ny information - vad får vi egentligen för pengarna och hur vet vi att pengarna används rätt i rådande soppa?

Polisens synliga effektivitet tyck minska alltmer trots att nya resurser (passiva portföljbärare, eller?) tillförts under senare år, det ser inte särskilt bra ut! Polisen och lagstiftarna tycks ha mycket att "ta ifatt" och speciellt polisväsendet är i stort behov av rationalisering vad avser ex övergripande ide, organisation, ledning och utförande!
/ Men man får väl hoppas på en bra och bevakad framtid, Relax
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Jag har mycket att dölja!

Alltifrån vad jag har i necessären i flygplatskontrollen till att jag äter hamburgare på Max och betalar med kort.

Om ni visste hur mycket övervakning vi har efter införande av elektronisk kommunikation!

Det här kräver alltför långtgående diskussioner för att föra här. Men ta en kväll och googla runt, ex.vis STATEWATCH - monitoring the state and civil liberties in Europe. Läs på om FRA, IPRED, Datadirektivet, riskerna med sociala siter, kontroll av var du skicka dina pengar etc, etc.

Allt kommer från det stora landet i väster. Följes upp av EU-kommissionen, och Sverige skall var bäst i klassen.

Håkan
(obs att detta mail och kommentarer till det screenas av flera myndigheter, förutom av brottslingar)
 
Toppen